?>?> قم نیوز - کشاورزی قم در مسیر افزایش تولید محصولات غذایی گام برداشته‌ است - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کشاورزی قم در مسیر افزایش تولید محصولات غذایی گام برداشته‌ است

خبرگزاری ايرنا , 5 تير 1401 ساعت 10:36

کشاورزی قم طی‌ماه‌های اخیر افزایش سطح تولید محصولات به منظور تامین امنیت غذایی مردم در داخل و صادرات مازاد محصولات تولید شده‌ را به‌ عنوان راهبرد اصلی دنبال می‌کند که می‌تواند عامل موثری برای پویایی هرچه بیشتر این حوزه مهم اقتصادی باشد.


به گزارش قم نیوز استاندار قم در همین رابطه با اشاره به این که تولید محصولات کشاورزی در قم باید صادرات محور باشد، تاکید کرد: برنامه‌ریزی برای تولید محصول‌هایی که در سبد غذایی مردم نقش تعیین کننده‌ای دارد باید در اولویت برنامه‌های بخش کشاورزی استان باشد.

سردار سید محمدتقی شاهچراغی ایجاد صنایع تبدیلی و غذایی در کنار واحدهای تولید محصولات کشاورزی در قم را ضروری دانست و گفت: با این کار می‌توانیم از ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان در راستای تامین امنیت غذایی مردم و افزایش درآمدزایی در این حوزه به بهترین نحو استفاده کنیم.

وی همچنین با اشاره به قابلیت‌های بخش کشاورزی قم برای تولید انواع محصولات مورد نیاز مردم، افزود: حمایت از بهره‌برداران این بخش در دستور کار بخش‌های مختلف استان همچون ستاد تسهیل و رفع موانع تولید است و در این رابطه از همه ظرفیت‌های در اختیار استفاده خواهد شد.

 سردار شاهچراغی همچنین تلاش برای افزایش بهره‌وری دربخش کشاورزی از طریق توجه به بازاریابی و ایجاد صنایع جانبی محصول‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: تولید محصول‌های صادرات محور و مبتنی بر دانش روز می‌تواند زمینه را برای ارتقای ارزش محصول‌های کشاورزی و توانمندسازی فعالان این بخش فراهم کند.

سودآوری بیشتر بخش کشاورزی قم را با گسترش صنایع تبدیلی دنبال می‌کنیم
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز با اشاره به این ‌که در زمینه تولید بسیاری از کالاهای کشاورزی به‌ویژه محصولات دامی دارای جایگاه برتر در کشور هستیم، افزود: در همین راستا با ایجاد صنایع تبدیلی و غذایی و فرآوری این محصولات در داخل استان، سودآوری فعالیت‌های کشاورزی را افزایش می‌دهیم.

محمد رضا حاجی رضا به ایرنا گفت: این که محصولات کشاورزی و دامی در قم تولید شود اما مراحل فرآوری آن‌ها در خارج از استان صورت گیرد و سود حاصل از این کار برای کشاورزی قم نباشد،‌ روند صحیحی نیست و باید با ایجاد پر تعداد واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی در استان، این مساله به سرعت اصلاح شود.

وی افزود: در همین رابطه و برای افزایش ارزش افزوده‌ انجام فعالیت‌های کشاورزی در استان از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی استقبال می‌کنیم تا سود حاصل از فرآوری محصولات خام کشاورزی برای خود استان باشد و زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی متعدد در این بخش فراهم شود.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی و غذایی در قم که دارای موقعیت خاص جغرافیایی در مرکز کشور بوده و به عمده‌ بازارهای مصرف نزدیک است، گزینه مناسبی برای علاقه‌مندان به فعالیت در این بخش سودآور اقتصادی خواهد بود.

حاجی رضا با تاکید بر این که کشاورزی قم بسیار پویا و فعال بوده و در راستای تامین امنیت غذایی جایگاه مناسبی در سطح کشور دارد، گفت: قم در تولید محصولات دامی پیشگام است و علاوه بر تامین نیاز استان،‌ حجم قابل توجهی از آن را برای مصرف به سایر استان‌های کشور ارسال می‌کند که در همین راستا می‌توان با ایجاد صنایع تبدیلی و غذایی، ارزش‌افزوده خوبی را برای بخش کشاورزی استان به ارمغان آورد.

وی با اشاره به این که بخش کشاورزی قم وضعیت خوبی در موضوع تولید محصولات غذایی مورد نیاز مردم استان دارد،‌ ادامه داد: افتخار قم وجود کشاورزان باتجربه و نخبه است که با دانش خود توانسته‌اند با وجود سختی کار کشاورزی در این استان،‌ در تولید بسیاری از محصولات سرآمد باشند.

۱۳۵ میلیارد ریال تسهیلات به دامداران قمی اختصاص یافت
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم نیز گفت: طی ماه‌های اخیر ۱۳۵ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت در قالب دامدار کارت برای دامداران استان اختصاص یافت.

منصور دیان اردستانی بیان کرد: در راستای اجرای سیاست‌های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی از دامداران و با پیگیری معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم، این تسهیلات با همکاری بانک‌ کشاورزی برای دامداران استان اختصاص پیدا کرد.

وی با اشاره به این که دامداران فعال استان برای دریافت این تسهیلات به بانک عامل معرفی شده‌اند، افزود: سود این تسهیلات ۱۱ درصد و دوره بازپرداخت آن یکساله می‌باشد و دامداران می‌توانند با این کارت نهاده‌های خوراک دام را از تعاونی‌ها و کارخانه‌های خوراک دام طرف قرارداد، خرید کنند. 

اردستانی گفت:‌ حمایت از دامداران استان که نقش مهمی در تامین امنیت غذایی مردم دارند از مهمترین وظایف سازمان جهاد کشاورزی قم است و در همین راستا با همکاری بانک‌های عامل علاوه بر طرح یاد شده، پرداخت تسهیلات مورد نیاز دامداران در قالب‌های مختلف به متقاضیان این بخش ادامه می‌یابد. 

گفتنی است قم از جمله قطب‌های مهم دامپروری کشور به شمار می‌آید و حدود هفت هزار واحد دامداری در این استان فعال است، در همین رابطه حجم قابل توجهی از محصولات دامی تولید شده در قم علاوه بر تامین نیاز این استان در سایر نقاط کشور عرضه می‌شود،‌ همچنین سالانه ۳۰‌ هزار تُن گوشت قرمز و ۱۸۰ هزار تُن شیر در قم تولید می‌شود.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

انتهای پیام / 106

 


کد مطلب: 104949

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/104949/کشاورزی-قم-مسیر-افزایش-تولید-محصولات-غذایی-گام-برداشته

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir