کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تقویم نجومی آذرماه/ وضعیت خوب رصد بارش شهابی «جوزایی»

خبرگزاری مهر , 11 آذر 1400 ساعت 19:56

کارشناس نجوم در خصوص رویدادهای نجومی آذرماه گفت: مقارنه ماه و مریخ، خورشید گرفتگی و بارش شهابی جوزایی از مهم ترین رویدادهای این ماه هستند که بارش شهابی وضعیت رصدی خوبی خواهد داشت.


به گزارش قم نیوز احسان مهرجو کارشناس نجوم اظهار داشت: آذرماه امسال بر خلاف آبان ماه فقیر از رویداد نجومی برای منجمان بسیار پربار است زیرا مقارنه «ماه و مریخ» و بارش شهابی جوزایی به وقوع می‌پیوندد.

دوازدهم آذرماه؛ مقارنه ماه و مریخ

وی با اشاره به مقارنه ماه و مریخ گفت: جمعه دوازدهم آذرماه در ساعت ۴ صبح مقارنه ماه و سیاره مریخ رخ می‌دهد که از همه جای ایران به شرط نبودن آلودگی نوری، می‌توان بدون تلسکوپ این رویداد نجومی را رصد کرد.

وی افزود: به هنگام مقارنه، فاصله ماه از سیاره مریخ به کمتر از یک درجه می‌رسد؛ در این لحظه؛ ماه و مریخ در این لحظه زیر افق قرار دارند به همین دلیل از پهنه ایران قابل مشاهده نیستند و باید صبر کنیم ماه و مریخ طلوع کنند (۵:۴۵) تا در افق جنوب شرقی هر دو قابل رصد باشند.

وی با تاکید بر اینکه در این زمان ماه هلال باریکی دارد که با ابزار قابل رؤیت است، گفت: در این مقارنه ماه و مریخ بالای افق در جنوب شرق دیده می‌شوند.

خورشید گرفتگی غیر قابل رؤیت در ایران

وی در خصوص خورشید گرفتگی که در ایران قابل رؤیت نیست، گفت: شنبه ۱۳ آذرماه خورشید گرفتگی کلی رخ می‌دهد که در جنوب استرالیا، جنوب افریقا، جنوب اقیانوس آرام، جنوب امریکای جنوبی، جنوب اقیانوس اطلس، جنوب اقیانوس هند و قطب جنوب مراحل این خورشید گرفتی قابل مشاهده است.

مقارنه ماه و زهره در ۱۶ آذرماه

وی با اشاره به دیگر رویداد آذرماه گفت: رویداد نجومی مقارنه ماه و زهره ۱۶ اذرماه در ساعت ۴:۲۰ صبح به وقوع می‌پیوندد که این دو از یکدیگر به فاصله کمتر از دو درجه می رسند؛ این مقارنه در ایران قابل رؤیت نیست.

به گفته وی، البته ماه و سیاره زهره شاید در ایران قابل رؤیت نباشد.

وقوع بارش شهابی جوزایی

مهرجو در خصوص مهم‌ترین بارش شهابی آذرماه گفت: جذاب ترین پدیده آذرماه، بارش شهابی جوزایی است که هر سال شانزدهم آغاز می‌شود و بیست و سوم به اوج خود می‌رسد.

وی با بیان اینکه این بارش شهابی ۲۷ آذرماه به پایان می‌رسد، گفت: در زمان اوج این بارش شهابی، که ZHR آن برابر با ۱۵۰ است؛ ۱۵۰ شهاب را می‌توان در زمان اوج این بارش رصد کرد.

به گفته وی، حوالی ساعت ۲۲:۳۰ بیست و سوم آذر تا ۳ بامداد بیست و چهارم آذرماه بهترین محدوده زمانی برای رصد بارش جوزایی است به شرطی که در منطقه‌ای بدون آلودگی نوری و تاریک باشیم.

وی با بیان اینکه فرق بارش شهابی جوزایی با سایر بارش‌ها منشأ آنهاست، گفت: بارش جوازیی دوره تناوب کوتاهی دارد و هر یک و نیم سال یکبار از کنار خورشید با فاصله ۲۱ میلیون کیلومتری عبور می‌کند؛ همین امر باعث تقویت این بارش شهابی می‌شود که شهابی بیشتری قابل مشاهده باشد.

به گفته وی، در سال ۲۰۱۴، تعداد بارش شهابی جوزایی به بیشترین میزان (۲۵۰ شهاب در ساعت) رسیده بود.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 101395

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/101395/تقویم-نجومی-آذرماه-وضعیت-خوب-رصد-بارش-شهابی-جوزایی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir