کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تامین کالاهای اساسی در قم/ برخی مردم بیش از نیاز خرید می کنند

خبرگزاری مهر , 25 ارديبهشت 1401 ساعت 17:19

وضعیت بازار قم پس از عرضه ۴ قلم کالا به نرخ جدید که در گذشته شامل ارز ترجیحی می‌شدند آرام است اما در برخی از فروشگاه‌ها همچنان مردم بیش از نیاز خود خرید انجام می‌دهند.


به گزارش قم نیوز اواسط هفته گذشته پس از آنکه تصمیم دولت در خصوص اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها وارد فاز عملیاتی شد، قم نیز همانند برخی استان‌های دیگر کشور به دلیل نگرانی‌هایی ایجاد شده در بین مردم در زمینه افزایش قیمت‌ها و چگونگی واکنش بازار به تغییر سیاست حمایتی دولت به جای اختصاص ارز ترجیحی برای کالاها به حمایت از مصرف کننده؛ موجب شد تا روزهای پایانی هفته گذشته تب خرید مردم بالا گیرد.

مهمترین دلیلی که موجب شد تا مردم در روزهای پایانی هفته گذشته برای خرید مایحتاج و کالاهای مورد نیاز خود به خصوص روغن خوراکی و مرغ به فروشگاه‌ها رو بیاورند؛ تلاش برای خرید این اجناس به قیمت سابق بوده که به همین دلیل شاهد ازدحام در این مراکز خرید بودیم.

فروشگاه‌های بزرگ و مطرح در استان قم ۷۰ شعبه دارند که مسئولین استان تلاش کردند تا اقلام مورد نیاز این فروشگاه‌ها را تأمین کنند که البته با ادامه عرضه کالاها به قیمت سابق نمی‌شد التهاب ایجاد شده در بازار برای خرید بیشتر را مدیریت کرد به همین دلیل بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور تمامی ۴ قلم کالایی که شامل افزایش قیمت شدند از تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه با نرخ جدید در قم به فروش رسیدند.

فروش ۴ قلم کالا شامل روغن، مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات فقط با قیمت مصوب جدید در قم

سرپرست سازمان صمت قم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: با توجه به نامه معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای تقویت جریان تأمین و توزیع کالاهای اساسی شامل روغن نباتی، گوشت مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات مطابق تصمیمات ستاد تنظیم بازار، کالاهای مذکور اعم از تولید قبل از ۲۲ اردیبهشت‌ماه و بعد از آن تاریخ با قیمت‌های جدید عرضه می‌شوند.

بر اساس قیمت‌های مصوب اعلام شده، در حال حاضر روغن نباتی ۸۱۰ گرمی سرخ کردنی ۶۲ هزار تومان، هر کیلو مرغ گرم به قیمت ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان و هر کیلو تخم مرغ به قیمت ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان در قم به فروش می‌رسد.

در بازدید خبرنگار مهر از برخی فروشگاه‌های بزرگ در سطح استان قم حکایت از آرامش نسبی در این مراکز دارد و اجناس نیز به میزان کافی وجود دارد و تب خرید مردم نیز با تعیین قیمت‌های جدید فروکش کرده هر چند که برخی فروشگاه‌های بزرگ که با قیمت‌های مناسب، کالاهای خود را به مردم عرضه می‌کنند و در طول سال نیز شاهد حضور قابل توجه مردم هستند این روزها نیز همچنان شلوغ هستند و این ازدحام از ایام روزهای پایانی سال نیز بیشتر است؛ به نحوی که برخی اوقات تا بیش از یک ساعت نیز می‌بایست در صف پرداخت خرید باشند.

مدیر یک شعبه فروشگاهی بزرگ در قم در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: از روز شنبه با تعیین نرخ‌های جدید برای چهار قلم کالایی که در گذشته از ارز ترجیحی استفاده می‌کردند ازدحام برای خرید این اقلام را نداشتیم.

مردم بیش از نیاز خود این روزها خرید می‌کنند

وی بیان داشت: به نظر می‌رسید مردم بیش از نیاز خود این روزها در حال خرید کردن هستند که باید این موضوع مدیریت شود چرا که از نظر تأمین کالا مشکلی وجود ندارد.

وی عنوان کرد: مردم گلایه دارند که چرا کالاهایی که در گذشته تولید شده با قیمت جدید عرضه می‌شود که در این خصوص باید بگوییم که این تخلف فروشگاه نیست بلکه بر اساس مصوبه‌ای که ابلاغ شده است کالاهای با تاریخ تولید گذشته نیز برای آنکه فضای فعلی مدیریت شود گفته‌اند که باید با نرخ جدید عرضه شود که البته حجم این کالاها نیز زیاد نبوده است و بارگیری جدید از کارخانه در حال انجام است و در روزهای آینده نیز با قیمت جدیدی که بر روی آن حک می‌شود در فروشگاه به فروش می‌رسد.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هم اکنون کالاهای اساسی مورد نیاز بیش از ظرفیت شهرستان و استان قم است و از نظر کمبود اجناس نگرانی وجود ندارد.

علی بیگی عنوان داشت: در روزهای گذشته برخی از شهروندان نگرانی‌هایی برای تأمین اقلام غذایی داشتند که به همین علت در برخی از فروشگاه‌ها ازدحام شده بود.

مشکلی در تأمین کالاهای اساسی در قم نداریم

وی تاکید کرد: از نظر تأمین کالاهای اساسی هیچ مشکلی وجود ندارد و اقلام غذایی به اندازه کافی در استان وجود دارد و نظارت بر توزیع آن نیز صورت می‌گیرد و این اطمینان به شهروندان قمی داده می‌شود که از این بابت نگران نباشند.

وی عنوان داشت: برخی از نانوایی‌ها در سطح شهر قم تعطیلی‌های بی موردی داشتند و برخی نیز ساعات پخت نان را کم کرده بودند که ۲۰ تیم نظارتی در این زمینه مأموریت یافتند که نظارت‌های مستمری داشته باشند و با متخلفان برخورد شود.

برگشت مرغ به کشتارگاه به دلیل عدم نیاز شهروندان قمی

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: مرغ در استان قم به نرخ جدید عرضه شده همانند تخم مرغ، روغن و شکر در بازار به میزان کافی وجود دارد و حتی روز شنبه مرغ برگشتی به کشتارگاه به دلیل عدم نیاز شهروندان داشتیم.

تعدادی از شهروندان قمی اما در گفتگو با خبرنگار مهر از گرانی کالاها با همان قیمت مصوب و اعلام شده نیز ابراز نگرانی می‌کردند و برخی‌ها از مشکلات معیشتی و اقتصادی خود می‌گفتند و از دولت انتظار داشتند که برای مهار تورم گرانی تدبیر کند و با نظارت مستمر خود بر بازار اجازه گرانی بیش از این میزان را ندهد.

برخورد قضائی با اخلالگران توزیع کالاهای اساسی در قم

از هفته گذشته تاکنون با نظارت‌هایی که از سوی دستگاهی متولی امر نظارت صورت گرفته؛ شاهد کشف کالاهای قابل احتکار شده از روغن، برج، جو، شکر، آرد و غیره در نقاط مختلف استان به خصوص در برخی انبارهای شهرک‌های صنعتی استان بودیم که در این خصوص دادستانی قم با هشدار به کسانی که قصد دارند در تأمین و عرضه مایحتاج عمومی اخلال ایجاد کنند، اعلام کرده که با افراد و واحدهای صنفی که به هر دلیل بخواهند با احتکار مواد غذایی و یا امتناع از عرضه کالا و یا تعطیل کردن بی‌دلیل نانوایی‌ها، در بازار کمبود ایجاد و موجبات نگرانی مردم را فراهم کنند، برخورد و برای آنها پرونده قضائی تشکیل خواهد شد.

این روزها مسئولین استان از جمله فرماندار قم، معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم، مدیر کل تعاون رفاه کار و امور اجتماعی استان قم و سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز علاوه بر تیم‌های نظارتی مشترک دستگاه‌های متولی، بازدیدهایی میدانی از بازار بعمل می‌آوردند و جلسات پرسش و پاسخ در خصوص روند اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها در مساجد برگزار و به سوالات مردم پاسخ می‌دهند.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 104340

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/104340/تامین-کالاهای-اساسی-قم-برخی-مردم-بیش-نیاز-خرید-می-کنند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir