کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رشد عقلانیت و پرورش باید از دوران کودکی دنبال شود

خبرگزاری فارس , 13 آذر 1400 ساعت 20:10

کارشناس مسائل خانواده با اشاره به کاهش عقلانیت در برخی از نوجوانان و جوانان گفت: مشارکت پدر و مادر در تربیت فرزند، برآورده نکردن و یا تأخیر در برآورده کردن برخی خواسته‌ها، انجام بازی های متنوع با فرزندان، طرح سؤال برای فرزندان و داستان گفتن از عوامل رشد عقلانیت است در کودکان است.


به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام مجید همتی در سخنرانی جمعه شب حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه امروزه ما عقلانیت کمتری را در جوانان نسبت به گذشته شاهد هستیم، اظهار کرد: این بچه‌های باهوشی که اطلاعات عمومی بالایی هم دارند در بزنگاه خودکنترلی، حیا و عفاف نمی‌توانند خشم، شهوت و هوای نفس خود را کنترل کنند.

وی با بیان اینکه نوجوان باید ادب داشته باشد تا بتوان روی او تأثیر گذاشت، افزود: حافظه بچه‌های ما بالا رفته ولی نمی‌تواند این اطلاعات بالا را پردازش کند و تحمل صبر در برابر مشکلات را ندارد و متأسفانه فضای مجازی هم باعث شده است که فرزندان ما عجول بشوند و انسان عجول می‌خواهد سریع به همه چیز برسد و نمی‌تواند غرایز خود را کنترل کند.

کارشناس مسائل خانواده حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه والدین برای دادن گوشی و تبلت به بچه‌ها جلوگیری از عقده حقارت را بهانه می‌کنند، گفت: اولین عامل در ایجاد عقده حقارت غفلت از نیازهای عاطفی بچه‌ها است؛ پدر و مادری که یک بار به فرزند خود نگفته‌اند دوستت دارم باعث عقده حقارت در آنها می‌شود، دومین عامل نقص عضوی است که نتواند با آن کنار بیاید و سومین عامل لوس کردن بچه‌ها است.

وی با بیان اینکه روانشناسان می گویند بچه باید از کودکی با ناکامی بهینه مواجه شود، افزود: ناکامی بهینه یعنی همه خواسته‌های بچه برآورده نشود و بچه طعم ناکامی و تأخیر در برآورده شدن خواسته‌هایش را بچشد تا صبر پیدا کند.

همتی دلیل کم طاقتی بچه‌های امروز را مواجه نشدن با ناکامی در کودکی دانست و گفت: ما متأسفانه بچه‌های خود را عاقل بار نمی‌آوریم زیرا بچه ای که عاقل باشد ادب، حیا و مهارت حل مسأله را هم دارد بنابراین باید راهکارهایی را پیدا کنیم تا در فرزندان ما عقل را پرورش دهیم.

وی با بیان اینکه عقل با خودکنترلی، حیا و ادب ارتباط دارد و همه خوبی‌ها در عقل و همه بدی‌ها در جهل است، گفت: در روایت داریم که تا ۱۸ سالگی بین جنود عقل و جهل در فرزند ما ستیز است و در ۱۸ سالگی یا عقل حاکم می‌شود یا جهل و خدا نکند که در این سن جهل حاکم شود.

کارشناس مسائل خانواده حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه فرزندان خود را چگونه عاقل بار بیاوریم، گفت: مغز ما به تدریج رشد می‌کند و صد میلیارد سلول عصبی دارد و سلولهای عصبی را که از دست بدهیم جایگزین نمی شود و ما از میان سالی به بعد سلولهای عصبی را از دست می‌دهیم و اگر زید این سلولها را از دست بدهیم مبتلا به آلزایمر می‌شویم و در افراد دو زبانه احتمال آلزایمر را کاهش می‌دهد.

وی گفت: پدر و مادرها باید هر دو در تربیت فرزند سهیم باشند و مدل کار تربیتی پدر و مادر متفاوت است و این درست نیست که کار تربیت فرزند را فقط بر عهده مادر بگذاریم زیرا پدرها کارکرد اعتماد بخشی دارند و بازی های جنبشی حرکتی را انجام می‌دهند که قدرت استدلال مغز را افزایش می‌دهد و پدرها غیر قابل پیش بینی هستند که این عقل فرزند را رشد می‌دهد.

همتی با بیان اینکه محیط پرورشی بچه‌ها باید غنی باشد، افزود: اسباب بازی‌های متنوع، بازی‌های مختلف مربوط به حواس پنج گانه و گروه همسالان در رشد فیزیکی عقل بچه ما تأثیر مثبت دارد.

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن ۹۱۹ بار سؤال پرسیده و طرح سؤال کرده است گفت: تحقیقات امروزه نشان داده است که سؤال قدرت تفکر را رشد می‌دهد و نباید از سؤالات بچه‌های خود فرار کنیم و آنها را به خاطر سؤال مؤاخذه کنیم بلکه باید دنبال پاسخ به سؤالات بچه‌ها باشیم.

کارشناس مسائل خانواده حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه دیندار کردن بچه‌ها با زور امکان پذیر نیست، افزود: دینداری با استدلال و دلیل و منطق در کنار محبت، عاطفه و احساس اتفاق می‌افتد بنابراین ما باید برای بچه ها از کودکی سؤال طرح کنیم، داستان تعریف کنیم و بازی کنیم زیرا این سه ابزار تعقل و تفکر بچه‌ها را رشد می‌دهد.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 101411

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/101411/رشد-عقلانیت-پرورش-باید-دوران-کودکی-دنبال-شود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir