کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

همایش «بقیع پیوند دهنده مذاهب اسلامی» در قم برگزار شد

خبرگزاری ايرنا , 22 ارديبهشت 1401 ساعت 14:07

همایش «بقیع پیوند دهنده مذاهب اسلامی» روز پنجشنبه با حضور نماینده ولی فقیه در حج و زیارت و سخنرانی اندیشمندانی از مذاهب مختلف اسلامی در قم برگزار شد.


به گزارش قم نیوز رئیس پژوهشکده حج و زیارت در بخشی از این جلسه، عنوان کرد: سال آینده و همزمان با یکصدمین سال تخریب قبور بقیع یک کنگره بین المللی برای زمینه سازی جهت مطالبه بازسازی قبور ائمه اطهار و سایر صحابه مدفون در این قبرستان برگزار خواهد شد.

میرزا علیزاده بیان داشت: برگزاری هم اندیشی بقیع پژوهان کشور، تشکیل شورای بقیع،تهیه نظام نامه اولویت های بازسازی بقیع و راه اندازی یک وبگاه اطلاع رسانی از اقدامات انجام شده پژوهشکده حج و زیارت در رابطه با مطالبه بازسازی قبور این قبرستان مهم بوده است.

وی با تاکید بر اهمیت اندیشه تقریبی و تراثی در انجام اقدامات پیرامون قبور بقیع، یادآور شد: بقیع پیونده مذاهب اسلامی و توجه و بازسازی قبور تخریب شده آن خواست بسیاری از ملت های مسلمان است.

وی تلاش برای درج تاریخ تخریب قبور بقیع در کتب درسی را از اهداف پژوهشکده حج و زیارت دانست و، یادآور شد: طی سالهای اخیر نسبت به توجه اهمیت این مساله در تالیف کتب درسی بی توجهی شده است.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت اظهار داشت: در رابطه با مباحث مربوط به بقیع پژوهشی تاکنون تدوین ۵۰ عنوان مقاله و انتشار حدود ۱۰ کتاب نهایی شده است.

ایران پرچم‌دار وحدت در جهان اسلام است
امام جمعه موقت شهر خاش نیز در ادامه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی امروزه پرچم دار وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی است، گفت: آزادی خواهان دنیا امروز بیدار شدند و در کنار رویکرد تقریبی و وحدت بخش ایران هستند.

مولوی یعقوب حسین پور با بیان اینکه یکی از وظایف مهم مسلمانان احترام گذاشتن به شعائر دینی است، اظهار داشت: تقریب باید محور مذاهب اسلامی باشد، تمام تلاش استکبار جهانی امروز بر ایجاد اختلاف و تفرقه در بین مسلمانان است.

امام جمعه موقت خاش با تاکید مجدد بر اهمیت مساله وحدت و خودداری از افتادن به دام تفرقه اظهار داشت: قبرستان بقیع و صحابه و بزرگان مدفون در آن هیچکدام مورد اختلاف مذاهب اسلامی و به همین دلیل بقیع می تواند محور وحدت مذاهب اسلامی باشد.

حسین پور با بیان اینکه هدف ما از وحدت، وحدت معقول است، اضافه کرد: منظور از وحدت این است که هر مذهبی نسبت به عقاید خود ملتزم و پایبند باشد ولی نسبت به مذاهب دیگر نیز دارای سعه صدر باشد بر روی نکات مشترک تاکید کند.

امام جمعه موقت شهر خاش با تاکید بر وحدت بخش بودن قبرستان بقیع، یادآور شد: در این مکان شریف افرادی مدفون شدند که عزیزین افراد برای پیامبر گرامی اسلام بودند.

همایش یک روزه بقیع پیوند دهنده مذاهب اسلامی روز پنجشنبه با سخنرانی اندیشمندانی از مذاهب مختلف اسلامی با رونمایی از آخرین آثار پژوهشکده حج و زیارت در قم برگزار شد.


انتهای پیام / 106


کد مطلب: 104276

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/104276/همایش-بقیع-پیوند-دهنده-مذاهب-اسلامی-قم-برگزار

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir