کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نابودی میکروب‌های خطرناک با پالس های لیزری بی ضرر

خبرگزاری مهر , 3 آذر 1400 ساعت 21:57

محققان روشی جدید برای مقابله با باکتری‌های خطرناک ابداع کرده‌اند که مبتنی بر استفاده از پالس های فوق کوتاه لیزری است.


به گزارش قم نیوز آنتی‌بیوتیک‌ها یکی از مهم‌ترین اختراعات قرن بیستم بودند، اما اثربخشی آن‌ها به دلیل مقاومت باکتری‌ها در برابر آن‌ها در حال کاهش است. محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس نشان داده‌اند که پالس های فوق کوتاه نور لیزر می‌توانند باکتری‌ها و ویروس‌ها را بدون آسیب رساندن به سلول‌های انسانی از بین ببرند.

ظهور «ابر میکروب‌های» مقاوم به چند دارو، یک بحران در حوزه بهداشت و درمان است که طبق برخی مطالعات، تا سال ۲۰۵۰ می‌تواند سالانه جان ۱۰ میلیون نفر را بگیرد. برخی از گونه‌های باکتری در حال حاضر در برابر هر آنتی‌بیوتیکی مقاوم هستند و لذا پزشکان به دنبال یافتن راه‌حلی تازه هستند.

آنتی بیوتیک های جدید نیز نمی‌توانند مشکل مذکور را به طور کامل حل کنند. برای حل این مشکل دانشمندان به دنبال ابداع روش‌های تازه ای هستند تا مقاومت باکتری‌ها را درهم بشکنند. از جمله این روش‌ها می‌توان به استفاده از مواد دندانه‌دار، پلیمرهای مصنوعی، مته‌های مولکولی، خردکننده‌های فلزی مایع، مولکول‌های مسموم، و پوشش‌های فسفر سیاه اشاره کرد.

پالس‌های فوق کوتاه نور لیزر نه تنها می‌توانند ویروس‌ها و باکتری‌های معمولی را از بین ببرند، بلکه باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک و همچنین هاگ‌های باکتریایی را که به سختی از بین می‌روند، نابود می‌کنند.

این تیم تحقیقاتی تمرکز خود را بر روی دو گونه خاص ابر میکروب معطوف کرد: استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به چند دارو (MRSA) و E. coli . پالس های لیزری بیش از ۹۹.۹ درصد از هر دو نوع میکروب را از بین بردند. این گروه می‌گوید این تکنیک به این دلیل مؤثر است که لیزرها ساختارهای پروتئینی درون ویروس‌ها و باکتری‌ها را تحریک می‌کنند و باعث می‌شوند برخی از پیوندهای مولکولی آن‌ها شکسته شده و از کار بیفتند.

نکته مهم این است که پالس‌های لیزری به سلول‌های انسانی آسیب نمی‌رسانند و برای اینکه تهدیدی برای انسان‌ها باشند، باید چندین مرتبه قدرتمندتر باشند. لذا می‌توان آنها را به عنوان ضدعفونی کننده‌های ایمن بر علیه مواد شیمیایی خطرناک، تشعشعات یا گرما به کار گرفت.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 101221

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/101221/نابودی-میکروب-های-خطرناک-پالس-های-لیزری-بی-ضرر

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir