کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کاهش جمعیت به ابربحرانی در ۳۰ سال آینده می‌انجامد

سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان , 26 دی 1400 ساعت 13:41

رئیس کمیسیون ویژه جمعیت مجلس شورای اسلامی گفت: با روند کنونی کاهش جمعیت، کشور در ۳۰ سال آینده با ابربحرانی جدی روبه‌رو خواهد شد.


به گزارش قم نیوز امیرحسین بانکی‌پور، رئیس کمیسیون ویژه جمعیت مجلس شورای اسلامی در نشست جمعیت و حمایت از خانواده که امروز به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، گفت: هر دولتی ۲۰ سال آینده در این کشور روی کار باشد، با این روند کاهش و سالمندی جمعیت، با بحرانی جدی روبه‌رو خواهد شد که این بحران از هر بحرانی دیگر مثل کرونا و قحطی هم بدتر است.

بانکی پور گفت: بحران کاهش جمعیت از آنچه فکر می‌کنیم به ما نزدیک است و اگر کاری صورت نگیرد شاید بسیاری از ما شاهد آن باشیم.

رئیس کمیسیون ویژه جمعیت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پنج درصد جمعیت ایران در گذشته سالمند بودند، گفت: اکنون میزان سالمندی جمعیت کشور به مرز ۱۰ درصد رسیده است.

بانکی پور گفت: اگر روند کنونی کاهش جمعیت در کشور ادامه یابد، در دهه‌های آینده ۳۰ درصد جمعیت کشور جزء قشر سالمند خواهند بود و این یعنی سیاه چاله جمعیتی و بحران واقعی که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

رئیس کمیسیون ویژه جمعیت مجلس با بیان اینکه تا همین اواخر، جزء چند کشور جوان دنیا بودیم، گفت:ولی با سیاست‌هایی که اعمال شد، سقوط آزادی را در زمینه جوانی جمعیت تجربه می‌کنیم که در ۳۰ سال، در میان کشور‌های سالمند جهان قرار خواهیم گرفت.

بانکی پور با بیان اینکه جمعیت سالمند، هزینه‌های درمانی بیشتری هم می‌طلبد، گفت: آیا ۳۰ سال آینده که ۳۰ درصد جمعیت ایران سالمند خواهند بود، زیرساخت‌های درمانی هم به همین میزان توسعه خواهند یافت؟

رئیس کمیسیون ویژه جمعیت مجلس شورای اسلامی به دیگر خطرات کاهش جمعیت و سالمندی آن پرداخت و گفت: کاهش نیروی آماده به‌کار یکی از بحران‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از این مسئله خواهد بود.

او گفت: همچنین با کاهش جمعیت مدارس خالی می‌شوند و باید آن‌ها را به خانه سالمندان تبدیل کنیم و به این ترتیب یک ابربحران برای کشورمان به وجود می‌آید.

بانکی پور با اشاره به باز بودن پنجره جمعیت کشور در حال حاضر، گفت: البته باید به این نکته هم توجه داشت که جمعیت آماده به ازدواج و فرزندآوری زودتر از بسته شدن این پنجره جمعیتی کاهش می‌یابد به عبارتی چیزی از دوره طلایی برای جبران جمعیت باقی نمانده است.

رئیس کمیسیون ویژه جمعیت مجلس با بیان اینکه طبق نظر متخصصان امکان باروری تا اواسط چهل سالگی وجود دارد، گفت: به رغم این مسئله، باروری با افزایش سن خطرآفرین می‌شود و سقف سن باروری بی خطر ۳۵ سال است بنابراین اصلا زمان فرصت سوزی نیست.

رئیس کمیسیون ویژه جمعیت مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت سیزدهم دولتی انقلابی و متعهد برای افزایش جمعیت است گفت: باید از این فرصت استفاده کنیم و به فکر چاره برای افزایش جمعیت باشیم.

بانکی پور با اشاره به جلسات متعدد در خصوص غربالگری، گفت: برای غربالگری باید حتما نظر پزشک متخصص زنان و زایمان وجود داشته باشد و این روند باید در سامانه ملی ثبت شود البته همه مراحل بارداری با حفظ محرمانگی و حریم شخصی در این سامانه ثبت خواهد شد.

رئیس کمیسیون ویژه جمعیت مجلس شورای اسلامی به آمار بالای سقط جنین در کشور اشاره کرد و گفت: سقط جنین در بسیاری از موارد قتل محسوب می‌شود و هیچ ضرورتی برای انجام آن وجود ندارد.

رئیس کمیسیون ویژه جمعیت مجلس گفت: امیدواریم استان قم یکی از پیشگامان اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و الگویی برای دیگر مناطق کشور باشد.

انتهای پیام/ 106


کد مطلب: 102187

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/102187/کاهش-جمعیت-ابربحرانی-۳۰-سال-آینده-می-انجامد

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir