کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فرزندآوری نباید معطل اقتصاد بماند/ صیانت از جمعیت با همایش محقق نمی‌شود

خبرگزاری فارس , 26 دی 1400 ساعت 14:03

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تعداد فرزندان نیروگاه قم به‌عنوان منطقه کم برخوردار نسبت به منطقه سالاریه بیشتر است، گفت: اینکه گفته می‌شود مشکلات اقتصادی مانع فرزندآوری است حرف درستی نیست هر چند مشکلات اقتصادی بی‌تاثیر نیست اما نباید برای فرزندآوری معطل اقتصاد ماند.


به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی امروز در نشست استانی اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که به همت دانشگاه علوم پزشکی قم در سالن همایش‌های پردیس این دانشگاه برگزار شد، با تاکید بر اینکه دستگاه‌ها باید به صورت جدی به مسئله جمعیت ورود کنند، اظهار کرد: سال 84 در بلغارستان موضوع جمعیت مطرح بود و سال 95 نیز در آلمان مشاهده کردم که جمعیت به یک اولویت تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: سال 1355 نزدیک به پنج درصد جمعیت ما پیر بود که این آمار اکنون به 20 درصد نزدیک شده و قرار است در آینده نزدیک به 30 درصد برسد و این جمعیت پیر برای کشور مشکل‌ساز می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه از طلاق به‌عنوان یک چالش جدی کشور یاد کرد و گفت: طلاق در برخی از نقاط به 25 و 30 درصد می‌رسد و این آمار در ثروتمندان کمتر از فقرا نیست و ما نمی‌توانیم این مشکل را فقط به مسائل اقتصادی گره بزنیم.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که رابطه میان دختر و پسر را عادی‌انگاری کرده و نسبت به این موضوع بی‌توجه شدیم دیگر افراد به ازدواج رغبت نخواهند داشت و به دنبال آن چالش‌های فرزندآوری و جمعیت مطرح خواهد شد.

رفیعی با بیان اینکه تعداد فرزندان نیروگاه قم به‌عنوان منطقه کم برخوردار نسبت به منطقه سالاریه بیشتر است، عنوان کرد: اینکه گفته می‌شود مشکلات اقتصادی مانع فرزندآوری است حرف درستی نیست هر چند مشکلات اقتصادی بی‌تاثیر نیست اما نباید برای فرزندآوری معطل اقتصاد ماند.

وی با اشاره به اینکه حوادث مانع افزایش جمعیت می‌شود، عنوان کرد: آمار سقط جنین وحشتناک است درحالی‌که این موضوع یک حریم و شرایط خاصی دارد.

رفیعی از اشتغال بانوان به‌عنوان یکی از بهانه‌های مانع فرزندآوری یاد کرد و گفت: اشتغال با فرزندآوری در تضاد نیست هر چند کارفرمایان نیز باید شرایط بانوان را در این زمینه درنظر بگیرند؛ در برخی از شهرها آمار فرزندآوری در حال نزدیک شدن به صفر است و این موضوع می‌تواند کشور را با مشکل روبرو کند.

کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه برای صیانت از جمعیت راهکارهای مشخصی وجود دارد، گفت: بخش قابل توجهی از مردم ایران مذهبی هستند و پشتوانه مذهبی در حوزه فرزندآوری می‌تواند تاثیر قابل توجهی در رفع مشکل داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه کسی که از ازدواج بخاطر فقر هراس داشته باشد به خداوند متعال بدبین است، عنوان کرد: تقویت باورهای دینی و آشنایی مردم با مفاهیم موضوع بسیار مهمی است که کمتر به آن پرداخته شده است.

رفیعی خاطرنشان کرد: مشوق درنظر گرفتن برای فرزندآوری موضوع بسیار مهمی است و ما می‌توانیم همانند برخی از کشورها به مادران باردار خانه‌دار به مدت یک یا دو سال حقوق دهیم تا موجب افزایش انگیزه آن‌ها شویم.

عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی با تاکید بر اینکه در حوزه فرهنگ‌سازی موضوع فرزندآوری باید ترویج شود، گفت: برخی از سریال‌ها و فیلم‌ها ساخته شده که متاسفانه نتوانستیم در آن‌ها نکات مثبتی از فرزندآوری را ارائه دهیم.

وی گسترش کارهای تبلیغاتی در حوزه فرزندآوری را مورد تاکید قرار داد و افزود: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت جمعیت است و اگر ما در این حوزه کار نکنیم با مشکلات جدی روبرو خواهیم بود.

رفیعی خاطرنشان کرد: صیانت از جمعیت با همایش محقق نمی‌شود بلکه باید به میدان عمل وارد شده و کارهای اجرایی را دنبال کنیم که در این زمینه وزارت بهداشت و کادر سلامت کشور نقش مهمی را بر عهده دارند.

انتهای پیام/ 106


کد مطلب: 102188

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/102188/فرزندآوری-نباید-معطل-اقتصاد-بماند-صیانت-جمعیت-همایش-محقق-نمی-شود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir