کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سال گذشته انجام شد؛

واکسیناسیون ۸۱۴ هزار رأس دام برای مقابله با بیماری تب برفکی در قم

خبرگزاری مهر , 17 فروردين 1395 ساعت 15:14

قم نیوز: مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به کسب رتبه اول کشوری قم در واکسیناسیون تب برفکی، افزود: ۸۱۴ هزار رأس دام علیه بیماری تب برفکی در قم طی سال گذشته واکسیناسیون شدند.


به گزارش قم نیوز، مهدی رفیعی اظهار داشت: بازدیدهای کار‌شناسی که توسط این اداره کل از واحدهای دامداری بخش‌های جعفریه و مجتمع دامشهر قم به عمل آمده نشان دهنده کاهش قابل توجه کانون‌های تب برفکی در استان است.

وی گفت: سال گذشته با وجود کاهش تولید واکسن تب برفکی با پیگیری‌های این اداره کل و مساعدت سازمان دامپزشکی کشور و برنامه ریزی منظم هیچ‌گونه کمبود واکسن تب برفکی در استان مشاهده نشد.

مدیرکل دامپزشکی قم ادامه داد: سال گذشته ۳۳۵ هزار رأس گاو و گوساله و همچنین ۴۷۹ هزار رأس گوسفند و بز تحت پوشش مایه کوبی قرار گرفتند که از نظر پوشش مایه کوبی تب برفکی استان قم رتبه اول کشور را با پوشش ۳۰۰ درصدی جمعیت گاو و ۹۶ درصدی جمعیت گوسفندی کسب کرده است.

وی عنوان کرد: سال گذشته حجم عملیات مایه کوبی نسبت به سال ۹۳ میزان ۱۶ درصد افزایش داشته است.

رفیعی ادامه داد: تغییر سویه A ویروس تب برفکی، وجود شواهد مبنی بر تغییر سویه o تب برفکی و همچنین کاهش پوشش تب برفکی در سایر استان‌ها و نیز ورود دام‌های فاقد مایه کوبی و بدون مجوز حمل بهداشتی به استان از مهم‌ترین دلایل بروز کانون تب برفکی در استان است.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت رعایت ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای در پیشگیری از بروز بیماری، لازم است از هر گونه جابجایی دام بدون مجوز حمل بهداشتی قرنطینه‌ای، خودداری و همکاری لازم را با اکیپهای دامپزشکی به عمل آورند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم ادامه داد: هرگونه پیشنهاد و انتقادی را می‌توان با شماره تلفن ۱۵۱۲ روابط عمومی این اداره کل درمیان گذاشت.

وی بیان کرد: عملیات تست سل گاوی با مراجعه به ۵۶۸ واحد دامداری و تست ۳۸ هزار و ۶۶ راس گاو و همچنین عملیات بروسلوز گاوی با مراجعه به ۷۱۵ واحد دامداری و خونگیری از ۳۱ هزار و ۶۲۲ رأس دام انجام گرفته است.

انتهای پیام/۱۳۲


کد مطلب: 37554

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/interview/37554/واکسیناسیون-۸۱۴-هزار-رأس-دام-مقابله-بیماری-تب-برفکی-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir