کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قیام 19 دی در سایه "غیرت" و "عقلانیت"

خبرگزاری فارس , 24 دی 1400 ساعت 15:58

قیام تاریخی 19 دی مردم قم در اندیشه و کلام رهبر حکیم انقلاب، نشانه عمق اعتقاد دینی مردم در سایه غیرت، عقلانیت و بصیرت است؛ مفاهیمی که دقت نظر بیشتر اندیشمندان و تحلیلگران را می‌طلبد.


به گزارش قم نیوز نوزدهم دی‌ماه در تقویم رسمی کشور با عنوان "قیام خونین مردم قم (۱۳۵۶ ه ش) ثبت شده است؛ قیامی که به تعبیر رهبر خبیر انقلاب اسلامی از حوادث دارای مضمون عمیق و پیام های بلند حتی برای نسل های بعد است.

از این رو و بر اساس رهنمود رهبر انقلاب در دیدار تصویری اخیر با جمعی از اقشار مختلف مردم قم به نشر این مفاهیم توسط اهل فکر و قلم و بیان، شایسته است تا تحلیل‌هایی در این‌ باره و با هدف ترویج و تعمیق این اندیشه ثبت و ضبط شود.

در این باره باید توجه داشت که رهبر بصیر انقلاب اسلامی، قیام نوزدهم دی ماه مردم قم را نشانه عمق اعتقاد دینی مردم می‌دانند و این اعتقاد را در سه کلیدواژه یعنی "غیرت"، "عقلانیت" و "بصیرت" خلاصه می‌کنند.

و اما علمای اخلاق در تعریف "غیرت" به "تلاش در نگهداری آنچه حفظش ضروری است" اشاره می‌کنند؛ همچنان که این مفهوم با واژگانی مانند حمیّت، مروّت و مردانگی و به تعبیر دیگر، حس مسئولیت‌پذیری در زندگی فردی و اجتماعی مترادف دانسته شده است.

نکته دیگر در تفسیر و تشریح مفهوم "عقلانیت" است، به‌ویژه آن که باید دانست انسانیت انسان به بهره‌مندی از عقل است: عقل باشد راه بندِ هر خطا ... .

بر همین اساس است که انسان را به توجه در پندارها، گفتارها و رفتارها تشویق کرده‌اند تا با استفاده از قوّه خِرَدورزی بتواند بهترین تصمیم ممکن را بگیرد و در مسیر راستی و درستی گام بردارد.

در ادامه، مفهوم "بصیرت" به میان می آید؛ همان که در کلام رهبری و در کنار "صبر و استقامت"، برای آحاد مردم لازم دانسته شده است. معظم له در این باره می‌فرماید: بصیرت یعنی تیزبین بودن و راه درست را شناختن. رهبر انقلاب همچنین در نوزدهم دی ماه سال ۱۳۹۹ نیز فرموده بودند: ۱۹ دی، نشانه بصیرت یک ملت است.

ایشان در مرداد ماه سال ۹۸ و در دیدار با مدال‌آوران المپیادهای علمی نیز بصیرت را به معنای داشتن نگاه انقلابی دانستند و فرمودند: اگر واقعا بخواهید برای کشورتان مفید باشید، نگاه و نگرش انقلابی مبتنی بر تفکر اسلامی را در خود حفظ و تقویت کنید.

بنابراین "بصیرت" به انسان کمک می‌کند تا با مشاهده دقیق و تحلیل درست و به موقع، به آگاهی و در نهایت "یقین" دست یابد.

کوتاه سخن آن که ملت‌های زنده و هوشیار مانند ملت ایران، با درس گرفتن از حوادثی مانند قیام نوزدهم دی‌ماه مردم قم، غیرت همراه با عقلانیت و بصیرت را در خود تقویت خواهند کرد و در یک کلام، تلاش و کوشش خویش را در شناخت وظایف فردی و اجتماعی به کار خواهند بست تا حیات طیّبه‌ای را در سایه معرفت و عبودیت الهی و ولایت اولیای خدا در کنار "مردمی‌بودن" و "استفاده از ظرفیت مردم برای نظارت عمومی" تجربه کنند. ان شاء الله.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 102142

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/102142/قیام-19-دی-سایه-غیرت-عقلانیت

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir