دوشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۰
کد مطلب : 41401
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
آیت الله مقتدایی:

نظام بانكي ربوي براي جامعه خطرناك است/ توجه به امور فقهی بانک ها را از ربا نجات می دهد

قم نيوز : قم نیوز: قائم مقام جامعه مدرسين حوزه با اشاره به اینکه نظام بانکی ربوی برای جامعه بسیار خطرناک است، گفت: نظام بانکی کشور باید تلاش کند از نزدیک شدن به ربا و حرام فاصله بگیرد.
نظام بانكي ربوي براي جامعه خطرناك است/ توجه به امور فقهی بانک ها را از ربا نجات می دهد
به گزارش قم نیوز، آیت الله مرتضی مقتدایی، ظهر امروز در دیدار با رئیس اداره امور شعب بانک مهر اقتصاد استان قم که در جامعه مدرسین برگزار شد، با اشاره به اینکه کار کردن در عرصه بانک می تواند مقدس یا خطرآفرین باشد، اظهار داشت: کار کردن در بانک از یک سو، دارای جنبه معنوی و ارزش بالای اسلامی است و از سوی دیگر در مواجهه با خطر می باشد.

وی، حرکت در مسیر بانکداری اسلامی را یکی از نعمت های خداوند دانست و تصریح کرد: بانکی که به ارائه وام، گشایش امور مردم و به رفع مشکلات جامعه می پردازد، اقدام باارزشی می کند.

قائم مقام جامعه مدرسین بر لزوم اخلاص در عمل و توجه به خدا از سوی کارمندان بانک ها تاکید کرد و گفت: باید با جدیت به رفع مشکلات مردم و جامعه پرداخت.

آیت الله مقتدایی با اشاره به اینکه ارائه وام قرض الحسنه از کارهای بسیار با ارزش محسوب می شود، ابراز داشت: فرهنگ قرض الحسنه از بهترین و بالاترین اعمال خیر در اسلام است و براساس روایتی از امام صادق(ع)، ثواب قرض الحسنه از صدقه دادن نیز بیشتر می باشد.

وی تصریح کرد: افراد برای رفع نیاز خود درخواست قرض الحسنه می کنند و همین امر سبب بیشتر بودن ثواب قرض الحسنه نسبت به صدقه است.

عضو خبرگان رهبری افزود: همچنین امام صادق(ع) در حدیث دیگری می فرمایند اگر مومنی به انسانی مبلغی قرض بدهد، در نزد خداوند ثواب این مبلغی که قرض داده شده برای صدقه نیز حساب می شود.

آیت الله مقتدایی اضافه کرد: در روایات تصریح شده اگر کسی توان پرداخت بدهی را ندارد، به او مهلت داده شود تا بدهی خود را پرداخت کند؛ فرصت دادن به نیازمند برای پرداخت بدهی، از ثواب بسیاری برخوردار است.

وی افزود: براساس روایات، اگر کسی به نیازمندی فرصت پرداخت بدهی بدهد، درروز قیامت در زیرسایه عرش الهی خواهد بود.

عضو شورای عالی حوزه با بیان اینکه ایجاد بانک اسلامی یکی از کارهای نظام جمهوری اسلامی بايد باشد، گفت: این کار باید در ابتدای انقلاب انجام می شد و انتظار از نظام نیز این بود که بانکداری اسلامی در اوایل انقلاب ایجاد می شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نظام بانکی ربوی برای جامعه بسیار خطرناک است، ابراز داشت: ربا بدترین گناه است و در قرآن تصریح شده که اعلام جنگ با خدا می باشد و نظام بانکی کشور باید تلاش کند از نزدیک شدن به ربا و حرام فاصله بگیرد.

قائم مقام جامعه مدرسین همچنین بر لزوم استفاده از ظرفیت روحانیون آگاه به بانکداری اسلامی تاکید کرد و گفت: باید نسبت به امور فقهی در عرصه بانکداری توجه بیشتری داشت تا خدای ناکرده خدمات بانکی به سوی ربا سوق داده نشود.

آیت الله مقتدایی با قدردانی از تلاش مسئولان بانک مهر اقتصاد برای حرکت در مسیر بانکداری اسلامی، گفت: توجه به امور فقهی در نظام بانکداری، آموزش بانکداری اسلامی و ایجاد شعبه نمونه بانکداری اسلامی از اقدامات شایسته این بانک است.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد شعبه نمونه بانکداری اسلامی در قم باید برای کل بانک های کشور الگو باشد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcjvxex.uqevyzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما