کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نظام‌ اسلامی پرچم دفاع از حقوق زنان را بر دوش دارد

قم نیوز , 7 آذر 1401 ساعت 14:01

رئیس جامعه‌المصطفی العالمیه، مساله حقوق زنان را یکی از عرصه‌های تقابل میان تمدن‌های اسلامی و غربی دانست و گفت: نظام‌اسلامی پرچم‌ دفاع از حقوق زن را بر دوش دارد و فعالیت بانوان مسلمان در این عرصه یک فعالیت تمدنی است.


به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی عباسی روز دوشنبه در آیین پایانی سومین همایش ملی کتاب سال بانوان در تالار بیداری اسلامی جامعه‌الزهرا (س) در قم اظهار داشت: انقلاب اسلامی امروز مدعی ارائه یک تمدن، نگاه و گفتمان جدید برای بشریت است.

وی افزود: پس از خروج گفتمان‌ چپ و مارکسیستی از صحنه، تنها داعیه‌دار یک نگاه تازه به روابط انسانی و بین‌المللی، انقلاب اسلامی است، این کانون نوری است که در ایران روشن شده، طبیعی است که دیگران آن را بر نمی‌تابند.

عباسی بیان داشت: تمدن سلطه‌جو و انحصارطلبی که خود را در دنیا حاکم مطلق می‌داند، به هیچ وجه حاضر به تحمل چنین نگاهی نیست، از این رو از همان آغاز، در برابر این نگاه صف‌آرایی کرده‌اند.

رئیس جامعه‌المصطفی تصریح کرد: در هفته‌ها و ماه‌های اخیر نیز همه قدرت رسانه‌ای و توانایی‌های فرهنگی و ابزارهای سیاسی و اقتصادی خود را به میدان آوردند.

عباسی با بیان اینکه یکی از عرصه‌هایی که انقلاب اسلامی با تمدن جدید حرف دارد، مساله حقوق زنان است خاطرنشان کرد: ما بدهکار نیستیم، بلکه پرچم طلبکاری حقوق زن را به عهده‌ داریم، فعالیت بانوان مسلمان در این عرصه یک فعالیت تمدنی به شمار می‌آید.

وی با ذکر اینکه امروز تمدن غربی از این الگوی جدید هراس دارد، چراکه غرب بر اساس آمارها و اطلاعات موجود، هیچ خدمتی به جامعه زنان نکرده است افزود: با این حال ادعا دارد، که همگان باید ارزش‌های او را بپذیرند و تسلیم باشند و مطابق فکر و نگاهش عمل کنند.

رئیس جامعه‌المصطفی با تاکید بر اینکه کشورهای غربی ناامن‌ترین کشورها برای زنان محسوب می‌شوند گفت: بسیاری از بانوان در برخی از ساعت‌های شبانه‌روز به تنهایی جرات عبور و مرور در نقاط شهرهای اصلی این کشورها را ندارند.

وی ادامه داد: آمریکا یکی از ۱۰ کشور ناامن برای زنان است، ولی مدعی دفاع از حقوق زنانند، خانواده‌های تک والدی در این کشور آسیب‌های زیادی به نهاد خانواده به عنوان اصلی‌ترین واحد شکل‌گیری جامعه وارد کرده‌است.

عباسی در ادامه با اشاره به اینکه غربی‌ها باعث فروپاشی خانواده شده‌اند گفت: امروز در برخی کشورهای غربی، خانواده‌های تک سرپرست زیادی وجود دارند که معمولا توسط مادر خانواده اداره می‌شود.

وی یادآور شد: فرزندان چنین خانواده‌هایی به لحاظ عاطفی، شناختی، اجتماعی و تحصیلی آسیب‌های بسیاری می‌بینند، این‌ها سوژه تحقیق‌های دانشگاهی است و مقاله‌های فراوانی در این زمینه در حال نوشته شدن است.

رئیس جامعه‌المصطفی با بیان اینکه غربی‌ها راجع به حقوق زنان بدهکارند و باید پاسخ بدهند و مورد بازخواست قرار گیرند، برخی آمارهای مربوط به وضعیت زنان در غرب را شرم‌آور توصیف کرد و گفت: تعداد فرزندان خارج از چارچوب خانواده در برخی از این کشورها، بسیار زیاد است.

وی گفت: این‌ها، ستمی است که غربی‌ها بر بشریت روا داشتند، اما طلبکارانه خود را مدافع حقوق زنان می‌دانند، در حالیکه زن و فرزندان چنین جامعه‌ای احساس منزلت نمی‌کنند.

عباسی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور ما نیز تلاش کردند، همین الگوی تقلیدی را اجرا کنند.

وی تاکید کرد: رویکردشان تهاجمی است و حتی در بدترین شرایط خود را پاسخگو نمی‌دانند.

معاون پژوهشی جامعه‌الزهرا نیز در این آیین با بیان اینکه همایش کتاب سال حوزه به صورت ۲ سالانه برگزار می‌شود گفت: از ابتدای سال ۹۹ که فراخوان داده شد تا پایان بهمن‌ماه سال گذشته، ۲۸۸ اثر به دبیرخانه ارسال شد و دبیرخانه و گروه‌های علمی نیز فعالیت خود را در ۱۰ موضوع و رشته دانشی آغاز کردند.

ریحانه حقانی افزود: این آثار شامل ۱۸۰ کتاب، ۲۵ رساله و ۸۳ مقاله علمی و پژوهشی است که انتشار یافته است.

وی همچنین روند آثار رسیده به این همایش را نسبت به دوره‌ قبل رو به رشد خواند و گفت: در دومین دوره این همایش ۱۷۳ اثر ارسال شد.

معاون جامعه‌الزهرا همچنین سطح دانشی شرکت کنندگان را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: ۲۱۸ اثر از دانشگاهیان و ۶۴ اثر نیز از طلبه‌ها و استادان حوزوی دریافت شده، که پس از بحث و بررسی در کمیته علمی ۳۵ اثر حائز شرایط، چهار اثر برگزیده و سه اثر هم شایسته قدردانی شد.

انتهای پیام / 106


کد مطلب: 107212

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/107212/نظام-اسلامی-پرچم-دفاع-حقوق-زنان-دوش

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir