کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اعضای بدن یک جوان مرگ مغزی قمی به بیماران نیازمند اهدا شد

قم نیوز , 23 مرداد 1401 ساعت 13:06

کارشناس مسوول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: اعضای بدن جوان‌ ناکام شادروان امید فرسود، ۲۳ ساله که به علت تصادف با موتور دچار ضربه مغزی شده بود، به بیماران نیازمند اهدا شد.


به گزارش قم نیوز ولی‌الله صمدی در این زمینه افزود: به علت شدت حادثه و خونریزی شدید مغزی، وی دچار مرگ مغزی شد که با رضایت خانواده نوع‌دوستش، اعضای حیاتی این جوان به چندین بیمار بدحال زندگی و امید دوباره بخشید.

وی با اشاره به این‌که امکان برگشت به زندگی دوباره برای بیمار مغزی وجود ندارد، گفت: متاسفانه به دلیل بی‌اطلاعی خانواده‌ها با وجود تعداد زیاد بیمار مرگ مغزی، این بیماران فوت می‌کنند و به مرحله پیوند اعضا نمی‌رسند.

وی ادامه داد: می‌توان قبل از فوت بیمار مرگ مغزی، ارگان‌های حیاتی وی مانند قلب، کلیه، پانکراس، ریه‌ها و روده را اهدا نمود و تا ۴۸ ساعت پس از فوت نیز نسوج و بافت‌ها مثل پوست، قرنیه، استخوان، پاندون و عضلات دریچه‌های قلب قابلیت اهدا دارد.

صمدی بیان کرد: هر اهداکننده می‌تواند با اهدای اعضایی از جمله قلب، ریه، کبد، پانکراس، روده و کلیه، یک تا هشت بیمار را از مرگ نجات دهد.

وی افزود: همچنین هر اهداکننده می‌تواند با اهدای دریچه قلب، رگ، تاندون‌ها، عضلات، استخوان، نسوج و بافت، زندگی یک تا ۵۳ بیمار را بهبود ببخشد.

وی خاطرنشان کرد: از زمانی که مرگ مغزی بیماری اعلام می‌شود، می‌توان بیمار را با پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی حداکثر تا ۱۲ روز نگهداری نمود، ولی در این مدت ارگان‌های حیاتی زیست پذیری خود را از دست می‌دهند و قابلیت فعالیت و توانایی ارگان‌ها ضعیف می‌شود.

از سال ۱۳۸۵ تاکنون، اعضای بدن ۱۴۵ بیمار که به دلایل مختلف دچار مرگ مغزی شده‌اند، در استان قم اهدا شده است؛ سال ۱۴۰۰ اعضای بدن ۱۷ بیمار و امسال نیز تاکنون ۹ اهدای عضو در این استان صورت گرفته است.

در سال‌های ۹۹، ۹۸، ۹۷، ۹۶، ۹۵، ۹۴ و ۹۳ به ترتیب ۱۴، ۱۴، ۳، ۲۰، ۱۴، ۱۶ و ۹ اهدای عضو در این استان صورت گرفته است.

استان قم در زمینه اهدای عضو در سطح کشور رتبه ۱۴ را داراست؛ از سال ۸۰ تاکنون،‌ اهدای عضو در این استان ۷۰ برابر افزایش یافته؛ تعداد اهداء نسبت به یک‌میلیون نفر جمعیت ۰.۲ بوده که امروز به ۱۴رسیده‌ است.

انتهای پیام / 106


کد مطلب: 105774

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/105774/اعضای-بدن-یک-جوان-مرگ-مغزی-قمی-بیماران-نیازمند-اهدا

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir