کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فرصت‌ها و چالش‌های برون سپاری صنعت گردشگری قم به بخش خصوصی

خبرگزاری ايرنا , 8 آذر 1401 ساعت 10:43

قم به عنوان شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور و با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری مذهبی همچون حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران یکی از مقصدهای پرتردد گردشگران مذهبی محسوب می‌شود اما با وجود چنین فرصت‌هایی، قم همچنان در بهره‌مندی اقتصادی از آن، دچار چالش‌هایی است.


به گزارش قم نیوز بنا بر آمار اعلام شده رسمی از سوی مسئولان استان قم سالانه نزدیک به ۲۰ میلیون مسافر وارد قم می شوند و این موضوع ضرورت ایجاد تاسیسات گردشگری و ایجاد جاذبه های مختلف برای مسافران را بیشتر می کند.

چندی پیش بود که علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم گفت که ۸۵ درصد از صنعت گردشگری قم در اختیار بخش خصوصی است. وی با بیان اینکه سالانه شاهد حضور نزدیک به ۲۰ میلیون زائر و مسافر در قم هستیم افزود که با بهره‌برداری از طرح‌های گردشگری شاهد افزایش زمان اقامت مسافران در قم خواهیم بود.

قم دارای ۹۸ دفتر خدمات مسافرتی، ۳۶ هتل، ۲۶ هتل آپارتمان، ۷۴ مهمان ‌پذیر، ۱۰۸ خانه مسافر، ۵۹ واحد پذیرایی بین راهی، ۱۵ سفره‌خانه، ۲۶ مجتمع گردشگری و خدماتی، سه مرکز تفریحی و سرگرمی و ۲ مرکز نمونه گردشگری می‌باشد.

کمبود زمین از مهمترین مشکلات سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری قم است
معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم با اشاره به مشکلات حوزه گردشگری گفت: کمبود زمین یکی از مهمترین مشکلات سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری این استان است.

ابوالقاسم مقیمی اظهار داشت: به شدت با کمبود زمین در شهر قم و بافت شهری آن مواجه هستیم و این امر ایجاد تاسیسات گردشگری را با مشکل مواجه کرده‌است.

وی ادامه داد: بیشتر مناطق مختلف گردشگری در حاشیه شهر،‌ ورودی به قم از سمت تهران، شهر کهک و منطقه پردیسان قرار دارند که در زمین‌هایی که از طرف دولت در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته،‌ ساخته شده‌اند.

وی تاکید کرد: با سفر سال گذشته رئیس جمهور به قم و تمهیداتی که توسط استاندار بوجود آمد زمینه گشایش‌هایی برای بخش خصوصی انجام می‌شود و در این راستا طی همکاری با شهرداری قم زمینه سرمایه‌گذاری در تنها زمین‌های باقیمانده در قلب شهر در بلوار پیامبر اعظم(ص) فراهم خواهد شد.

معاون استاندار قم افزود: تسهیل‌گری در بافت فرسوده مرکز شهر و اعطای تسهیلات لازم برای بازآفرینی شهری برای سرمایه‌گذاران از جمله تمهیدات ایجاد شده برای تقویت سرمایه‌گذاری گردشگری توسط بخش خصوصی درقم است که به صورت بسیار جدی دنبال می‌شود.

وی گفت: گردشگری اصولا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در همه دنیا عجین شده‌است، البته دستگاه‌های دولتی باید تسهیل‌گری کرده و شرایط را فراهم کنند اما نباید مستقیم دخالت نمایند.

وی افزود: تامین امنیت توسط دستگاه‌های دولتی یکی از مهمترین ارکان تقویت گردشگری است که در قم به خوبی این حوزه مدیریت می‌شود.

مقیمی ابراز داشت: از ویژگی‌های مهم قم قرار گرفتن در راه ارتباطی ۱۷ استان و نزدیکی به تهران است که جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاران دارد بویژه اگر تاسیسات گردشگری در حاشیه بزرگراه تهران- قم- اصفهان ایجاد شود.

وی با تاکید بر این که در قم ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های متنوع گردشگری وجود دارد که می‌تواند از دلایل ایجاد جذابیت در جلب نظر بخش خصوصی باشد، گفت: از نظر جاذبه‌های طبیعی، میراث فرهنگی و تاریخ معاصر، قم وضعیت مناسبی دارد و در این راستا اشتیاق سرمایه‌گذاران را شاهد هستیم.

گردشگری اساسا باید بر عهده بخش خصوصی باشد
سید حسین موسوی اصل رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری قم نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گردشگری اساسا باید بر عهده بخش خصوصی باشد و وظیفه دولت در این صنعت تدوین سیاست ها و دستورالعمل هاست و نیز نظارت بر عملکرد بخش‌خصوصی و نتایج حاصل از گردشگری است.

وی ادامه داد: بخش خصوصی به عنوان یکی از ذینفعان صنعت گردشگری محسوب می شود که می‌تواند چابک تر و دقیق تر پیش برود. بنابراین هرچه بخش خصوصی فعال‌تر شود برای توسعه صنعت عالی است و در این بین نقش دولت هم در جای خود به عنوان مهم ترین دست اندرکار گردشگری حائز اهمیت است.

وی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه گردشگری استان قم وجود دارد اظهار داشت: عدم حمایت بخش دولتی، نوسانات سنگین در گردشگری، همسو نبودن دستگاه های دولتی، موازی کاری ارگان های مختلف در این صنعت، عدم توجه به مسائل زیست محیطی، فقدان آموزش در این صنعت و تخریب میراث فرهنگی استان (ملموس و ناملموس) از جمله مشکلات است.

موسوی اصل هم چنین نبود زیرساخت های منسجم و عدم حمایت مناسب از راهنمایان گردشگری به عنوان حلقه مفقوده گردشگری را از جمله دیگر مشکلات بخش گردشگری در قم عنوان کرد.

وی هم چنین توسعه گردشگری بر مبنای ملاحظات اجتماعی فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی، تهیه و اجرای برنامه های آموزشی مناسب برای فعالین گردشگری استان و ارزیابی نتایج حاصل از گردشگری در این چند دهه بر استان (ارزیابی های فرهنگی، زیست محیطی و اقتصادی) را به عنوان پیشنهادهای خود برای بهبود اوضاع بخش گردشگری استان قم عنوان کرد.

وی افزود: تهیه بسته های حمایتی از اهالی گردشگری استان و حفاظت از مجموعه میراث قم (میراث طبیعی و تاریخی فرهنگی) باید به بهترین نحو ممکن صورت گیرد.

دولت نمی تواند متصدی همه تاسیسات و خدمات گردشگری شود
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این که دولت نمی تواند متولی همه تاسیسات و خدمات گردشگری شود اظهار داشت: دولتی بودن تاسیسات گردشگری با اصل ۴۴ قانون اساسی منافات دارد و از این رو ۸۵ درصد گردشگری قم در اختیار بخش خصوصی است و ۱۵ درصد حاکمیت دولت باید در اموری چون نظارت، برنامه ریزی، سیاست گذاری و یک سری مجوزها که باید داده شود و تسهیلاتی که بانک ها و دستگاه ها می دهند باید باشد. طبق اصل ۴۴ باید تمام تصدی گری ها به بخش خصوصی را توسعه دهیم.

علیرضا ارجمندی افزود: به دلیل این که سهم بخش خصوصی از گردشگری ۸۵ درصد است هر چقدر بیشتر و بهتر شود و شاهد تقویت انجمن ها و تشکل های حرفه ای باشیم در عین حال باید نظارت عالیه را دولت نیز داشته باشد.

وی تاکید کرد: رویکرد دولت سیزدهم این است که اقتدار را در استان ها آورده و این اقتدار از استان ها به تشکل ها داده شود و دولت کوچک سازی شود و کوچک سازی دولت باعث این شود که خیلی فعال تر و راحت حرکت پذیر شود و گردشگری خصوصی شکل گیرد.

وی ادامه داد: گردشگری باید به بخش خصوصی سپرده شود و همین که حضور بخش خصوصی را در قم می بینیم خرسندیم اما حمایت بخش هایی مثل بانک ها، شهرداری و دستگاه های متولی را بیشتر می طلبد. واقعیت قضیه این است که در شهری زندگی می کنیم که بدون تبلیغات زائران به آن می آیند البته نسبت ورود و خدمات مقداری تناسب ندارد و اکنون کیفیت خوبی در پذیرایی از گردشگر نیست اما مطلوب کردن این کیفیت با توسعه بخش خصوصی و حمایت بیشتر از سرمایه گذاران و پروژه های عرضه و تقاضا چه در حوزه تخت و چه در حوزه خدمات زمانی که به تعادل برسد مطلوب می شود و اگر کاستی داریم سرمایه گذاری های ما به اندازه ای که باید و شاید باشد نیست.

ارجمندی ابراز داشت: در این استان سرمایه گذاران خوبی آمده اند اما تنوع و نیازهای متنوع زائران را باید در نظر بگیریم که می توان در فضاهایی که مناسب است مانند بافت تاریخی بازار کهنه، کسب و کار و صنایع دستی ایجاد کرد که سرمایه گذاران خوبی آن جا جذب شوند و خدمات ارائه کنند.

گردشگری، صنعتی سودآور برای تمامی کشورهای جهان محسوب می شود و کشور ایران که به کشوری چهار فصل شناخته می شود می تواند مقصد بسیاری از گردشگران خارجی باشد.

در این بین شهرهایی همچون مشهد و قم مقصد گردشگری زیارتی محسوب می شوند که سالانه پذیرای میلیون ها تن از شیعیان جهان می باشند از این رو بهبود اوضاع پذیرش گردشگران در این شهرها امری حیاتی قلمداد می شود.

بهبود وضعیت خانه های مسافر، افزایش تخت های اقامتی، توجه مناسب به کیفیت کار راهنمایان گردشگری و بالاتر بردن فرهنگ تعامل با گردشگران در بین مردم قم می تواند از عواملی باشد که گردشگری در استان را به عنوان صنعتی سودآور تعریف کند.


انتهای پیام / 106


کد مطلب: 107221

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/107221/فرصت-ها-چالش-های-برون-سپاری-صنعت-گردشگری-قم-بخش-خصوصی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir