کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گسترده شدن تولید طلای سفید در قم با استفاده از ارقام مقاوم‌

خبرگزاری ايرنا , 15 آذر 1401 ساعت 11:32

به گفته کارشناسان بخش کشاورزی قم،‌ در حال حاضر یکهزار هکتار از مزارع استان به کشت پنبه اختصاص دارد که به طور میانگین از هر هکتار آن سه تُن محصول برداشت می‌شود که حرکت به سمت استفاده از ارقام مقاوم‌تر، تولید طلای سفید را در این استان گسترده‌تر خواهد کرد.


به گزارش قم نیوز رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به این که کشاورزان قمی در کشت پنبه دانش و مهارت بالایی دارند گفت: کشت پنبه در اراضی قم و جعفرآباد استان دارای سابقه طولانی است و در حال حاضر نیز بر اساس طرح الگوی کشت استان، توسعه کشت این محصول با نگاه به ظرفیت‌های موجود در این بخش و با هدف استفاده بهینه از منابع آب و خاک در دستور کار است.

محمد رضا حاجی رضا با اشاره به این که کشاورزان قمی در کشت پنبه دانش و مهارت بالایی دارند، افزود: یکی از مهمترین عوامل برای اجرای مطلوب برنامه‌های مورد نظر سازمان جهاد کشاورزی قم در مسیر افزایش سطح تولید پنبه در این استان، استفاده هرچه بیشتر از دانش بومی و تجربه بالای بهره‌برداران است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با تاکید بر این که کشاورزان و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی قم در زمینه کشت پنبه تعامل خوبی با یکدیگر دارند، ادامه داد: همچنین قم از زیرساخت‌های فنی مناسبی برای کشت پنبه و فرآوری آن برخوردار است، که در همین ارتباط می‌توان به فعالیت هشت کارخانه فرآوری پنبه در این استان اشاره کرد.

حاجی رضا گفت: پنبه گیاهی مهم در تامین الیاف طبیعی، تولید روغن و نیز کنجاله برای خوراک دام است؛ همچنین کشت این گیاه به دلیل نیاز به تعداد نیروی انسانی قابل توجه در مرحله کاشت، داشت و برداشت و نیز فرآوری محصول، نقش تاثیرگذاری در افزایش فرصت‌های شغلی در بخش کشاورزی استان دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به این که سازمان جهاد کشاورزی قم برای تقویت حوزه دانشی پنبه‌کاران استان، دوره‌های آموزشی و ترویجی مناسبی را در این بخش برگزار کرد، ادامه داد: این سازمان همچنین برای توسعه کشت پنبه اقدام‌هایی نظیر ورود ارقام جدید، توسعه کشت نشایی، کشت همزمان پنبه با سایر گیاهان سازگار و مدیریت تغذیه گیاهی پنبه را به انجام رساند که منجر به ارتقا سطح کمی و کیفی تولید این محصول در قم شد.

حاجی رضا با بیان این که سطح زیر کشت پنبه در زمین‌های کشاورزی قم بیش از یک‌هزار هکتار است و از هر هکتار به‌طور میانگین حدود سه تُن محصول برداشت می‌شود، ادامه داد: روند توسعه سطح زیر کشت پنبه در قم طی سال‌های آینده نیز دنبال خواهد شد، چرا که این استان از ظرفیت‌های زیرساختی، فنی و کارشناسی قابل قبولی در این بخش برخوردار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: پنبه از محصولات مهم کشاورزی بوده و معروف است که مراحل مختلف تولید این محصول ۷۰ نوع شغل ایجاد می‌کند، بنابراین هر منطقه‌ای که کشت پنبه در آن انجام گیرد، فرصت‌های شغلی زیادی در بخش کشاورزی ایجاد می‌شود.

محمد علی سلامی افزود: پنبه در تولید شمار قابل توجهی از محصولات از جمله در صنعت پوشاک جایگاه تعیین کننده‌ای دارد و به همین دلیل بسیاری از کشور‌های جهان کشت این گیاه را همواره در دستور کار خود دارند؛ در کشور ما نیز کشت پنبه به عنوان یک محصول مهم مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی است و برای توسعه کشت آن در استان‌های مختلف از جمله قم برنامه‌ریزی می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم بیان کرد: سهمیه ابلاغ شده توسط وزارت جهاد کشاورزی برای کشت پنبه در قم، امسال ۴۰۰ هکتار بود، اما با تلاش صورت گرفته و استفاده از روش‌های مختلف حمایتی همچون اجرای طرح کشت قراردادی، با مشارکت فعال کشاورزان استان سطح زیر کشت پنبه در قم طی سال‌جاری به بیش‌از یکهزار هکتار رسید.

او ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی قم به دنبال استفاده از روش‌های جدید و مکانیزاسیون برای برداشت پنبه تولید شده در مزارع استان است تا هم مدت زمان و نیز هزینه‌های برداشت این محصول کاهش یابد و کشاورزان بتوانند سودآوری بیشتری از پنبه‌کاری داشته باشند و برای توسعه کشت آن تشویق شوند.

سلامی گفت: سازمان جهاد کشاورزی قم برای تقویت کشت پنبه در استان، برنامه‌های مهمی را دنبال می‌کند که از مهم‌ترین آن‌ها استفاده از ارقام زودرس برای کشت این محصول و همچنین سم‌پاشی مداوم مزارع و مبارزه با آفات آن است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به این‌که استفاده از ارقام زودرس روند کشت پنبه در قم را متحول می‌کند، افزود: پنبه محصولی است که کشت آن زمان زیادی به طول می‌انجامد، اما با استفاده از ارقام زودرس می‌تواند فرآیند تولید آن را کاهش داد.

سلامی ادامه داد: این موضوع علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب و سایر مواد موردنیاز برای کشت این محصول، موجب افزایش صرفه اقتصادی بهره‌برداران آن و استقبال بیشتر کشاورزان استان از کشت پنبه می‌شود.

او بیان کرد: بر اساس راهبرد تغییر الگوی کشت استان، مدیریت مصرف نهاده‌ها به‌خصوص منابع آبی در اولویت برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی قم است و به همین دلیل از توسعه کشت نشایی در تولید محصولات کشاورزی حمایت می‌شود.

سلامی گفت: طی سال‌های اخیر، استفاده از کشت نشایی درتولید پنبه مورد استقبال کشاورزان استان قرارگرفته است و این روش کشت در حال جایگزین شدن با شیوه‌های سنتی است.

پنبه یکی از محصولات راهبردی بخش کشاورزی است که تولید و فرآوری آن، اشتغال‌زایی و درآمد اقتصادی مناسبی در پی دارد؛ قم نیز از موقعیت جغرافیایی خوبی برای تولید پنبه برخوردار است، چراکه محیط کشت پنبه باید گرم و پرنور باشد و این شرایط در این استان فراهم است.

پنبه محصول اصلی موردنیاز صنایع نساجی است و با افزایش قیمت ارز و کم شدن واردات در این حوزه، فرصت مناسبی برای افزایش سطح تولید و فرآوری پنبه در داخل کشور و از جمله در استان قم به وجود آمده‌است.

حدود ۲۵۰ تن از کشاورزان قمی در حوزه تولید پنبه فعالیت می‌کنند و این استان با داشتن هشت کارخانه فرآوری پنبه یکی از استان‌های پیشرو کشور در این حوزه کشت و صنعت این محصول است.

این کارخانه‌ها علاوه بر فرآوری پنبه تولیدشده در قم، پنبه سایر استان‌های کشور را نیز باکیفیت بالا فرآوری می‌کنند و نحوه فعالیت آن‌ها به‌صورت مستمر توسط کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی قم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

کشت پنبه در استان قم هر ساله با توجه به شرایط آب و هوایی در اردیبهشت ماه آغاز می‌شود، همچنین برداشت محصول از مزارع استان نیز تا اواخر دی پایان می‌یابد.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.


انتهای پیام / 106


کد مطلب: 107309

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/107309/گسترده-شدن-تولید-طلای-سفید-قم-استفاده-ارقام-مقاوم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir