کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برنامه‌های شهرداری قم در سالگرد پیروزی انقلاب/از ‌ ‌جشنواره "چله سرو" تا ‌برنامه‌های "مسجد محوری"

خبرگزاری تسنیم , 11 مرداد 1397 ساعت 8:45

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم از برگزاری جشنواره "چله سرو" همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در قم خبر داد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا پایان سال تعداد مساجد برپا کننده ایستگاه‌های نشاط به ۴۰ مسجد در قم می‌رسد.


به گزارش قم نیوز موضوع فرهنگ و اهمیت آن را باید امروزه در تمامی جهات تربیتی انسان ازجمله در رفتارهای فردی، اجتماعی، سیاسی، ورزشی و حتی اقتصادی و با توجه به گستردگی موضوعی آن در نظر گرفت، بسیاری از ناهنجاری‌های امروزه دنیا و کشور ما نیز از عدم توجه به فرهنگ‌سازی مناسب در موضوعات مختلف نشات گرفته است.

توجه به فرهنگ شهروندی نیز ازجمله موضوعاتی است که در این سال‌ها بیشتر مورداستفاده کلامی داشته و متأسفانه با موازی کاری‌ها و کم‌کاری‌های دستگاه‌های مختلف در این زمینه شاهد بروز ناهنجاری‌ها در سطح شهرها بوده‌ایم، در این شرایط با توجه به جو فرهنگی حاکم بر جامعه و پیگیری اقدامات شهرداری قم درزمینهٔ ارتقای فرهنگ شهروندی با مجید رفیعی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

 راهبرد اصلی شهرداری قم برای ارتقای فرهنگ شهروندی چیست؟

وجود حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، حوزه‌های علمیه، علما و مراجع عظام تقلید و همچنین مراکز گسترده فرهنگی سبب شده در شهر قم ازلحاظ زیرساخت‌های فرهنگی از شرایط ویژه‌ای برخوردار باشیم، شهرداری با شناخت این ظرفیت‌ها در کنار توانمندسازی گروه‌ها و مراکز فرهنگی به دنبال ارتقای فرهنگ شهروندی با اجرای برنامه‌های متنوع است.

 مهم‌ترین اقدام سازمان درزمینهٔ ارتقای فرهنگ شهروندی در این سال‌ها چیست؟

سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم در این سال‌ها اقدامات مهمی انجام داده  که می‌توان مهم‌ترین فعالیت را محور قرار دادن مساجد با عنوان "مسجد محوری" در 27 مسجد سطح شهر دانست و از نگاه سازمان مساجد به‌عنوان قلب تپنده محلات در نظر گرفته‌شده است.

تجهیز مساجد به امکانات ورزشی مناسب باهدف جذب بیشتر جوانان و نوجوانان یکی از اقدامات انجام‌شده و مورد استقبال مردم بوده که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام‌شده تا پایان سال تعداد این مساجد و برپایی ایستگاه‌های نشاط در مساجد به 40 مسجد برسد.

 از جزئیات برگزاری جشنواره "چله سرو" بگویید؟

به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سازمان فرهنگی هنری شهرداری با توجه به این‌که شهر مقدس قم خاستگاه انقلاب اسلامی است اقدام به برگزاری جشنواره "چله سر" کرده است که در این جشنواره چهل مسجد، چهل یادمان تأثیرگذار دفاع مقدس و شهدا، شعر چهل شهید روحانی و 40 مادر و همسر روحانی و غیره محور توجه قرارگرفته و از پوستر این جشنواره نیز با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین خمینی نوه و یادگار بنیان‌گذار انقلاب رونمایی شد.

هرکدام از بخش‌های این جشنواره‌ با همکاری یکی از نهادهای فرهنگی و هنری برگزار و این جشنواره با همکاری مساجد به‌عنوان پایگاه اصلی انقلاب و جایگاه اصلی خیزش انقلاب اسلامی انجام خواهد شد. تا پایان مهرماه فراخوان‌ همه بخش‌ها اعلام و تا 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی آثار جمع‌آوری‌شده و از 9 تا 19 دی‌ماه نیز نمایش کارها و عرضه بخش‌های هنری انجام می‌شود.

البته اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی در سطح عمومی تا ششم اسفندماه سال جاری ادامه خواهد داشت و هم‌زمان با روز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) از برترین‌ها تقدیر می‌شود.

 سازمان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی اقداماتی انجام داده است؟

برگزاری محلات سلامت در پردیسان و مجتمع نور نیروگاه و برپایی ایستگاه‌های نشاط در مساجد ازجمله اقدامات مهم در کاهش آسیب‌های اجتماعی در کنار فعال‌سازی و توانمندسازی سمن‌ها و هیئات مذهبی بوده که در دستور کار قرارگرفته است، امیدواریم با همکاری دستگاه‌های دیگر شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در قم باشیم.

 یکی از اقدامات مهم در سال گذشته راه‌اندازی خانه موزه شهیدان زین‌الدین بود، برنامه‌ای برای افزایش این اماکن در دستور کاردارید؟

این منزل با رضایت خانواده شهیدان زین‌الدین در چهار فاز به خانه موزه تبدیل شد که بخش عمده‌ای از نیازهای مرکز شهر و منطقه هفت شهری را برای داشتن مکانی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و نشست‌های انقلابی و حماسی رفع کرده است، در تلاشیم با برنامه‌ریزی‌ در هر منطقه‌ خانه ‌یکی از شهدای شاخص منطقه را به‌عنوان قرارگاه فرهنگی کل منطقه تجهیز و آماده‌سازی کنیم.

 برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

علاوه بر مشارکت و حضور در یادواره‌های شهدای"مشق عشق"، "مدافعان عقیله، مجاوران کریمه"، "سرداران بی‌سر" و غیره سازمان برای ترویج کتاب‌خوانی به‌ویژه در سیره شهدا اقدام به انتشار دو کتاب "سند گمنامی" و "بازگشت مسلم" مربوط به دو شهید مدافع حرم کرده است که با استقبال خوبی از طرف خانواده شهدا و مردم روبه‌رو شده است.

 آیا برگزاری جشنواره "شهر خوب، شهروند خوب" ادامه پیدا می‌کند؟

یکی از اتفاقاتی که در شهر به دغدغه مسئولان تبدیل‌شده و هزینه‌های زیادی برای افراد و نهادها تحمیل کرده مباحث ترافیکی است که آمارهای نگران‌کننده‌ای نیز در این زمینه وجود دارد که همین مسئله موجب شد سازمان، جشنواره نمایشی"شهر خوب، شهروند خوب" را با محوریت ترافیک و هوای پاک در انتهای سال گذشته برگزار کند که بازخوردهای متفاوت و مثبتی از جانب مسئولان و مردم در این زمینه دریافت شد.

برای سال جدید هم در حال برنامه‌ریزی و فراهم‌سازی زیرساخت‌های اجرایی آن هستیم، هرچند که این اقدامات در مدارس در سال جاری ادامه داشته و با سال جدید تحصیلی نیز ادامه پیدا خواهد کرد، ولی اجرای 400 نمایش خیابانی و 160 نمایش در مدارس استان رکوردی تاریخی برای تئاتر قم به شمار می‌رود.

 برای افزایش ورزش همگانی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

15 پایگاه‌ ورزش صبحگاهی برای بانوان توسط شهرداری قم تعبیه‌شده که برای این امر، از مردم هیچ هزینه‌ای توسط شهرداری دریافت نشد ولی باید برای ترویج ورزش همگانی تمامی دستگاه‌ها همکاری کرده و یک درصد بودجه خود را برای این منظور هزینه کنند.

شهرداری در سال گذشته در راستای افزایش سرانه‌ ورزشی در مناطق هشتگانه اقدام به احداث سالن‌های ورزشی کرده است که تا پایان سال تمامی آن‌ها افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

 از برگزاری هفته فرهنگی قم در مشهد مقدس بگویید؟

هم‌زمان با اعیاد ولایت از عید قربان تا غدیر یعنی از یکم تا دهم شهریورماه سال جاری، هفته فرهنگی قم در مشهد با عنوان "آخت الرضا" با همکاری شهرداری مشهد و آستان قدس رضوی در سه‌نقطه این شهر برگزار می‌شود.

 از اجرای طرح شهریاران در سطح شهر بگویید؟

برای ساماندهی مشارکت شهروندان در مسائل مرتبط با شهر و افزایش مشارکت آنان در عرصه‌های فرهنگی شهروندی فاز نخست این طرح در بین فرزندان پرسنل شهرداری قم برای کودکان 6 تا 15 سال در دو مجموعه فرهنگسرای خانواده و کوکب اجرایی شد.

خوشنویسی،تئاتر، طراحی، سرود، نقاشی، اسکیت، ژیمناستیک از دوره‌های آموزشی پیش‌بینی‌شده در فاز نخست اجرای طرح شهریاران ویژه فرزندان پرسنل شهرداری قم است.

انتهای پیام/138


کد مطلب: 67247

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/interview/67247/برنامه-های-شهرداری-قم-سالگرد-پیروزی-انقلاب-جشنواره-چله-سرو-برنامه-های-مسجد-محوری

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir