کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ایران نصب سومین آبشار نسل ششم سانتریفیوژها را تکمیل کرد

خبرگزاری فارس , 13 مرداد 1401 ساعت 9:32

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز چهارشنبه در گزارشی به اعضای خود اعلام کرده ایران فرایند نصب سه آبشار از سانتریفیوژهای IR-6 در کارخانه غنی‌سازی سوخت نطنز را به اتمام رسانده است.


به گزارش قم نیوز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز چهارشنبه در گزارشی به اعضای خود اعلام کرده ایران فرایند نصب سه آبشار از سانتریفیوژهای IR-6 در کارخانه غنی‌سازی سوخت نطنز را به اتمام رسانده است. 

در این گزارش محرمانه که «رویترز» مدعی شده به رویت این خبرگزاری رسیده آژانس همچنین گفته که ایران اطلاع داده که قصد دارد شش آبشار از سانتریفیوژهای نسل دوم را در یک واحد عملیاتی جدید در کارخانه غنی‌سازی سوخت نطنز نصب کند.

ادعای رویترز درباره گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو روز بعد از آن مطرح شده که «بهروز کمالوندی»، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت که دستور راه‌اندازی و تزریق گاز به صدها ماشین سانتریفیوژ از جمله ماشین‌های پیشرفته در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی صادر شده و این موضوع قبلا به اطلاع آژانس رسیده است.

اقدام ایران در تزریق گاز به صدها سانتریفیوژ در حالی انجام می‌شود که شورای حکام آژانس ۱۸ خردادماه سال جاری قطعنامه‌ای را تصویب و ایران را به عدم همکاری در موضوع هسته‌ای متهم کرد. همان روز سازمان انرژی اتمی ایران با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ تعدادی از دوربین‌های فرا‌پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داد.

چند ساعت‌ قبل‌تر منابع خبری گزارش دادند که مذاکره‌کنندگان ایران، آمریکا و کشورهای اروپایی قرار است برای برگزاری دور جدیدی از مذاکرات رفع تحریم‌ها عازم شهر وین شوند.

مذاکرات رفع تحریم‌ها از چند ماه پیش دچار وقفه شده بود. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ادامه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی خود بعد از وقفه مذاکرات وین به توجیه‌های متفاوتی برای مقصرنمایی ایران به جای عمل به تعهداتشان جهت احیای برجام متوسل شده‌اند. این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است.

بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

انتهای پیام/ 106


کد مطلب: 105624

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/105624/ایران-نصب-سومین-آبشار-نسل-ششم-سانتریفیوژها-تکمیل

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir