کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۲۱۰۰ واحد مسکونی برای معلولان قم ساخته شد

خبرگزاری تسنیم , 13 تير 1397 ساعت 11:16

مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: در برنامه‌های مصوب شده برای امسال به خانواده‌های دارای دو معلول خدمات مسکن رایگان تعلق می‌گیرد که در این زمینه تعداد ۲۱۰۰ واحد مسکونی برای استفاده معلولان توسط اداره بهزیستی ساخته‌شده است.


به گزارش قم نیوز معلولیت یک پدیده بشری است که در هیچ دوره‌ای از تاریخ زندگی انسان‌ها از آن فارغ نبوده است. درواقع با تولد هر فرد معلول و زندگی کردن او در جامعه، علیرغم محدودیت‌هایی که برای فرد به وجود می‌آید، هزینه‌هایی نیز برای جامعه و خانواده آن فرد به‌جای می‌ماند.

در جوامع امروزی نهادهایی مانند بهزیستی، کمیته امداد و دیگر دستگاه‌های خدمت رسان وجود داشته تا این هزینه‌ها را کاهش داده و مسیر زندگی را برای افراد معلول هموار کنند و از سختی‌هایی که خانواده برای زندگی با فرد معلول متحمل می‌شود را بکاهد .

وجود آمار قابل‌توجهی از معلولان در سطح استان قم و اقدامات اداره بهزیستی برای آن‌ها بهانه‌ای شد تا به گفت‌وگو با رضا سلیقه مدیرکل بهزیستی استان قم بپردازیم.

* آمار پوشش خدماتی معلولان توسط اداره بهزیستی در استان قم به چه صورت است؟

بهزیستی استان قم در حال حاضر 22 هزار معلول یا به عبارتی 22 هزار خانواده دارای معلول را تحت پوشش خدمات متفاوت قرار داده که از این تعداد 6500 خانواده به‌صورت ماهیانه از بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند که با توجه به جمعیت استان و میانگین جمعیت خانواده‌ها، در حدود 100 هزار نفر  یعنی 8 درصد از کل جمعیت استان به‌صورت مختلف با بهزیستی سروکار دارند و از خدمات آن استفاده می‌کنند که آمار زیادی به‌حساب می‌آید .

* علت بالا بودن این آمار در استان قم چیست؟

مهم‌ترین علتی که برای این قضیه می‌توان برشمرد مشکلات معیشتی و اقتصادی خانواده‌های درگیر مسئله معلولیت وعدم توانایی نگهداری از معلولان و رسیدگی به دیگر افراد خانواده است .

* اداره بهزیستی تا چه زمانی از افراد معلول حمایت می‌کند؟

بهزیستی طبق قانون  موظف است سالانه 10 % از این آمار را بازتوانی کرده و از چتر حمایتی خود خارج نماید که این کار به دلیل تعداد زیاد افراد نیازمند و افراد در صف انتظار  که در قم نزدیک به 700 نفر است صورت می‌گیرد.

در این زمینه اولویت‌هایی نیز وجود دارد برای مثال خانواده‌هایی که معلول آن‌ها می‌تواند وارد بازار کارشده از این چتر حمایتی خارج  می‌شوند، اما افرادی که با مشکلات سخت‌تری مانند ضایعه نخاعی سروکار داشته همچنان می‌توانند از خدمات  بهزیستی استفاده کنند .

* خدمات مستمری شامل چه معلولانی می‌شود؟

بهزیستی در زمینه معلولان، افراد را به چهار گروه خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید تقسیم می‌کند که این نوع معلولیت در کارت‌های الکترونیکی معلولان ثبت‌شده است که خدمات مستمری در استان قم  نیز به 6500خانواده دارای معلولیت شدید و خیلی شدید پرداخت می‌گردد .

* میزان این مستمری چقدر بوده و در سال‌های قبل با توجه به نرخ تورم آیا تغییری در آن صورت گرفته است؟

تا قبل از سال 96 خانواده‌هایی که دارای فرد معلول بودند 50 هزار تومان به ازای هر فرد معلول دریافت می‌کردند و اگر فرد معلول سرپرست خانواده بود تا سقف 150 هزار تومان دریافت می‌کرد، اما از ابتدای سال 96 به ازای هر فرد معلول در خانواده 150 هزار تومان و اگر سرپرست خانواده دارای معلولیت بود تا سقف بیش از 600 هزار تومان مستمری دریافت می‌شود.

* آیا خدمات مالی بهزیستی به معلولان فقط به پرداخت مستمری محدود می‌شود؟

خیر، خدماتی از قبیل هزینه‌های درمانی و هزینه‌های تحصیلی و غیره نیز به خانواده‌ها پرداخت می‌شود که آن‌ها می‌توانند با ارائه مدارک خود به بهزیستی از این مزایا بهره‌مند شوند.

* چه خدماتی در زمینه مسکن توسط بهزیستی برای معلولان در نظر گرفته‌شده است؟

خدمات زیادی برای این خانواده‌ها در زمینه مسکن در نظر گرفته‌شده است، به‌طور مثال هر معلول تا ده میلیون تومان وام بدون بازپرداخت مسکن دریافت می‌کند، همچنین در برنامه‌های مصوب شده برای امسال به خانواده‌های دارای دو معلول خدمات مسکن رایگان تعلق می‌گیرد که در این زمینه تعداد 2100 واحد مسکونی برای استفاده معلولان توسط اداره بهزیستی ساخته‌شده است.

* در زمینه نیاز معلولان به لوازم توان‌بخشی چه خدماتی برای آن‌ها در نظر گرفته‌شده است؟

بهزیستی در این زمینه لوازمی مانند عصا، واکر، شیر خشک، پوشینه و غیره برای مصرف معلولان تهیه می‌کند، برای مثال سال گذشته نزدیک به 700 میلیون تومان پوشینه توسط بهزیستی تهیه و در بین مدد جویان توزیع‌شده است.

گفت‌وگو از: مهدی آزاد

انتهای پیام/138


کد مطلب: 65916

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/interview/65916/۲۱۰۰-واحد-مسکونی-معلولان-قم-ساخته

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir