کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس سازمان برنامه و بودجه:

اوضاع کشور رو به بهبود است/ افزایش یارانه فاصله طبقاتی را کم کرد

خبرگزاری مهر , 2 تير 1401 ساعت 21:03

معاون رئیس جمهور گفت:افزایش یارانه موجب اصلاح ضریب جینی و کم شدن فاصله طبقاتی شده و با آزاد شدن قیمت ها، دولت خود را از چرخه اقتصاد بیرون می کشد.


‌به گزارش قم نیوز مسعود میرکاظمی معاون رئیس‌جمهور در سفر به شهر مقدس قم و در دیدار با مراجع تقلید، مطالبی را درباره وضعیت اقتصادی کشور ارائه کرد و افزود: کشور در وضعیت خوبی به این دولت تحویل داده نشد، بدهی‌های دولت قبل، از جمله اوراق بهادار و نیز بدهی به بانک‌ها و نیز تأمین اجتماعی از مشکلات به ارث رسیده از دولت قبل است که بحمدالله همه این مشکلات توسط دولت فعلی مدیریت شد.

وی افزود: در ابتدای تحویل این دولت، حتی حقوق کارکنان دولت با مشکل مواجه بود، اما دولت توانست با تلاش مستمر و گسترش روابط با کشورهای منطقه این مشکلات را پشت سر بگذارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، افزود: دولت توانست تا پایان سال گذشته حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان هزینه خدمات عمرانی پرداخت کند، بدون اینکه هیچ گونه استقراضی داشته باشد.

وی با بیان اینکه دولت بدون پیوستن به «اف ای تی اف» واکسن خریده و کرونا را مهار کرد، بیان داشت: دولت تلاش کرده درآمد نفت را بالا ببرد و همچنین درآمد مالیاتی افزایش پیدا کرده است و پول‌های بلوکه شده نیز پس گرفته شده است.

معاون رئیس‌جمهور گفت: گرانی گندم که معلول خشکسالی و بالا رفتن قیمت جهانی آن است از یکسو، و حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی که قانون لازم الاجرا بود از سوی دیگر، مشکلاتی برای دولت در آغاز راه ایجاد کرد و با تأیید رهبر معظم انقلاب، به دلیل آغاز کار دولت، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ۶ ماه به تعویق افتاد و بودجه ماه‌های آخر سال گذشته نیز که توسط دولت قبل تماماً هزینه شده بود، به دستور رهبر معظم انقلاب تأمین شد و ما را از مشکل بزرگی رهاند.

میرکاظمی با بیان اینکه با افزایش یارانه، ضریب جینی، اصلاح و فاصله طبقاتی کم شده است، افزود: با آزاد شدن قیمت‌ها، دولت خود را از چرخه اقتصاد بیرون می‌کشد و به نظارت مشغول می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین بیان داشت: اختلاف قیمت کالای یارانه‌ای داخل و خارج باعث شده بود که اجناس یارانه‌ای ایران پس از چند روز به وفور در فروشگاه‌های کشورهای همسایه به فروش برسد و حذف ارز ترجیحی باعث شد هم رانت و قاچاق کم شود و هم رقابت در تولید افزایش پیدا کند، چون تولیدکننده درگذشته نمی‌توانست با کالای وارداتی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده، رقابت کند.

معاون رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دولت امانتدار است و با صرفه جویی از دارایی مردم حفاظت می‌کند، یادآورشد: مواد غذایی در سطح بین الملل در همه کشورها دچار آشفتگی است و با حذف ارز ترجیحی در ایران، قیمت کالاها در کشورهای همسایه به شدت افزایش یافته است.

وی افزود: طرح دولت در خرید نان با کارت بانکی از مهمترین طرح‌های دولت است که باعث صرفه جویی تا ۳۰ درصد در مصرف گندم کشور خواهد شد. با عنایت به نیاز کشور به واردات گندم این اقدام باعث جلوگیری از هدر ر فت ارز و کمک به اقتصاد ملی خواهد شد.

در این اقدام، نانوا آرد را به قیمت آزاد خریداری می‌کند، ولی مصرف کننده نان را به قیمت قبل خریداری می‌نماید و یارانه نان به مقدار نان فروخته شده به نانوا داده می‌شود.

میرکاظمی در پایان به سیاست‌های دشمنان در منطقه اشاره کرد و گفت: بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سفر به منطقه نقشه‌هایی برای ایران و انقلاب دارد که خود بیانگر حساسیت اوضاع کنونی است.

پس از بیان مطالب توسط وی، حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان برخی از گلایه‌های عمومی مردم مانند گرانی کالاها و اجاره مسکن و خودرو، از دولت خواستند برای این گرانی‌ها تدبیر کنند و ضمناً از تلاش‌های دولت تقدیر کرده و برای دولتمردان آرزوی موفقیت نمودند.

میرکاظمی نیز در پایان به بیان علل گرانی‌ها پرداخته و توضیح دادند که بخش از گرانی‌ها مستند به گرانی و تورم جهانی است که بی سابقه است. بخش دیگر نیز معلول تورم به ارث رسیده از دولت قبل است و بخش سوم نیز ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است که مصوبه مجلس بوده و دولت برای جبران این هزینه‌ها یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را به ازای هر نفر می‌پردازد که البته این رقم بار سنگینی به دوش دولت است.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که اوضاع کشور رو به بهبود است و امید بسیاری به حل مشکلات وجود دارد.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 104917

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/104917/اوضاع-کشور-رو-بهبود-افزایش-یارانه-فاصله-طبقاتی-کم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir