کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در گفت وگو با رئیس سازمان «صمت» استان قم مطرح شد

مدیریت بهره برداری دریاچه نمک با قم است ولی راه دسترسی نداریم

خبرگزاری فارس , 23 تير 1397 ساعت 9:35

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: اگرچه دریاچه نمک بین چند استان سمنان، اصفهان و قم مشترک است، اما مدیریت بهره برداری از آن به استان قم واگذار شده است، اما راه دسترسی از قم به سمت دریاچه نمک نداریم و ایجاد چنین راه دسترسی ضروری است.


به گزارش قم نیوز استان قم گرچه که یک استان صنعتی در کشور به شمار نمی‌رود، اما واحدهای صنعتی زیادی در چند سال اخیر در این استان راه اندازی شده است.

بخش صنعت در استان قم روند رو به رشدی دارد و این بخش اشتغال زایی زیادی را برای جوانان در این استان به دنبال داشته است.

برای اطلاع از وضعیت بخش صنعت استان قم و آینده این صنعت به گفت‌وگو با محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم پرداختیم.

 

استقرار صنایع جدید در استان قم بر چه اساس است؟

یک سری اسناد بالادستی در استان قم داریم که از جمله این اسناد، سند آمایش و سند توسعه است و یکی از تکالیف این سند، استقرار صنایع کم آب بر در استان است. در راستای اجرای این سند با برخی از سرمایه‌گذاری‌ها در قم به دلیل کم آبی موافقت نشد.

از استقرار صنایعی در استان قم حمایت می‌کنیم که دانش بنیان باشند، زنجیره‌های تولید را تکمیل کنند، برای محیط زیست مضر نباشند و از بازچرخانی آب استفاده کنند.

 

دولت چه حمایت‌هایی از واحدهای تولیدی در استان قم داشت؟

در سه ماهه نخست سال جاری با حمایت دولت شاهد راه اندازی و توسعه 47 واحد تولیدی در استان بودیم و در سال گذشته 900 میلیارد تسهیلات به واحدهای تولیدی از جمله 770 میلیارد تومان به بخش صنعت و 47 میلیارد تومان به بخش گردشگری پرداخت شد.

سال گذشته طرح رونق تولید برای تامین سرمایه ثابت، سرمایه در گردش و تعمیر و تجهیز واحدهای تولیدی در استان قم اجرا شد، کمیته ای برای نظارت بر این طرح در استان تشکیل دادیم تا وضعیت اجرای طرح رونق تولید را در واحدهای تولیدی قم رصد کند، اعضای این کمیته از 61 واحد تولیدی در استان بازدید کردند که این واحدها در قالب طرح رونق تولید 111 میلیارد تومان تسهیلات گرفته بودند، پرداخت این تسهیلات موجب تثبیت اشتغال دو هزار و 900 نفر و ایجاد اشتغال جدید برای 134 نفر در این 61 واحد شد.

همیشه در مناسبت‌های مختلف شاهد برگزاری مراسم افتتاح پروژه‌های صنعتی در استان قم هستیم و گاهی رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم ها حضور پیدا می‌کند، امیدواریم که این روند در آینده هم تداوم داشته باشد.

 

چه برنامه ای برای تبلیغ کالاهای تولیدی استان قم دارید؟

در این استان بسیاری از کالاهای خاص همچون موتورسیکلت برقی و شیرآلات اتوماتیک آب در حال تولید است، باید همه دستگاه‌ها برای ترویج مصرف کالاهای داخلی از جمله کالاهای استان قم تلاش کنند، استاندار قم نیز اولویت کار خود را تبلیغ کالاهای داخلی گذاشته است.

بسیاری از کالاهای مصرفی در پروژه‌های عمرانی استان قم قابل تولید است، مجموعه ای از کالاهای تولیدی استان در سایت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم معرفی شدند.

 

برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم برای تنظیم بازار چیست؟

تنظیم بازار از جمله وظایف این سازمان است و کارگروه استانی تنظیم بازار به ریاست استاندار قم برگزار می‌شود، نظارت خودمان را بر واحدهای توزیعی در استان داریم، البته باید هم منافع مردم و هم منافع صنوف لحاظ شود.

 
در چه وضعیتی قرار دارد؟

این شهر دارای شهرک صنوف است که بسیاری از صنوف به آن انتقال یافتند، برخی از صنوفی که در شهر قم برای مردم مزاحمت دارد، باید به خارج از این شهر انتقال پیدا کند. در این راستا بنکداران مواد غذایی شهر قم به شهرک چاپ و نشر در مجاورت اتوبان قم تهران انتقال پیدا می‌کنند تا از موقعیت این اتوبان به عنوان شاهراه ارتباطی کشور استفاده کنند.

 

وضعیت بخش معدن در استان قم چگونه است؟

این استان یک درصد مساحت کشور را دارد، اما دو درصد ذخایر معدنی کشور در استان قم است، البته این استان، یک استان معدنی نیست، اما اگر زیرساخت‌های لازم برای بهره برداری از معادن استان قم فراهم شود، شاهد تحول در بخش معدن این استان خواهیم بود.

نیازمند ایجاد یک مسیر دسترسی از شهر قم به دریاچه نمک هستیم و در صورت تامین اعتبار با کمک بخش خصوصی این مسیر ایجاد خواهد شد، بسیاری از مواد استراتژیک معدنی از دریاچه نمک قابل استخراج است.

 

موضوع بهره برداری از ذخایر دریاچه نمک چه سرانجامی داشت؟

اگرچه این دریاچه بین چند استان سمنان، اصفهان و قم مشترک است، اما مدیریت بهره برداری از آن به استان قم واگذار شده است، اما راه دسترسی از قم به سمت دریاچه نمک نداریم و ایجاد چنین راه دسترسی ضروری است، البته در کنار بحث استفاده اقتصادی از دریاچه نمک به بحث گردشگری در این دریاچه هم توجه خواهیم داشت.

 

برنامه شما برای حمایت از بخش خصوصی و تشکل های مرتبط با این بخش چیست؟

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم از تشکل‌های خصوصی حمایت می‌کند و از توان آن‌ها کمک می‌گیرد و ارتباطات خوبی را با این تشکل‌ها دارد، تشکل‌های خصوصی باید اقدامات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم را نقد کنند.

انتهای پیام/139


کد مطلب: 66326

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/interview/66326/مدیریت-بهره-برداری-دریاچه-نمک-قم-ولی-راه-دسترسی-نداریم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir