کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی در قم فراخوان مقاله شد

خبرگزاری ايرنا , 26 مرداد 1401 ساعت 14:01

قائم مقام‌ مرکز تحقیقات علمی‌ حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری گفت: چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی از امروز چهارشنبه ۲۶ مردادماه فراخوان مقاله شد.


به گزارش قم نیوز حجت الاسلام والمسلمین امیر رضا عابدی نژاد روز چهارشنبه در نشست خبری که در محل دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم برگزار شد افزود: چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی با محوریت کتاب ها و مقالات علمی - پژوهشی منتشر شده در سال ۱۴۰۰ و پایان نامه های سطح ۴ و دکترای دفاع شده در سال ۱۴۰۰ توسط مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی دبیرخانه خبرگان رهبری در قم برگزار می شود.

دبیر چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی اظهار داشت: شناسایی کتاب ها،  مقاله ها، پایان نامه ها و نویسندگان برتر حکومت اسلامی و معرفی آن ها به جامعه علمی، تشویق و حمایت از نویسندگان کتاب ها، مقاله ها و پایان نامه های برتر حکومت اسلامی و کمک به اعتلای سطح دانش و فرهنگ مکتوب حکومت اسلامی از اهداف برگزاری این همایش به شمار می آید.

وی ترویج فرهنگ پژوهش های راهبردی در موضوع های حکومت اسلامی در میان حوزویان و دانشگاهیان و جهت دهی پژوهش علمی حکومت اسلامی در جهت اولویت های نظام اسلامی را از دیگر اهداف برگزاری چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی ذکر کرد.

وی تاکید کرد: این همایش را همایشی تشریفاتی نمی دانیم چون نطام جمهوری اسلامی در معرض تعرض مدل های حکمرانی بیگانه چون لیبرال و سرمایه داری است که هویت جمهوری اسلامی را در معرض تهدید قرار می دهد.

عابدی نژاد افزود: باید بر اساس مبانی اسلامی و پژوهش های کاربردی نسبت به تعریف مدل حمکرانی اسلامی اقدام ‌شود و کتاب سال جمهوری اسلامی تبدیل به نهال رو به رشدی شده است تا از ابداعات علمی در جهت معرفی الگوی حکمرانی اسلامی حمایت کند.

وی محورهای همایش را در سه بخش فقه حکومتی، اندیشه اسلامی و حقوق عمومی عنوان کرد.

وی افزود: زیر شاخه های محور فقه حکومتی شامل فلسفه مبانی و مسائل کلان فقه حکومتی، ساختارهای اجتماعی و نهاد حکومتی، فقه قواعد و سیاست های اداره نظام و ولایت فقیه و نظامات سیاسی و اجتماعی است.

عابدی نژاد گفت: زیرشاخه های محور اندیشه سیاسی نیز شامل مبانی نظری اندیشه سیاسی در اسلام، فلسفه سیاسی اسلام، کلام سیاسی، اخلاق سیاسی در نظام اسلامی، جامعه شناسی و آینده پژوهی سیاسی انقلاب اسلامی می شود.

وی با اشاره به زیرشاخه های محور حقوق عمومی گفت: مبانی و مسائل حقوق اساسی اسلامی، حقوق بشر اسلامی، دولت اسلامی و حقوق عامه و حقوق بین الملل اسلامی زیرشاخه های این محور محسوب می شود.

قائم مقام‌ مرکز تحقیقات علمی‌ حکومت اسلامی با اشاره به اینکه مهلت ارسال آثار به همایش تا پایان آبان ماه ۱۴۰۱ است، افزود: پژوهشگران ضمن ثبت نام در سامانه همایش به نشانی اینترنتی www.rcipt.ir  دو نسخه از آثار مرتبط را به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

عابدی نژاد، نشانی دبیرخانه همایش را قم - میدان رسالت - ابتدای بلوار بسیج - دبیرخانه خبرگان رهبری - مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی ذکر کرد.

وی ادامه داد: از ۲ سال پیش که این همایش شروع شد از ۲۰۰‌ اثر دریافتی به ۶۰۰ اثر رسیدیم و امسال امیدواریم بخش وسیع تری از محققان با این فراخوان آشنا شوند.

وی زمان برگزاری همایش را نیز بسته به حجم آثار ارسالی و زمان داوری عنوان کرد و افزود: سعی بر آن داریم که همایش را در دهه فجر در قم برگزار کنیم. 


انتهای پیام / 106


کد مطلب: 105849

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/105849/چهارمین-همایش-کتاب-سال-حکومت-اسلامی-قم-فراخوان-مقاله

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir