کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

محمد حسین فرج‌نژاد؛ «مردی که تعطیلی نداشت»

خبرگزاری فارس , 4 آذر 1400 ساعت 23:25

نویسنده کتاب «مردی که تعطیلی نداشت» گفت: مرحوم فرج‌نژاد شخصیتی چند بعدی داشت و اینگونه نبود که چند سالی در حوزه درس خوانده باشد و با سایر مسائل کاری نداشته باشد بلکه بر امور علمی، سیاست روز، شرایط منطقه‌ای، فعالیت‌های رسانه‌ای، سینما، جوانب جنگ اقتصادی و محورهای محرومیت‌زدایی اشراف کامل داشت.


به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام محسن مؤمنی فعالیت‌های علمی مرحوم محمدحسین فرج‌نژاد را بسیار پررنگ‌ برشمرد و اظهار کرد: مرحوم فرج‌نژاد طی حیات خود در رشته‌های مختلفی از جمله دشمن‌شناسی، تاریخ، سینما و رسانه تحصیل کرد و موفق به دریافت مدرک در برخی از این رشته‌ها نیز شد.

وی افزود: مرحوم فرج‌نژاد دوره‌های مختلفی را با حضور اساتید مجرب پیرامون موضوعات ذکر شده برگزار می‌کرد و همین مسئله سبب تربیت نسل جدیدی از طلبه‌ها و دانشجویان مجهز به علوم مختلف شد.

این پژوهشگر برجسته رسانه ادامه داد: تالیف کتاب‌های متعدد از دیگر نتایج فعالیت‌های علمی مرحوم فرج‌نژاد بود.

* مرحوم فرج‌نژاد نگاهی نو به عرصه رسانه به وجود آورد

مؤمنی با بیان اینکه فعالیت‌های مرحوم فرج‌نژاد به صورت خاص از اوایل دهه ۸۰ در وادی رسانه و سینما دنبال می‌شد، گفت: در این راستا کتاب‌های مختلفی با عنوان اسطوره‌های صهیونیستی در سینما، دین در سینمای شرق و غرب و چند کتاب در نقد انیمیشن‌ها نیز به رشته تحریر درآورده بود و نگاهی نو به عرصه رسانه و به ویژه سینما به وجود آورد.

مسئول موسسه فرهنگی تبلیغی مرحوم آیت‌الله حایری یزدی، کارهای جهادی را سومین سرخط فعالیت‌های مرحوم فرج‌نژاد دانست و گفت: فعالیت‌های وی در این راستا در قالب اردوهای جهادی‌ و محرومیت‌زدایی در مناطق مختلف از جمله قم، زاهدان و ... انجام می‌شد چرا که نسبت به مستمندان و محرومان بسیار دغدغه داشت.

مومنی اضافه کرد: وی چند خانواده‌ نیازمند را به صورت مستقیم کمک می‌کرد و ماهیانه مبلغی را به عنوان کمک‌هزینه زندگی برایشان واریز می‌کرد؛ کمک‌رسانی به تعداد زیادی خانواده فقیر را هم به صورت غیر مستقیم پیگیری می‌کرد.

وی در پاسخ به این سوال که مرحوم فرج‌نژاد چه انتقادهایی را به دانشگاه ادیان و مذاهب وارد می‌دانست گفت: چاپ کتاب‌های غربی بدون پیوست فرهنگی یعنی نقد محتوای آن‌ها و پیگیری جریان پلورالیسم دینی از جمله انتقاداتی بود که مرحوم فرج‌نژاد به این دانشگاه وارد می‌دانست.

این نویسنده برجسته حوزوی عنوان کرد: مرحوم فرج‌نژاد با هدف مطرح کرد انتقادات خود برای تحصیل وارد این دانشگاه شده بود تا ضمن گرفتن دکتری با فضای آنجا آشنا شود.

 مومنی بیان کرد: مرحوم فرج‌نژاد برای اینکه بتواند تفکرات پلورالیستی را مستدل رد کند، حدود ۱۰ سال در درس تفسیر آیت‌الله علم‌الهدی و دروس آیت‌الله مصباح شرکت کرد چرا که این دو عالم بزرگ همانند سایر علمای شیعه از جمله آیت‌الله جوادی، علامه‌طباطبایی و ... این نگاه را دارند که اسلام جامع‌ترین و برترین دین است.

وی اظهار کرد: مرحوم فرج‌نژاد سخنرانی‌های متعددی ایراد و مقالات بسیاری را تالیف کرد تا به لحاظ علمی ثابت کند که اسلام کامل‌ترین دین است و جایگاه برتر را در میان تمامی ادیان دارد.

استاد برجسته حوزه و دانشگاه بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران می‌گوید دین اسلام باید وارد همه جنبه‌های زندگی حکومتی و فردی شود و در دنیای آخرالزمان حرف برای گفتن داشته باشد.

*ثبت خاطراتی از مرحوم فرج‌نژاد در کتاب «مردی که تعطیلی نداشت»

 مومنی در ادامه با اشاره به کتاب «مردی که تعطیلی نداشت» گفت: من از اوایل دوران طلبگی‌ام در قم با مرحوم فرج‌نژاد همراه بودم و با هم زیاد معاشرت داشتیم؛ پس از فوت وی همانند دیگران شروع کردم به ثبت خاطرات خود از ایشان اما از منظری متفاوت.

وی ادامه داد: خاطراتی که می‌نوشتم را در کانالم در یکی از پیام‌رسان‌های داخلی منتشر می‌کردم؛ کمی که گذشت متوجه شدم حجم خاطرات مکتوبم زیاد شده است و مخاطبان هم استقبال زیادی نشان می‌هند.

این پژوهشگر عرصه رسانه تشریح کرد: به پیشنهاد مخاطبان و با استقبال خانواده مرحوم فرج‌نژاد تصمیم گرفتم خاطرات را در قالب کتاب چاپ کنم، علاوه بر خاطرات خودم با ۱۳ نفر دیگر هم در این زمینه مصاحبه انجام و بر حجم محتوا افزوده شد.

مومنی، مرحوم فرج‌نژاد را دارای شخصیتی چند بعدی برشمرد و گفت: ایشان اینگونه نبود که چند سالی در حوزه درس خوانده باشد و با سایر مسائل کاری نداشته باشد بلکه بر امور علمی، سیاست روز، شرایط منطقه‌ای، فعالیت‌های رسانه‌ای، سینما، جوانب جنگ اقتصادی و محورهای محرومیت‌زدایی اشراف کامل داشت.

وی بیان کرد: مرحوم فرج‌نژاد در عرصه نقد سینما سبک جدیدی را ابداع کرد، سبکی مبتنی بر فلسفه و عرفان شیعی در نقد سینمای هالیوود که برای مخاطبان بسیار جذاب و جالب بود.

این نویسنده حوزوی افزود: یکی دیگر از خدمات ارزنده مرحوم فرج‌نژاد راه‌اندازی گروه‌های متعدد فرهنگی و اجتماعی در شهرهای مختلف و برگزاری دوره‌های مهم با حضور اساتید برجسته برای این گروه‌ها بود؛ اکنون این گروه‌ها جزو بزرگترین‌ فعالین اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هستند و علاوه بر دارا بودن علوم مختلف و داشتن نگاهی تمدنی، روحیه کار جمعی را به خوبی دارند.

 مومنی با اشاره به رابطه خوب مرحوم فرج‌نژاد با همسرش گفت: همسر مرحوم فرج‌نژاد شرایط پیشرفت را برای محمدحسین مهیا می‌کرد و مرحوم فرج‌نژاد هم برای پیشرفت همسر زمینه را فراهم می‌کرد؛ به طور کلی زوج خوب و موفقی در کنار همدیگر بودند.

وی عنوان کرد: وی با هزینه‌های شخصی کتاب و مقالات خود را چاپ می‌کرد و منت ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف را برای تامین‌ این هزینه‌ها نمی‌کشید.
محمد حسین فرج‌نژاد، عضو هیات مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم و از اساتید برجسته سواد رسانه و صهیونیسم پژوهی کشور به همراه همسر و سه فرزندش در یک سانحه رانندگی در روز سه شنبه ۲۹ تیر ماه سال ۱۴۰۰ جان خود را از دست داد.

تألیف کتاب‌هایی چون «اسطوره های صهیونیستی سینما»، «سینما و فلسفه شک گرایی و صهیون»، «هیورکایت و سینمای صهیونیسم»، «ارتباط کابالیسم یهودی و مدرنیته» و تدریس مباحث فلسفی در حوزه و دانشگاه بخشی از فعالیت‌های وی بود.

گفت‌وگو: فاطمه جمال‌زاده

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 101241

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/101241/محمد-حسین-فرج-نژاد-مردی-تعطیلی-نداشت

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir