کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رفتارهایی که موجب اختلاف میان زن و شوهر می‌شود

خبرگزاری فارس , 30 آبان 1400 ساعت 13:20

کارشناس مسائل خانواده با بیان اینکه در رابطه مشترک حق طرف مقابل ما این است که خوبی‌هایش دیده شود، گفت: وقتی به منزل می‌رسیم باید از گفتن نکات منفی پرهیز کنیم، در گفت‌وگوها غیبت نکنیم، در مورد خانواده یکدیگر حرف بدی نگوییم و به یکدیگر توهین هم نکنیم.


به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون در سخنرانی شنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه یکی از مهمترین تشکل ها و اجتماعات بشری خانواده است، اظهار کرد: خانواده می‌تواند خاستگاهی برای رشد و معنویت و به دست آوردن دنیا و آخرت باشد زیرا اگر بتوانیم یک خانواده منسجم و همسو تشکیل دهیم می‌تواند رمزی برای سعادت انسان باشد.

وی با بیان اینکه در روایات ما آمده است کسی که ازدواج کند نیمی از دین خود را به دست آورده است، گفت: اگر یک خانواده بخواهد در جایگاه حقیقی خودش قرار بگیرد باید بر محضر اهل بیت(ع) بنشینیم و بر اساس روایاتی که از اهل بیت(ع) به ما رسیده است آن خانواده را شکل دهیم.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه امروز متأسفانه معیار ما بری تشکیل خانواده بر اساس هوای نفس است، گفت: اگر خانواده بر اساس هوای نفس و خواسته دل بخواهد پیش برود نه فقط پیشروی نمی‌کند بلکه شاید بزرگترین ترمز برای خانواده باشد.

وی با اشاره به ملاک اهل بیت(ع) برای شکل گیری خانواده مطلوب خاطرنشان کرد: اولین ویژگی مشترک میان زن و مرد در خانواده از نظر اهل بیت(ع) خوش اخلاقی است و برای همین هم در روایات تأکید بر خوش اخلاقی داریم و می‌فرمایند بهای بداخلاقی آتش است.

تراشیون با بیان اینکه انسان موفق و قوی انسانی است که زندگی خود را بر اساس خوبی‌ها شکل دهد نه بر اساس رفتار دیگران، گفت: مالک اشتر اگر مالک اشتر شد نه به خاطر زور بازوی او بلکه به خاطر اخلاق نیکوی او بود و وقتی جسارتی به او می‌شود وارد مسجد می‌شود و برای آن فرد توهین کننده نماز می‌خواند.

وی با بیان اینکه خوش اخلاقی فی نفسه خوب است و نباید خوش اخلاقی را به رفتار طرف مقابل گره بزنیم، گفت: اصل در زندگی مشترک خوب بودن است اگرچه طرف مقابل بدی کند و فقط در برخی موارد برای درمان طرف مقابل می توان از خشم و یا رو برگرداندن استفاده کرد.

کارشناس مسائل خانواده ویژگی دوم که برای رشد خانواده تجویز شده است را معاشرت و خوش مشربی در خانواده دانست و گفت: یکی از آسیب هایی که خانواده را تهدید می‌کند این است که ارتباط کلامی در خانواده کم شود زیرا خانواده موفق خانواده ای است که وقتی کنار هم قرار می گیرند حرف برای زدن دارند و خانواده ای که عشق و محبت در آن نباشد یکی از نشانه هایش این است ک ارتباط کلامی شان کم می‌شود.

وی تصریح کرد: دلیل اینکه ارتباط کلامی در خانواده‌ها کم شده این است که وقتی به هم می‌رسیم اول مباحث منفی را می‌گوییم در حالی که در روایات داریم که مرد وقتی داخل خانه می‌شود باید ادخال سرور کند و خانواده خود را خوشحال کند.

تراشیون با بیان اینکه قرآن می‌فرماید زن و شوهر باید مایه آرامش هم باشند، گفت: در معاشرت جملات اول خیلی مهم است بنابراین زن و شوهر در ثانیه های  اولی که به هم برخورد می‌کنند باید به هم آرامش بدهند و این مأموریت هر دو طرف است و این غلط است که برخی می گویند تا طرف مقابل آرامش ندهد من نمی‌توانم آرامش بدهم.

وی با بیان اینکه در رابطه مشترک حق طرف مقابل ما این است که خوبی‌هایش دیده شود، گفت: ما برعکس عمل می‌کنیم و تا بدی طرف مقابل خود را به او نگوییم شب خوابمان نمی‌برد در حالی که امیرالمؤمنین(ع) به مالک فرمودند که خوبی‌ها را ببین تا خوبی گسترش یابد.

کارشناس مسائل خانواده گفت: در گفت‌و گوها اول باید سعی کنیم غیبت نکنیم زیرا در روایت داریم که خداوند در گناه خیری قرار نداده است، دوم در مورد مادر و خانواده همدیگر حرفی نگوییم و مطمئن باشیم اگر از مادر همسر بد گفتیم از چشم او می‌افتیم و سوم به همدیگر هم توهین نکنیم و اگر این موارد را رعایت کنیم باب گفت‌وگوی خیر باز می‌شود و همسر مایه آرامش می‌شود.

انتهای پیام/ 106


کد مطلب: 101150

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/101150/رفتارهایی-موجب-اختلاف-میان-زن-شوهر-می-شود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir