کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت الله اعرافی: علامه طباطبایی نمادی از اندیشه تابناک اسلام است

خبرگزاری مهر , 24 آبان 1400 ساعت 21:31

آیت الله اعرافی گفت: علامه طباطبایی نمادی از اندیشه تابناک اسلام و شخصیتی برآمده از معارف ناب دینی است که قابل عرضه در پهنه جهانی است.


به گزارش قم نیوز آیت الله علی رضا اعرافی پیش از ظهر دوشنبه در مراسم چهلمین سالگرد رحلت علامه طباطبایی و آغاز فعالیت‌های علمی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی در حرم مطهر حضرت معصومه (س)، گفت: با وجود اینکه علامه طباطبایی در ذیل مکتب صدرایی تعریف می‌شود اما نوآوری و ممیزهای زیادی دارد که یکی از ویژگی‌های مهم آن کاهش دادن ذوقیات در امور فلسفی است. در اندیشه علامه طباطبایی تقویت بعد برهانی و دقت‌های عقلی نمایان است.

به باور وی، رویکرد نظم ترتیبی، نظام وارگی و زنجیره سازی اندیشه و تفکر، فرزند زمانه خود بودن، نگاه نقادانه به اندیشه غربی، عدم توقف در فلسفه پیشین و امتداد بخشی به فلسفه با ورود به حوزه‌های جدید علمی، برخورداری از روش شناسی جامع عقلی و اجتهادی، داشتن تصویر دقیق از مسائل فلسفی، رویکرد سیاسی و اجتماعی و پایه‌ریزی مبنانی انقلاب اسلامی، مبانی فکری و سلوک عملی، شاگرد پروری، جامعیت علمی، ایفای نقش نقطه عطف در بین جریانات مختلف علمی، جریان سازی علمی و معرفتی، ایجاد تحول بنیادین و کیفی در تاریخ تفسیر قرآن کریم، رویکرد فرا حوزوی و برون آمدن از پوسته حوزه به سمت دانشگاه و نهاد بین الملل و نمادی از فضیلت‌های اخلاقی و ارزش‌های روحی و معنوی از ویژگی‌های مهم علامه سید محمدحسین طباطبایی است.

اعرافی یادآور شد: علامه طباطبایی شخصیتی است که در زمانه خود و معاصر زیست می‌کند و با حفظ اصول بنیادین و ریشه‌ای اسلامی، اندیشه خود را به پرسش‌ها و نظریات جدید معطوف کرده است.

مدیرحوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: علامه طباطبایی در مکتب فلسفی و فکری خود نه نگاه مطلقاً منفی به فلسفه و اندیشه غربی دارد و نه نسبت به آن دچار مرعوبیت می‌شود، بلکه با آشنایی کامل از تفکر غربی برخوردی عمیق و منصفانه با آن دارد.

عضو فقهای شورای نگهبان رهبری یادآور شد: اندیشه علامه طباطبایی در پایه‌ریزی تئوری انقلاب اسلامی نقش بسزایی دارد و تئوری‌های بنیادین انقلاب اسلامی در تفسیر المیزان کاملاً نمایان است.

وی تصریح کرد: علامه طباطبایی میراث دار بخش مهمی از علوم خاص حوزه‌های علمیه مانند علوم غریبه و مباحثی از این دست است که تاکنون به آنها توجه زیادی نشده است.

اعرافی یادآور شد: مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی اگر عزم خود را جزم کنند می‌توانند اندیشه علامه طباطبایی را ناظر به دنیای امروز جهان معاصر عرضه کنند و به گفتمان سازی بپردازند.

وی با اشاره به قرارگیری حوزه علمیه قم در یکصدمین سالگرد احیای آن توسط آیت الله حائری یزدی، افزود: دبیرخانه‌ای جهت معرفی آثار و خدمات حوزه طی یک قرن گذشته راه اندازی شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: علامه طباطبایی نمادی از اندیشه تابناک اسلام و شخصیتی برآمده از معارف ناب دینی است که قابل عرضه در پهنه جهانی است.

امام جمعه قم تصریح کرد: مجمع عالی حکمت اسلامی امروز به نهالی پر خیر و برکت و شجره طیبه ای تبدیل شده و اساتید بزرگواری در آن مشغول فعالیت‌های علمی و اخلاقی هستند.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 101061

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/101061/آیت-الله-اعرافی-علامه-طباطبایی-نمادی-اندیشه-تابناک-اسلام

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir