کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اجرای طرح کشت قراردادی گندم در قم آغاز شد

قم نیوز , 14 آذر 1401 ساعت 10:47

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم گفت: اجرای طرح کشت قراردادی گندم توسط این اداره کل آغاز شد و ما انتظار داریم با استقبال کشاورزان از آن، حداقل چهار هزار هکتار از کشت گندم استان در قالب این طرح انجام شود.


به گزارش قم نیوز سعید محمدی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم بیان داشت: طرح کشت قراردادی گندم با هدف حمایت از کشاورزان در استان اجرا می‌شود و در آن مزایای خوبی دیده شده‌است که گندم‌کاران با استفاده از آن می‌توانند محصول خود را با سهولت بیشتری تولید کنند و در قالب خرید تضمینی به دولت تحویل دهند.

وی با اشاره به مراحل عقد قرارداد میان کشاورزان با دولت در جریان اجرای این طرح، بیان داشت: ابتدا نیاز است تا کشاورزان اطلاعات خود را در سامانه پهنه‌ بندی به روز کنند و بعد از آن به پایگاه اطلاع رسانی شرکت بازرگانی دولتی به نشانی https://gtc.ir مراجعه نمایند و نرم افزاری که به همین منظور طراحی شده‌است را دانلود کنند.

وی با اشاره به اینکه فرآیند ثبت نام در نرم افزار ساده است و با استفاده از کد ملی و شماره تماس کشاورز صورت می‌گیرد،‌ ادامه داد: بعد از عقد قرار داد در نرم‌افزار و تایید شدن آن، کشاورز می‌تواند برای استفاده از مزایای مورد نظر طرح همچون دریافت کود به کارگزاری‌های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مراجعه کند.

محمدی با بیان این که طرح کشت قراردادی گندم در استان تنها برای گندم آبی است، تاکید کرد: حتی کشاورزانی که کشت خود را انجام داده‌اند نیز می‌توانند قرارداد یاد شده را امضا و از مزایای درنظر گرفته شده در این طرح از جمله در بحث کود، بیمه و کرایه حمل محصول استفاده کنند و در پایان نیز محصول خود را در قالب خرید تضمینی به دولت تحویل دهند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم گفت: در این طرح کشاورزان پس از عقد قرارداد می‌توانند تنها با پرداخت ۵۰ درصد مبلغ کل خرید کود، از برخی کودهای شیمیایی یارانه‌ای همچون فسفاته و پتاسه استفاده کنند، ۵۰ درصد باقیمانده مبلغ این محصول در زمان تحویل گندم توسط کشاورزان به دولت از قیمت قابل پرداخت به آنان کسر می‌شود.

وی افزود: همچنین کشاورزان شرکت کننده در طرح کشت قراردادی گندم می‌توانند محصول خود را بیمه کنند، هزینه بیمه‌نامه نیز مانند نحو خرید کود در زمان تحویل گندم کشاورزان به دولت از مبلغ قابل پرداخت به آنان کسر می‌شود؛ کسانی هم که از قبل بیمه دارند می‌توانند از تخفیف ۲۰ درصدی که برای شرکت در این طرح درنظر گرفته شده، استفاده کنند.

وی با اشاره به این‌که انتظار استقبال گسترده کشاورزان استان از این طرح و استفاده از مزایای آن را داریم، ادامه داد: دولت در این طرح برنامه‌ای نیز برای پرداخت کمک هزینه حمل محصول از مزرعه تا محل خرید گندم به کشاورزان دارد، در جریان این برنامه حمایتی بابت حمل هر تن گندم‌ مبلغ ۱۰۰‌ هزار تومان به کشاورزان پرداخت می‌شود.

گفتنی است دولت سیزدهم در نخستین روزهای سال‌جاری قیمت خرید تضمینی گندم را به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داد که این موضوع کشاورزان را دل گرم کرد، به‌طوری سال گذشته میزان خرید این محصول حدود ۴.۵ میلیون تن بود که امسال به ۷.۵ میلیون تن افزایش یافت. حتی شاهد افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته در ۱۲ استان کشور بودیم که در این میان، خرید گندم در برخی از استان‌ها سه تا پنج برابر شده‌بود.

به طور میانگین ۲۰‌ هزار تُن گندم از سطح پنج هزار هکتار زمین زراعی زیر کشت این محصول راهبردی در قم برداشت می‌شود؛ کیفیت گندم تولیدشده در این استان مطلوب است،‌ همچنین کشت گندم بیشتر در جعفرآباد این استان صورت می‌گیرد و کشاورزان بومی منطقه در این زمینه مهارت خاصی دارند.

بیش از ۲ هزار غله کار در مناطق مختلف قم مشغول فعالیت و کشت محصولات راهبردی همچون گندم هستند؛ به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در این استان فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

گندم مورد نیاز استان قم در سیلوی بِتُنی ۱۱۰هزار تُنی شهید آصف نخعی که در جنوب غربی شهر قم در محور قم ـ سلفچگان قرار دارد، ذخیره می‌شود؛ این سیلو با توان تخلیه و بارگیری ۲۰۰ تُن در ساعت، در زمینی به مساحت ۹۰هزار مترمربع ساخته شده و از امکانات و تجهیزات کامل تخلیه و بارگیری گندم برخوردار است.


انتهای پیام / 106


کد مطلب: 107298

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/107298/اجرای-طرح-کشت-قراردادی-گندم-قم-آغاز

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir