کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ذخایر خونی قم در معرض تهدید قرار گرفت

خبرگزاری مهر , 8 مرداد 1401 ساعت 23:54

مدیرکل انتقال خون استان قم گفت: ذخایر خونی قم با توجه به کاهش اهدای خون در معرض تهدید قرار گرفته است.


به گزارش قم نیوز مرتضی نوریان اظهار داشت: با وجودی که به علت کاهش اهدای خون، ذخایر خونی استان قم در معرض تهدید قرار گرفته است اما شرایط به گونه‌ای نیست که پاسخگوی مراکز درمانی قم نباشیم.

مدیرکل انتقال خون استان قم با اشاره به اینکه قم معین چند استان در کمک به تأمین خون است گفت: وظیفه داریم به ذخایر خونی کشور کمک کنیم و با توجه به این موضوع نیاز است مردم همراهی بیشتری در اهدای خون داشته باشند.

وی عنوان کرد: از ابتدای تیرماه امسال و آغاز فصل تابستان اهدای خون در استان قم کاهش یافت و تا قبل از این موعد وضعیت قابل قبولی در اهدای خون در استان داشتیم.

نوریان افزود: اکنون قم در شرایطی قرار دارد که از جمله استان‌هایی است که نیاز وافر به حضور اهداکنندگان خون دارد و از کلیه مردم و اهداکنندگان مستمر می‌خواهیم که به مراکز اهدای خون استان مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون استان قم تاکید کرد: با شروع فصل گرما تا نیم سال دوم با کاهش اهدای خون توسط مردم مواجه هستیم که این موضوع اثر منفی روی ذخایر خونی استان دارد.

وی با بیان اینکه کسانی که شرایط جسمی مطلوبی دارند به مرور به مراکز اهدا مراجعه کنند تا بتوانیم مدیریت بهتری روی گرفتن ذخایر خونی داشته باشیم افزود: تمام کسانی که سلامتی جسمی را در خود حس می‌کنند و آمادگی اهدای خون دارند اما اگر دارای علامت‌هایی از بیماری حتی سرماخوردگی معمولی هستند نباید خون اهدا کنند.

وی اظهار داشت: اکنون که شاهد شیوع بیشتر بیماری کرونا هستیم این مساله می‌تواند یکی از دلایل عدم حضور مردم در مراکز اهدای خون باشد اما باید عنوان کرد که محیط مراکز انتقال خون درمانی نیست.

مدیرکل انتقال خون استان قم ادامه داد: مراکز اهدای خون محلی از مراکز خدماتی بهداشتی درمانی هستند و ضمن اینکه همه پروتکل‌های بهداشتی در آنها رعایت می‌شود احتمال آلودگی به کرونا در آنها بسیار کم است.

نوریان گفت: در بین برخی از مردم این باور نادرست وجود دارد که اهداکننده بعد از اهدای خون ضعیف می‌شود و بیماری‌های دیگر را نیز پذیرا می‌شود اما به هیچ عنوان این باور صحت ندارد و حجم خون اهدایی فرد اهدا کننده با رژیم غذایی مناسب و نوشیدن مایعات جبران می‌شود.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 105539

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/105539/ذخایر-خونی-قم-معرض-تهدید-قرار-گرفت

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir