کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خطیب نماز جمعه تهران: مثل امیرالمومنین با سران جنایت قاطعانه برخورد کنید

خبرگزاری فارس , 1 مهر 1401 ساعت 14:34

آیت‌الله خاتمی ضمن اظهار تاسف از فوت یک هموطن و تسلیت به خانواده ایشان، اظهارداشت: اغتشاشگران دلشان برای مقابله با نظام و شما مردم لک زده بود و عقده‌گشایی کردند، مسئله‌ای که اصلاً برای این اغتشاشگران مطرح نبوده، همان خانم است.


به گزارش قم نیوز آیت‌الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های امروز اول مهرماه نماز جمعه تهران ضمن دعوت به تقوا اظهارداشت: در نهج‌البلاغه از مولا علی (ع) نقل شده است که آن کس که حریم برای خدا نگه دارد، در فتنه‌ها قرار نخواهد شد و در تاریکی‌ها با نور اعتقاد به خدا مسیر درست را پیدا خواهد کرد. خداوند همه ما را مزین به این فضیلت بزرگ بفرماید.

وی افزود: از صفات خداوند که در آیات فراوانی آمده علم گسترده خداوند به همه چیز و نسبت به انسان در همه ابعاد است. صفاتی همچون عالم، علیم، بصیر، حکیم و رغیب جزو این صفات است. مرحوم شیخ صدوق می گوید که رغیب به معنای حافظ است. به محل بلندی که به جاهای دیگر اشراف دارد، مرغب گفته می‌شود. 

امام جمعه موقت موقت تهران اضافه کرد: خداوند فعل‌های انسان را هم می‌بیند و هم می‌داند. رشوه از گناهانی است که در قانون هم مجازات سختی برای آن تعیین شده اما، گاهی هم رشوه‌دهنده و هم رشوه‌گیرنده کاری می‌کنند که دست شیطان را هم از پشت می‌بندند و هیچ سندی باقی نمی‌گذارند، اما، خداوند نسبت به آن آگاه است.

وی ادامه داد: ریزه‌کارترین مواردی که ما فکر نمی‌کنیم را ذات مقدس ربوبی می‌بیند، او حافظ و نگهبان و رغیب است. 

آیت‌الله خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه تقوا، جامع‌ترین فضیلت اخلاقی است که در پیکره سیستم اخلاقی اسلام جریان دارد، تأکید کرد: این ویژگی، سبب تحقق سبک زندگی دینی است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به اغتشاشات اخیر بیان داشت: درباره اغتشاشات می خواهم چند مطلب را خدمت شما خوبان عزیزان و عزیزانی که این صحبت را می بینند، تقدیم کنم. مطلب اول این است که فوت یک هموطن مایه تأسف و جای تسلیت به خانواده ایشان و آرزوی صبر برای ایشان است. 

وی ادامه داد: مطلب دوم این است که در این قضیه، همه مقامات کشور اعم از رئیس‌جمهور، رئیس قوه قضائیه و رئیس قوه مقننه وارد شده و بر پیگیری دقیق مسئله تأکید دارند، این‌ مسئولان امین نظام اسلامی هستند، ما به امنای خودمان اعتماد داریم و مردم عزیزمان هم در این عرصه به قول این امنا اعتماد دارند. قطعاً این موضوع پیگیری شده و نتیجه به مردم گفته خواهد شد.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: مطلب سوم این است که این روزها در جهان اسلام و ایران اسلامی حوادث مهم اتفاق افتاده است، حضور بیش از ۲۱ میلیون نفر در کربلا، مانور کمی نیست. تحقیقاً بی‌سابقه است و چیز کمی نبود و جز عنایت خدا چیزی دیگری پشت آن نبود.

وی با اشاره به حضور مردم کشورمان در راهپیمایی و پیاده‌روی اربعین تصریح کرد: حضور بیش از ۳ میلیون نفر از هموطنان‌مان در راهپیمایی و پیاده‌روی اربعین کار کمی نبود و بسیار باشکوه بود. همچنین، حضور بیش از ۳ میلیون نفر در راهپیمایی اربعین تهران چون بسیار بزرگ است و کمتر مانور داده می‌شود، کم نیست. 

امام جمعه موقت تهران با اشاره به حضور آیت‌الله رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: حضور رئیس محترم جمهور در سازمان ملل و ملاقات با سران بسیاری از کشورهای جهان نشان داد که ایران به عنوان یک کشور مطرح در جهان است و برخلاف آنچه برخی می‌گویند ما با دنیا قطع رابطه کرده‌ایم، نیست.

وی ادامه داد: ایران روابط دوجانبه خود را دارد و آن چیز که منزوی است، شیطنت‌های آمریکا در منطقه است.

آیت‌الله خاتمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: امروز ایران در شانگهای که تأثیر قابل توجهی در عرصه اقتصادی دارد، عضو شده است و این دستاوردها چیز کمی نیستند.

وی افزود: این موارد توفیقات کمی نیستند و دشمنان در صدد این بودند که این توفیقات تحت‌الشعاع قرار بگیرد، این اغتشاشات در پی تحت تأثیر قرار دادن این موفقیت‌ها هستند که رئیس‌جمهور آمریکا در سازمان ملل بر روی آن مانور می‌دهد. اغتشاشاتی که آمار آن‌ها را دارم که حداکثر بسیار اندک هستند، امروز پس از نماز جمعه سراسر کشور عدد را مردم می‌فهمند.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه دشمنان شما مردم از مدت‌هاست در پی اغتشاش هستند و دنبال سوژه بودند، بیان داشت: آن‌ها موفق نشده بودند تا این که این سوژه برای آن‌ها پیش آمد که بسیار سوژه دندان‌گیری برای آن‌ها شده و آن‌ها سوار بر این موج شدند.

وی ادامه داد: این‌ها دلشان برای آن خانم نسوخته بود، این‌ها دلشان برای مقابله با نظام و شما مردم لک زده بود و عقده‌گشایی کردند، مسئله‌ای که اصلاً برای این اغتشاشگران مطرح نبوده، همان مسئله آن خانم است. به دلیل اینکه مسئولان ما به جد در صحنه هستند، دیگر غیر از بررسی دقیق چه می‌خواهید و مسئولان هم در حال انجام این کار هستند.

آیت‌الله خاتمی گفت: قصه، قصه مقابله با دین بود، دلیل آن سوزاندن قرآن، سوزاندن مسجد و کشیدن چادر از سر زن مسلمان‌ و کار رضاخانی کردن است و این یعنی ضدیت با دین.

وی با بیان اینکه اغتشاشات اخیر علیه شما مردم بود، تأکید کرد: به دلیل اینکه، پرچم جمهوری اسلامی ایران که نماد اقتدار و عزت مردم است به آتش کشیده شد. اقدام علیه مردم یعنی بیش از ۶۰ آمبولانس را تخریب کرده‌ و تعدادی را به آتش کشیده‌اند. برای چه آمبولانس‌ها را می‌سوزانید؟ این آمبولانس‌ها برای چه کسی است؟ برای این مردم است. پس شما ضد مردم هستید. آتش زدن بانک‌ها یعنی آتش زدن سرمایه مردم، شرمتان باد. 

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: این اغتشاشات بی‌سابقه نیستند، سال‌های ۷۸، ۸۸ همین اغتشاشات بودند، آدم‌های آن‌ها نیز همین افراد و اغتشاشگران امروزی بودند، شعارها همین شعارهای امروزی بود؛ اما این بار مردم با آن‌ها همراهی نکرده‌اند، حتی نفرینشان کردند. گفتند اعتراض دارید، چرا اموال مردم را به آتش می‌کشید. پس، قصه این اغتشاشات قصه اعتراض نبوده و نیست؛ اغتشاشاتی که به لطف خدا لحظات پایانی خود را می‌گذراند.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه در این اغتشاشات دو گروه حضور داشتند، عنوان کرد: یک گروه برخی جوان‌های نپخته، فریب خورده و گول‌خورده که تحت تاثیر شبکه‌های ماهواره‌ای بیگانه و فضای مجازی بیگانه آمدند و سران اغتشاش استفاده ابزاری از آن‌ها کردند.

وی ادامه داد: حالا که به لطف خدا روزهای پایانی اغتشاشات است، برادرانه این جوانان را نصیحت می‌کنم که برای زندگی با آرامش در میان مردم صف خود را از سران اغتشاش جدا کنید؛ چرا که روز حادثه خودشان فرار می‌کنند و شما را گیر می‌اندازند. دوستانه به همه کسانی که صدای من را می‌شنوند، به پدران و مادران آن‌ها می‌گویم که مواظب باشید که این جوانان سرنوشت خود را تباه نکنند.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به دومین گروه حاضر در اغتشاشات اخیر تصریح کرد: گروه دوم در این اغتشاشات، سران اغتشاشات بودند که خط می‌دادند. کسانی که تحقیقاً هم از بیگانگان خط می‌گرفتند و می‌گیرند و هم پول دریافت می‌کنند که این آشوب‌ها را برپا کنند. بی‌بی‌سی به صراحت می‌گوید ما ذی‌نفع هستیم؛ اما سؤال این است که شما غارتگران ملت ایران چه نفعی دارید؟ آمریکا، سران استکبار و نوچه‌های آن‌ها تمام قد وارد میدان شده‌اند و تریبون‌های خود را در اختیار این اغتشاشگران قرار داده‌اند.

وی افزود: به عنوان کسی که بیش از سی سال است که در سیره اهل بیت کار می‌کنم و سه بار این سیره را از اول تا آخر گفته‌ام، باید تأکید کنم یک مطلب مسلم در این سیره آن است که امیرالمؤمنین با فریب‌خورگان مهربان بود، اما قاطع‌ترین برخورد را با سران جنایت صورت می‌داد.

آیت‌الله خاتمی خطاب به رئیس قوه قضائیه که در نماز جمعه حضور داشت، بیان کرد: به رئیس قوه قضائیه که امروز هم در نماز جمعه حضور دارند، از زبان شما مردم می‌گویم، مردم می‌خواهند با سران اغتشاش قاطع‌ترین برخورد عبرت‌آموز صورت گیرد.

وی ادامه داد: آنچه در این اغتشاشات خنده‌دار است و طبق روایات، زن جوان مرده را به خنده می آورد این است که حمایت سلطنت‌طلبان از این خانم مرحومه است؛ سلطنت‌طلبانی که ۵۷ سال حکومت سیاه آن‌ها، ایران را تبدیل به یک زندان بزرگ کرد و هزاران ایرانی را کشت. اشک تمساح منافقین هم خنده‌دار است، این جنایتکاران 17 هزار ایرانی بی‌گناه را  ترور کردند.

امام جمعه موقت تهران گفت: نکته بسیار هشداردهنده‌ این است، آن‌ها که با قلم خود یا فعالیت مجازی خود از این منافقان حمایت می‌کنند بدانند با چه کسانی هم‌پیمانه شده‌اند. باید بدانند که در اردوگاه سلطنت‌طلبان دارند بازی می‌کنند و باید به خود بیایند، در غیر این صورت مورد لعن و نفرین ملت ایران واقع خواهند شد.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به خدمات نیروی انتظامی در حفاظت از مال و امنیت مردم، خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی حافظ مال و امنیت مردم است. در یکی از این اغتشاشات تعداد زیادی از موبایل گم شد، همین کسانی که به خیابان آمده بودند به سراغ نیروی انتظامی رفتند و گفتند خواهش می‌کنیم موبایل ما را پیدا کنید. این یعنی نیروی انتظامی ماوا و مأمن مردم بوده و خود شما برای پیداکردن موبایل‌های خودتان دست به دامن نیروی انتظامی می‌شوید.

وی ادامه داد: اغتشاشگران با نیروی انتظامی ۱۳ هزار شهید در مقابله با اغتشاشات، سوداگران مرگ و مواد مخدر، اشرار تقدیم کرده، نیروی انتظامی در سال 1400، 52 شهید و در سال 1401 تاکنون بالغ بر 35 شهید داده است، با فرزندان خدمتگذار این ملت وحشیانه برخورد می‌کنند.

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: به عزیزان نیروی انتظامی در کل کشور می‌گویم دل قوی دارید و به انجام وظیفه خود ادامه دهید و بدانید که این ملت حامی شما هستند.

آیت‌الله خاتمی با تأکید بر اینکه حفظ نظام اسلامی خط قرمز مردم ما است، تصریح کرد: از زبان شما مردم که تأثیر تکبیرهای شما بیش از حرف‌های من است، می‌گویم که ما در حفظ نظام اسلامی با هیچکس تعارف نداریم و در مسیر حمایت از نظام اسلامی تا آخرین نفر و تا آخرین نفس و تا آخرین قطره خون ایستاده‌ایم.

وی ادامه داد: صاحبان تریبون که قلم، بیان و فضای مجازی در دست دارند مراقب باشند که تریبون آن‌ها با تریبون ضدانقلاب یکی نشود، چراکه شریک جرم آن‌ها خواهند بود؛ متاسفانه در این حادثه کسانی که نان این نظام را خورده‌اند با اغتشاشگران و دشمنان این ملت هم‌صدا شده‌اند. البته هنوز هم دیر نشده است؛ شما که به راحتی بیانیه می‌هید، باز هم بیانیه بدهید و اغتشاشات را محکوم کنید در غیر این صورت همسوی اغتشاشگران خواهید بود.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه از عزیزانی که دیروز در مشهد، همدان، زنجان و ورامین راهپیمایی خودجوش به راه انداختند و اغتشاشگران را محکوم کردند تشکر می‌کنم، خاطرنشان کرد: همچنین پیشاپیش از شما خوبان تشکر می‌کنم که باشکوه در راهپیمایی بعد از نماز جمعه شرکت خواهید کرد. امید است امروز اغتشاشگران پیام این راهپیمایی‌ها را بگیرند که فردا برای دریافت این پیام دیر است.

وی افزود: مردم از مسئولان قوه قضائیه می‌خواهند کسانی که به جامعه و اموال عمومی رحم نمی‌کنند و قرآن به آتش می‌کشند، با سلاح قانون این جنایتکاران را سر جای خود بنشانند.

آیت‌الله خاتمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری باشکوه راهپیمایی اربعین حسینی بیان داشت: همانطور که رهبر انقلاب فرمودند این پیاده‌روی، یک پدیده معجزه‌آسا بود و عنایت خداوند در آن مشهود بود، رهبر مجاهد حزب‌الله نیز گفته است که اربعین معجزه‌ای است که از زمان خلقت آدم به این سو سابقه نداشته است.

وی، ضمن تشکر از وزارت کشور و نیروی انتظامی در خدمت به زائران اربعین اظهارداشت: این دو نهاد از دو ماه پیش برای خدمت به زائران اربعین آماده بودند تشکر می‌کنم، انتظار می‌رود این عزیزان با ارزیابی خود از راهپیمایی امسال، نقاط قوت و ضعف را بشناسند تا نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را برطرف کنند.

امام جمعه موقت تهران همچنین از استان‌های مرزی از جمله ایلام، خوزستان و کرمانشاه و مردمان این دیار صمیمانه تشکر کرد و از مردم و دولت عراق نیز که کریمانه از زائران سیدالشهدا (ع) پذیرایی کردند، نیز تقدیر کرد.

آیت‌الله خاتمی همچنین ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس بیان داشت:  تجلیل هفته دفاع مقدس بیعت با امام راحل و شهیدان عزیزی است که حق حیات بر گردن ما دارند، صدام سه روزه می‌خواست ایران را بگیرد، طوری که با قطع مصاحبه اعلام کرده بود بقیه مصاحبه سه روز دیگر در تهران انجام می‌شود و این شهیدان بودند که از کشور دفاع کردند.

خطیب نماز جمعه تهران در پایان با اشاره به آغاز سال تحصیلی، تصریح کرد: فردا فرزندان ملت درس‌ها را با نشاط شروع می‌کنند تا آینده‌ساز نظام اسلامی باشند، از مدیران و معلمان انتظار می‌رود این امانتی که مردم به دستشان داده‌اند را درست پرورش داده تا دین، انقلابی بودن و دانش‌شان در همه عرصه‌ها برترین باشند.

پایان پیام/ 137


کد مطلب: 106378

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/106378/خطیب-نماز-جمعه-تهران-مثل-امیرالمومنین-سران-جنایت-قاطعانه-برخورد-کنید

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir