کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس مرکز بهداشت قم خبر داد؛

مداخله برخی متخصصان در عدم واکسیناسیون مادران باردار

خبرگزاری مهر , 28 مهر 1400 ساعت 19:44

رئیس مرکز بهداشت استان قم با اشاره به اینکه تنها ۲۰ درصد از مادران باردار استان واکسن زده اند گفت: مداخله و توصیه بر عدم واکسیناسیون از سوی برخی متخصصان با این موضوع ارتباط دارد.


به گزارش قم نیوز سیامک محبی پیش از ظهر چهارشنبه در جلسه ستاد پیشگیری؛ هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که در محل سالن کرامت استانداری قم برگزار شد ضمن ارائه گزارشی از وضعیت ابتلاء به بیماری و واکسیناسیون استان عنوان کرد: در امر واکسیناسیون مادران باردار که جز گروه‌های پر خطر هستند بیش از ۸ هزار و۶۹۰ مادر باردار در سامانه سیب ثبت نام کرده‌اند و ۷ هزار و۶۰۹ مادر باردار واجد شرایط تزریق واکسن داریم این در حالی است که تنها یک هزار و۵۶۰ نفر واکسن تزریق کرده‌اند یعنی تنها بیش از ۲۰ درصد مادران باردار تحت پوشش واکسن در قم قرار گرفته‌اند.

وی افزود: دلیل عدم استقبال واکسن از سوی مادران باردار مداخله برخی متخصصان و توصیه به عدم واکسیناسیون و هم چنین انتظار برخی مادران به تزریق واکسن فایزر است که برخلاف دستورالعمل‌های وزارت بهداشت خواهد بود و ما با این چالش با این گروه هدف روبرو هستیم.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قم به وضعیت واکسیناسیون دانش آموزان قمی هم اشاره و بیان کرد: طبق آمار آموزش و پرورش ۱۰۱ هزار دانش‌آموز ۱۲ تا ۱۸ ساله جمعیت دانش آموزی است که باید تحت پوشش واکسن قرار بگیرند اما طبق آمار سامانه سیب ۱۲۶ هزار نفر واجد شرایط واکسیناسیون هستند که از این تعداد ۵۳ هزار و۱۳۱ دانش‌آموز واکسن تزریق کردند یعنی ۵۲ درصد و این عدم استقبال به خاطر مداخله و توصیه برخی متخصصان بر عدم تزریق واکسن می‌باشد.

محبی با بیان مشکلات و چالش‌های موجود بر سر تسریع در امر واکسیناسیون در استان قم افزود: چالش‌هایی که در استان با آن روبرو هستیم عدم همکاری مسئولان محلی در برخی روستاها برای تزریق واکسیناسیون است ما نیاز به اقناع سازی مردم روستایی برای اقدام به تزریق واکسن داریم در حالی که در شهر تبلیغ گسترده ایی در زمینه واکسیناسیون صورت گرفته در بافت روستایی اثری از اطلاع رسانی وجود ندارد.

وی عنوان کرد: در استان ۲۸ مرکز محله محور داریم که در زمینه تزریق گروه سالمندان فعالیت دارند در این گروه با افزایش ۱۰ درصدی تزریق واکسن روبرو هستیم اما نگرانی ما با عدم استقبال گروه‌های جوانان است که آمار تزریق این گروه سنی بسیار اندک است.

وی افزود: ما در زمینه زیرساخت‌های واکسیناسیون و تأمین واکسن جایگاه سوم کشوری قرار داریم اما در زمینه استقبال گروه‌های هدف به ویژه جوانان شرایط مناسبی قرار نداریم، در قم واکسن سینوفارم از استقبال خوبی روبرو است همچنین واکسن ایرانی برکت هم مورد تأیید شهروندان و گروه‌های مختلف قمی قرار دارد.

رئیس مرکز بهداشت با اشاره به وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین مردم در اماکن عمومی و دستگاه‌های اجرایی افزود: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در ادارات و سازمان‌ها ۷۰ درصد، در صنایع ۶۸ درصد و هم چنین در مرکز شماره گذاری ۶۰ درصد می‌باشد در آرامستان‌ها ۵۰ درصد، در حرم مطهر و مسجد جمکران ۷۰ درصد و اماکن بین راهی ۸۰ درصد و در هتل‌ها ۷۰ است.

محبی گفت: استفاده از ماسک در بین مردم در اماکن عمومی هم ۶۲ درصد است که میانگین رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی استان بیشتر از میانگین کشوری است.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 100567

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/100567/مداخله-برخی-متخصصان-عدم-واکسیناسیون-مادران-باردار

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir