کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آپارتمان‌سازی در قم اجرایی می‌شود‌/ناوگان حمل‌ونقل به شدت فرسوده است

خبرگزاری تسنیم , 19 شهريور 1397 ساعت 9:36

رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: آپارتمان‌سازی با توجه به گسترش جمعیت اجتناب‌ناپذیر است و چاره‌ای جز گسترش عمودی شهر در برخی مناطق نیست، توسعه افقی شهر با توجه به مشکل تأمین زیرساخت بسیار سخت است.


به گزارش قم نیوز مبحث مدیریت شهری و به ویژه مسئله مدیریت یکپارچه شهری از جمله مباحث مهم و حساسی بوده که می‌تواند روند توسعه و پیشرفت شهری را تعمیق بخشد، در حوزه مدیریت شهرها، شهرداری و شورای اسلامی شهر بیشترین نقش را بر عهده داشته و تعامل و دقت نظر آن‌ها در انجام امور مختلف می‌تواند زمینه‌های توسعه و کاهش سرانه‌های مختلف شهری را کاهش دهد.

آنچه مسلم است این بوده که تمام پروژه‌ها و طرح‌هایی که توسط شهرداری در شهر انجام می‌شود در نهایت باید به تصویب شورای شهر برسد به همین بهانه به سراغ عبدالله جلالی رئیس شورای شهر قم رفته‌ایم تا از آخرین اقدامات و برنامه‌های حوزه مدیریت شهری با خبر شویم.

* سهم شهرداری در خدمات‌رسانی به شهروندان چه مقدار است؟

حوزه مدیریت شهری در خط مقدم خدمت به شهروندان قرار داشته و شهرداری نیز در صف نخست خدمات‌رسانی به مردم و زائران حرم کریمه اهل‌بیت(س) در بین تمام دستگاه‌های دولتی استان قرار دارد و جایگاه شهرداری و شورای شهر باید در موضوعات مرتبط به مدیریت شهری حفظ شود.

* نظرات شورای شهر قم در تصمیم‌گیری‌های استانی لحاظ می‌شود؟

حقیقت این بوده که شهرداری‌ها بیشترین و مؤثرترین نهادهای خدمات‌رسانی در محدوده شهر هستند بنابراین باید در تصمیم‌گیری‌های مربوط به حوزه شهر قم، شورای شهر و شهرداری در جریان برنامه‌ها قرار گیرند،  شورای شهر در موضوعات و تصمیم‌های حوزه مدیریت شهری نامحرم نبوده و باید تمام تصمیم‌های شهری در شورای شهر به تصویب برسد.

* روند توسعه و پیشرفت شهری قم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قرار گرفتن قم در مسیر توسعه و تحول واقعیت غیرقابل‌انکاری بوده که در مسائلی مانند توسعه فضای سبز، نظافت شهری، سیما و منظر شهری، آسفالت معابر، زیرساخت‌ها و غیره ملموس است، مسئله نظافت شهری در قم قابل‌قبول بوده و به هیچ‌وجه قابل‌مقایسه با سال‌های پیشین نیست.

افزایش سرانه‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی نسبت به سال‌های گذشته روند صعودی داشته است، در دو سال گذشته تلاش بر این بوده تا با مطالعات اصولی انجام‌شده توزیع عادلانه سرانه‌های اجتماعی به درستی در شهر انجام شود.

* آیا روند احیا و بازسازی بافت‌های فرسوده شهر قم رضایت‌بخش بوده است؟

متأسفانه روند احیا، بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در قم بسیار کند بوده که رضایت‌بخش نیست، مسئله بازسازی و احیای بافت‌های فرسوده پروژه‌ای بین دستگاهی است و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند کاری به پیش ببرد.

برای بازسازی و احیای بافت‌های فرسوده شهری باید ستاد استانی این مسئله پویاتر شده و طرح‌های دقیق مطالعاتی و منطقی را به اجرا در بیاور‌د، شهرداری قم 6 پیشنهاد برای احیای بافت فرسوده شهری به مسئولان استانی ارائه کرده است.

* برای ساماندهی صنوف مزاحم شهری چه سیاستی در شورای شهر قم دنبال شده است؟

ساماندهی صنوف مزاحم شهری و جلب رضایت آن‌ها برای انتقال به شهرک‌های تخصصی، ساماندهی و مدیریت وانت‌بارها و مدیریت آن‌ها برای جلوگیری از سد معبر و ترافیک و دیگر مشاغل مزاحم شهری از اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی صنوف مزاحم شهری بوده است، بسیاری از زیرساخت‌های شهرک صنوف آماده شده و به زودی بخش مهمی از صنف آهن‌فروشان در آن مستقر می‌شوند، به مروز زمان دیگر صنوف مزاحم شهری در این شهرک تخصصی به فعالیت می‌پردازند.

* برای مدیریت ترافیک و عبور و مرور در هسته مرکزی شهر چه اقداماتی مدنظر شورای شهر قم است؟

پیگیری مسئله شهر هوشمند و ایجاد زیرساخت‌های لازم یکی از محوری‌ترین برنامه‌ریزی‌های شهرداری قم برای مدیریت ترافیک در معابر پرتردد شهر است.

پروژه پیاده راه ارم یکی از پروژه‌های موفق شهری بوده که سبب رضایت‌مندی شهروندان شده است، شورای شهر قم سعی دارد خیابان ارم و خیابان انقلاب را نیز مانند پیاده راه ارم به مکانی برای پیاده‌روی و آرامش شهری تبدیل کند.

* برای کاهش هزینه‌های شهرداری برنامه‌ای دارید؟

یکی از مباحثی که هزینه‌های سنگینی به شهرداری تحمیل می‌کند مسئله پسماند و رفت و روب شهری است، درصورتی‌که این مسئله یک روز در میان صورت گیرد سالیانه بیش از  40میلیارد تومان صرفه‌جویی در هزینه‌های شهرداری را می‌تواند در برداشته باشد، شورای شهر قم در مسیر کاهش هزینه‌های اداره شهری قدم بر می‌دارد.

* مهم‌ترین پروژه‌های متوقف‌شده شهر قم کدام اند؟

پروژه شهید کاظمی، منوریل و فاز چهار عمار یاسر از جمله مهم‌ترین پروژه‌های شهری بوده که در حال حاضر متوقف هستند که این مسئله به نوبه خود سبب نگرانی شهروندان شده است.

در مسئله مترو نگرانی تأمین منابع مالی وجود دارد اما نگرانی برای اجرای این طرح نیست، شورای شهر قم تا سقف 300 میلیارد تومان به شهرداری قم برای تأمین منابع خط نخست مترو اختیار جذب اعتبارات اختصاص داده اما دولت نیز باید به وظایف خود عمل کند.

* برای گسترش سرانه‌های رفاهی و اجتماعی شهر چه پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است؟

پروژه‌های تجاری در حوزه هتل‌سازی، مجتمع‌های رفاهی، شهربازی و مجتمع‌های تجاری  از مهم‌ترین مباحثی بوده که در کمیسیون برنامه و بودجه در دستور کار قرار دارد، شهربازی کهکشان با ایجاد زیرساخت‌های لازم به زودی آماده بهره‌برداری می‌شود.

بازگشایی بلوار کارگر در آینده‌ای نزدیک انجام می‌شود، بلوار فردوسی از میدان نماز تا شهید کلهری نیز تا پایان سال جاری به صورت کامل افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

* برنامه‌های شورای شهر قم برای گسترش سرانه‌های فرهنگی چیست؟

ساماندهی مسیر دسترسی کوه خضر نبی(ع)، جمع‌آوری دیوار حائل شهر قائم، برگزاری طرح چله سرو و تعیین روزی بنام روز قم، بهره‌برداری از سالن‌های ورزشی مختلف در سطح شهر، تجهیز مساجد و طرح مسجد محوری از مهم‌ترین این اقدامات بوده است.

پروژه و طرح پیاده‌روی حرم تا جمکران به عنوان جاده فیروزه‌ای یکی از طرح‌های بزرگ شهری بوده که به زودی راه‌اندازی می‌شود.

* شورای شهر قم برای بهبود وضعیت عمران و حمل‌ونقل شهری چه اقداماتی را مدنظر دارد؟

یکی از اقدامات مهمی که در کمسیون عمران و حمل‌ونقل اتفاق افتاده جانمایی و تصویب خط‌های یک و دو مترو بوده است، پیگیری برای توسعه پارکینگ‌های شهری، افزایش تقاطع‌های غیر همسطح، نظارت بر مجموع طرح‌های عمرانی و حفاری‌های در سطح شهر از اقدامات صورت گرفته در این بخش است، برای ادامه پروژه شهید امینی بیات باید چند پروژه تجاری موجود در مسیر این طرح تملک شود که مشکلات بسیار زیادی را ایجاد کرده است.

در سال جاری برای بازسازی ناوگان اتوبوس‌رانی شهر قم 13 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، سن ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر قم به شدت فرسوده است، کمبودهای فراوانی در حوزه ناوگان اتوبوس‌رانی احساس می‌شود.

در مجموع در شهرک صنوف هزار و 603 قطعه پیش‌بینی‌شده که تاکنون بیش از 950 قطعه واگذار شده است که می‌تواند در زمینه زیباسازی شهر تأثیرگذار باشد.

 تمام طرح‌های ترافیکی که در شهر قم اتفاق می‌افتد مصوبات شورای ترافیک استان بوده و شهرداری صرفاً مجری کار است و تنها یک رأی و نظر در مصوبات ترافیکی شهری دارد.

* شورای شهر قم برای شفافیت در عملکرد چه اقدامی انجام داده است؟

شورای شهر قم در مسیر شفافیت گام برمی‌دارد و تمام جلسات علنی به صورت مستقیم از شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود، برای شفاف‌سازی تصمیم‌گیری‌های شورای سایت و پایگاه خبری ویژه‌ای وجود ندارد.

* قطع یارانه‌های سوخت چه تأثیری بر عملکرد شهرداری داشته است؟

 قطع یارانه سوخت و عوارض مربوط به آن بخش مهمی از درآمدهای شهرداری را کاهش داده می‌تواند به نوبه خود سبب ایجاد خلل و رخنه در خدمات‌رسانی عمومی به شهروندان شود.

سیر روند قانونی اختیارات شورا را در سال‌های گذشته به صورت مستمر کاهش داده است، در حال حاضر ناهماهنگی در بین دستگاه‌های مختلف شهری و استانی در اجرای پروژه‌های شهری وجود دارد که تداخل در امور و وظایف را به دنبال دارد.

* رویکرد شورای شهر قم در توسعه و گسترش آپارتمان‌سازی چیست؟

مبحث آپارتمان‌سازی و تعداد طبقات آن در طرح تفصیلی شهر قم تعیین‌شده و طبق آن شهر قم به سه پهنه مختلف در زمینه آپارتمان‌سازی تقسیم‌شده است، مجموع فضای سبز و سرانه‌های اجتماعی در منطقه بنیاد به عنوان یکی از مناطق آپارتمان‌نشین قابل‌قبول است اما در زمینه مسائل آموزشی و درمانی با مشکلاتی روبه است؟

آپارتمان‌سازی با توجه به گسترش جمعیت اجتناب‌ناپذیر است و چاره‌ای جز گسترش عمودی شهر در برخی مناطق نیست، توسعه افقی شهر با توجه به مشکل تأمین زیرساخت بسیار سخت است.

گزارش و گفت‌وگو از اصغر شهبازی

انتهای پیام/138


کد مطلب: 68961

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/interview/68961/آپارتمان-سازی-قم-اجرایی-می-شود-ناوگان-حمل-ونقل-شدت-فرسوده

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir