کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارآفرینی برای 10 نفر با دست خالی/ کار برای اعتلای کشور خستگی و شکست ندارد

خبرگزاری فارس , 5 تير 1401 ساعت 15:58

بانوی کارآفرین قمی که بیش از 10 نفر را به مرحله مهارت‌آموزی کامل و استقلال شغلی رسانده می‌گوید: وقتی همکارانم به مرحله‌ای از مهارت می‌رسند که مستقل می‌شوند و برای خودشان کار می‌کنند، احساس می‌کنم بخشی از دِین خودم را نسبت به جامعه و مسیر شهدا انجام داده‌ام و هیچ‌گاه خسته نمی‌شوم.


به گزارش قم نیوز سیدمحمد هادی میرشریفی - اراده برای کار، همت بلند و پشتکار که باشد، مرد و زن فرقی نمی‌کند، همه می‌توانند در میدان تولید و اعتلای کشور ثابت قدم بمانند. چه بسیار بانوان جهادی که از کوچکترین و کمترین ظرفیت‌ها برای به حرکت در آوردن چرخ تولید استفاده می‌کنند و نامناسب بودن شرایط اقتصادی و بازار فروش هم نمی‌تواند مانعی برای توقف آن‌ها باشد.

اما شناختن این موانع و در حدامکان رفع آن‌ها چیزی نیست که غیرممکن باشد و گاهی با هماهنگی و اعتمادی که بین مسئولین دغدغه‌مند و این نیروهای پایِ کار فراهم می‌شود، این موانع به سادگی برداشته می‌شوند. خانم حقی‌زاده یکی از این بانوان کارآفرین و جهادی است که با دست خالی و با همت عالی خودش به عرصه تولید وارده شده، تجربه یک دوره سخت و ناموفق را پشت سرگذاشته و  حالا با تغییر در محصول تولیدی بار دیگر پرچم کارآفرینی را به دست گرفته است.

* با سلام و تشکر از اینکه فرصت مصاحبه را به ما دادید، لطفا خودتان را معرفی کنید و درباره سابقه فعالیت تولیدی خودتان توضیح دهید.

من هم عرض سلام و تشکر دارم، سمیه حقی‌زاده متولد سال 1365 هستم. نزدیک ۶ سال در حیطه کفش و صندل در کارگاهی که خودم آن را اداره می کردم، در قم فعالیت ‌کردم و نیروهای زیادی را مشغول به کار کرده بودم. در آن زمان سطح کار به حدی افزیش پیدا کره بود که پیمانکار چند برند معروف کفش از جمله شهپر، پاپا و چند برند دیگر بودم. در نظر داشتم در آن حیطه مستقل بشوم و کار را گسترش دهم اما  بعد از یک مدت به‌خاطر شرایطی که در بازار به وجود آمد  و عمده آن مسائلی بود که در بخش تولید کشور وجود داشت، ادامه کار ممکن شند و به ناچار تغییر مسیر دادم و در رشته پوشاک شروع به فعالیت کردم.

*  درباره شاخه تولیدی و فعالیت فعلی خودتان هم بفرمایید.

هم اکنون در حیطه تولید پوشاک کار سری‌دوزی خیاطی پوشاک فعالیت می‌کنیم و علاوه بر سه نفر که در این کارگاه کار می‌کنند حدود 7 یا 8 نفر هم هستند که کارهای تولید را به آنها می‌سپاریم و در منزل تولید می‌کنند و به ما تحویل می‌دهند، یعنی حدودا برای 10 نفر اشتغال ایجاد شده است. در همین رشته تولید هم خیلی علاقه دارم که بتوانم به سطوح بالاتر برسم و ان‌شاءالله با کمک بسیج سازندگی بتوانیم این کار را بسط دهیم.

فارس: منظورتان از بسط و گسترش کار چیست؟ تعداد نیروها را افزایش می‌دهید؟

این یک بخش کار است. اما در نظر دارم نمایشگاه محصولات تولیدی و به اصطلاح مزون اختصاصی خودمان را داشته باشیم و تبدیل به یک برند معتبر بشویم.

* از بسیج سازندگی اسم بردید. این نهاد چه کمکی به شما کرده است؟

من عضو صندوق قرض‌الحسنه رهروان شهید همت قم هستم. پارسال به‌خاطر مشکلات اقتصادی که به وجود آمد و به دلیل نیاز به جابجایی محل کارگاه تولیدی چون هزینه رهن برایمان سنگین شده بود؛ بسیج سازندگی از ما حمایت کرد و مبلغی را به‌صورت وام قرض‌الحسنه در اختیار بنده گذاشت که خدا را شکر توانستم جابه‌جا بشوم و مشکلم تا حدی حل شود. همین جا از بسیج سازندگی تشکر می‌کنم که تا الان حمایت‌های خودشان را از ما داشته‌اند. اما در ادامه انتظار کمک‌های بیشتری داریم تا بتوانیم در مدت کوتاهی مستقل شویم و فعالیت خودمان را بسط و گسترش دهیم.

* چه حمایت‌های دیگری می توانند داشته باشند؟

بسیج سازندگی در سه مورد اگر بتواند به ما کمک کند ما می‌توانیم موفق تر ظاهر شویم.  اول این‌که اگر دقت کنید من تا جایی‌که توانستم وسایل کار را مهیا کردم اما به دلیل محدودیت های مالی تعداد کافی از هر چرخ مورد نیاز را نداریم و اگر بسیج بتواند کمک کند تا تجهیزات را به‌روز کنیم و به حداقل تعداد مورد نیاز برسانیم، بخش مهمی از مشکلات حل می‌شود.

نیاز است نهادی که پشتوانه اجتماعی و اقتصادی دارد، از ما حمایت و ما را به تولیدکننده خوب و خوش‌حساب معرفی کند

 

دوم اینکه من یک خانم هستم و در وضعیت اقتصادی امروز، دغدغه این‌که وضعیت تولید چه می‌شود و از کجا کار باید بگیرم و یا اینکه برای کسی که کار می‌کنم حقوق را به‌موقع به من برساند که بتوانم جواب‌گوی نیروهایم باشم بسیار مشکل است. نیاز است نهادی که پشتوانه اجتماعی و اقتصادی دارد، از ما حمایت و ما را به تولیدکننده خوب و خوش‌حساب معرفی کند. در واقع تولیدکننده‌های خُرد باید بتوانند مزیت‌های رقابتی خودشان را با این پشتوانه تضمین کنند.

سوم اینکه بنده که در این حیطه فعالیت می‌کنم همیشه مشکل محل مناسب برای کارگاه دارم و در زمان تمدید اجاره هر سال تا وسایلم را در محلی مستقر و شروع به کار کنم ۳ تا 4 ماه را از دست می‌دهم و همچنین در محله و در محدوده کارگاهی نیروهای جدیدی آموزش می‌دهم تا در کارگاهم فعالیت داشته باشند. اما پس از  هر جابجایی و اتمام قرارداد محل کارگاه آن‌ها را نیز از دست داده و مشکلات اضافه می‌شود. متأسفانه با این وضعیتی که وجود دارد امکان تمدید مکان کارگاه نیست، چون یا رهن خیلی زیاد می‌شود یا اجاره‌ها خیلی بالا می‌رود که من مجبورم تمام وسایلم را دوباره جابجا کنم.
 

اگر بسیج سازندگی بتواند محل ثابتی را با اجاره و رهن مناسب در اختیار ما بگذارد که ما حداقل ۳ تا ۴ سال بتوانیم در آنجا فعالیت کنیم این فرصت را به ما داده‌اند تا ما بتوانیم خود را به مرحله‌ای برسانیم که جایی را تهیه کنیم و مشکل جابجایی را نداشته باشیم.

* تعداد نیروهایی که آموزش داده‌اید و مشغول به کار شده‌اند، چقدر بوده است؟

در حیطه صندل که مشغول به کار بودم نزدیک ۶۰ تا 70  نیرو را آموزش دادم و هنوز هم امکان فعالیت در آن عرصه را دارم. در کار خیاطی هم بعضا نیروهایی که در ابتدا حتی نمی‌توانستند سوزن را نخ کنند، آموزش حرفه‌ای خیاطی دادم.
 
 الان در این رشته، از حدود 20 نفر نیرویی که تحت اختیار دارم تعدادی در گذشته در داخل کارگاه کار می‌کردند که بعد توانستند مستقل شوند و اکنون با 3 نفر در کارگاه مشغول به‌کار هستیم . همچنین 7 نفر از این افراد به‌دلیل محدودیت‌های شخصی به اینجا نمی‌آیند و در داخل منزل کار می‌کنند. ما در بعضی موارد با تهیه چرخ اقساطی برای آنها و ارائه کار و دریافت محصول تولیدی از آن‌ها کمک کردیم تا بتوانند اقساط چرخ را پرداخت کنند و به لحاظ معیشتی کمک حال زندگی‌شان باشند.

* با این سختی‌ها و موانعی که گفتید، چه چیزی باعث تقویت اراده و انگیزه شما برای ادامه کار می‌شود؟

در واقع این‌که در این وضعیت اقتصادی بتوانیم به معیشت خانواده‌ها کمک کنیم، بزرگترین هدفی است که انگیزه اصلی من در این مسیر دشوار است.
 

وقتی خانم‌ها به مرحله‌ای از مهارت می‌رسند که مستقل می‌شوند و برای خودشان کار می‌کنند، احساس می‌کنم بخشی از دِین خودم را نسبت به جامعه و مسیر شهدا انجام داده‌ام 


من چون خودم با دست خالی شروع کرده‌ام، وقتی خانم‌ها به مرحله‌ای از مهارت می‌رسند که مستقل می‌شوند و برای خودشان کار می‌کنند، احساس می‌کنم بخشی از دِین خودم را نسبت به جامعه و مسیر شهدا انجام داده‌ام وهیچ‌گاه خسته نمی‌شوم. من معتقدم کار برای این هدف یعنی اعتلای کشور خستگی و شکست ندارد و یک نوع جهاد است.

 

* به عنوان آخرین سوال بفرمایید افرادی که الان با شما همکاری دارند چه میزان درآمد دارند؟

این بسته به تلاش خودشان و وقتی است که برای کار می‌گذارند اما به طور معمول ماهانه از سه میلیون تومان به بالاست.

فارس: از اینکه فرصت مصاحبه را در اختیار ما گذاشتید، سپاسگزاریم.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 104960

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/104960/کارآفرینی-10-نفر-دست-خالی-کار-اعتلای-کشور-خستگی-شکست-ندارد

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir