کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رییس دستگاه قضا در شورای اداری قم: با تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی به طور جدی برخورد می‌کنیم

قم نیوز , 26 خرداد 1401 ساعت 17:00

حجت الاسلام محسنی اژه ای گفت: در خصوص تغییر کاربری‌ها قوه قضائیه به جد در مقام برخورد با تغییر کاربری به خصوص آنجا که زمین‌های کشاورزی تبدیل به ویلا می‌شود ایستاده است.


به گزارش قم نیوز حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای که به قم سفر کرده است، بعد از ظهر پنج شنبه 26 خرداد 1401 در جلسه شورای اداری استان قم با اشاره به نقش برجسته قم در بوجود آمدن انقلاب اسلامی گفت: انقلاب از قم شروع شد و در طول سال نیز هزاران نفر از مردم داخل و خارج از کشور به شهر مقدس قم سفر می‌کنند و این شهر در جهان اسلام نیز جایگاه مهمی دارد.

رییس قوه قضاییه در پاسخ به مطلب رئیس شورای اسلامی شهر قم در خصوص همراهی دستگاه قضا با مدیریت شهری بیان داشت: از شورای اسلامی شهر نیز تقاضا داریم که مشکلات مردم با شهرداری‌ها را حل کنند و مردم در راستای ساخت و سازها و سایر مسائل در ارتباط با شهرداری، دغدغه دارند تا خدمات مطلوب و عزتمندانه ای بگیرند.

وی افزود: ممکن است تصمیمی در دیوان عدالت اداری گرفته شود که در اثر دفاع نامناسب بوده است؛ اما اصل ماجرا این است که چرا اساساً مردم باید به دیوان مراجعه کنند.

رئیس قوه قضائیه در خصوص تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی نیز بیان داشت: وظیفه داریم از طریق مختلف آگاهی‌های عمومی مردم را در این مسائل افزایش دهیم و رسانه‌ها، رسانه ملی و وزرات ارشاد مسؤلیت دارند تا آگاهی‌های مردم در این عرصه را ارتقا دهند که در این صورت مشکلات کمتر خواهد شد و مراجعات به دستگاه قضا نیز کم می‌شود.

برخورد قوه قضائیه با تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی
حجت الاسلام محسنی اژه ای گفت: در خصوص تغییر کاربری‌ها قوه قضائیه به جد در مقام برخورد با تغییر کاربری به خصوص آنجا که زمین‌های کشاورزی تبدیل به ویلا می‌شود ایستاده است که در این راستا دستگاه‌های دیگر از جمله سازمان امور اراضی در این خصوص مسئولیت دارد.

وی افزود: گاهی در یک شهر و یا روستا، شورا و دهیاری‌ها مبادرت به صدور مجوز می‌کنند و بعد از ساخت و ساز انتظار است که قوه قضائیه برای تخریب اقدام کند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: وزارت جهاد و سازمان امور اراضی باید ترتیباتی اتخاذ کنند که مرجع واحدی برای تغییر کاربری مشخص شود و اگر جایی این اقدام انجام شد دستگاهی که مسئول است باید جلوگیری کند و یا اینکه از همان ابتدای امر، موضوع را به دستگاه قضائی انعکاس داده شود.

حجت الاسلام محسنی اژه ای بیان داشت: گاهی مردم نیاز دارند که حصار و یا دیواری گرد زمین خود بکشند که باید دید آیا صرف این کار، تغییر کاربری محسوب می‌شود که در این زمینه اختلاف نظر است و وزارت جهاد باید شفاف موضوع را بیان کند که گاهی بیان می‌شود دیوار کشی ابتدای کار مشکلی ندارد اما در ادامه ساخت و سازها غیرمجاز پشت دیوارها رخ می‌دهد.

وی افزود: همه کسانی که در بدنبال تغییر کاربری هستند با برخورد دستگاه قضای مواجه می‌شوند و بناها تخریب می‌شوند که البته این امر هزینه دارد و انتظار می‌رود دستگاه‌های مسئول از ابتدا جلوی کار را بگیرند.

حجم کار و ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا بالاست
رئیس قوه قضائیه با اشاره به حجم بالای کار دستگاه قضائی و پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا افزود: برخی از امکانات دستگاه قضا از جمله ساختمان‌ها و کمبود نیروهای انسانی در شأن مردم نیست و در این حوزه نیاز به همکاری دولت و مجلس داریم.

حجت الاسلام محسنی اژه ای بیان داشت: بودجه عمرانی و جاری قوه قضائیه در سال ۱۴۰۰ از بودجه یک سازمان تابعه یک دستگاه در یک ماه کمتر است و با این شرایط ما توقع داریم خدمات دقیق، سریع و مطقن به مردم ارائه شود که با این شرایط بسیار سخت است.

وی گفت: بخشی از مشکلات استان قم را نمی‌توان مستقیم ورود کرد اما تلاش می‌شود تا آنجا که ممکن است مسائل را با مسئولان در میان گذاشت.

دشمن از ملت ایران ضربه خورده است
حجت الاسلام محسنی اژه ای با بیان اینکه دشمن از ملت ایران ضربه خورده است و قدرت‌ها امروز به خواسته خود نرسیدند در حالی که ما به بخشی از خواسته‌های خود رسیدیم افزود: آنان می‌خواستند که پیام انقلاب اسلامی صادر نشود و ایران قوی نشود و از لحاظ دفاعی و امنیت و مسائل علمی پیشرفت نکند و در این راستا بزرگان و دانشمندان را ترور کردند و جنگ راه انداختند و محاصره اقتصادی را از اول انقلاب تحمیل کردند.

رئیس قوه قضائیه بیان داشت: با همه این توطئه‌ها و اقدامات نرم و سخت، جمهوری اسلامی براندازی نشد و اگر دشمنان می‌توانستند در این زمینه لحظه‌ای درنگ نمی‌گردند و این امر نشان از عجز آنان است.

انتهای پیام / 105


کد مطلب: 104797

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/104797/رییس-دستگاه-قضا-شورای-اداری-قم-تغییر-کاربری-زمین-های-کشاورزی-طور-جدی-برخورد-می-کنیم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir