قم نيوز : پس از وقفه دو ماهه اجرای طرح نهضت ملی مسکن در قم به دلیل بررسی انتخاب شیوه ساخت، بنا به تصمیم استان این پروژه به صورت آپارتمانی ساخته خواهد شد و روش ویلایی سازی منتفی شد.
خروج طرح نهضت ملی مسکن قم از بلاتکلیفی/ ویلایی سازی منتفی شد
خروج طرح نهضت ملی مسکن قم از بلاتکلیفی/ ویلایی سازی منتفی شد
به گزارش قم نیوز مقدمات اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان قم با الحاق اراضی ۵۶۰ هکتاری به محدوده شهر از ابتدای شهریور ماه سال جاری آغاز و نقشه‌های ساختمانی این طرح در قالب ۱۵ محله آماده شد و حتی استاندار قم نیز به محل پروژه رفت و شروع به کار نهضت ملی مسکن در قم را اعلام کرد؛ اما به یکباره موضوع ویلایی سازی در استان مطرح شد و جمعی از شهروندان قمی با راه اندازی پویش «مخالف با آپارتمان سازی در طرح نهضت ملی مسکن قم» از استاندار قم خواستند تا از احداث آپارتمان‌های مرتفع در اراضی ۵۶۰ هکتاری پردیسان جلوگیری کند.

این گروه معتقد بودند، نحوه اجرای نهضت ملی مسکن در شهر مقدس قم به صورت آپارتمان‌های پنج تا هفت طبقه بر خلاف نظر رئیس‌جمهور، وزیر راه و شهرسازی، علما و اساتید حوزه و دانشگاه است که تجربه‌های ناموفق و خسارت بار گذشته را نیز پیش رو دارد.

معاون مسکن و ساختمان و قائم مقام وزیر وقت در نهضت ملی مسکن نیز در سفر به شهر قم موضوع ویلایی سازی نهضت ملی مسکن در قم را پیگیر شد و حتی در جمع اهالی پردیسان قول اجرای آن را هم داد که همین امر موجب شد تا نحوه اجرای طرح نهضت ملی مسکن در قم در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد و روند این پروژه برای تعیین تکلیف و بررسی‌های بیشتر جهت انتخاب روش ساخت به شیوه ویلایی و یا آپارتمانی مجدد مورد بررسی قرار گیرد که این زمان بیش از دو ماه به طول انجامید.

چالش‌های ویلایی سازی طرح نهضت ملی مسکن در قم

بررسی‌ها حاکی از آن داشت که در روش ویلایی سازی، زمینی که می‌بایست در محدوده شهر قم وجود داشته باشد؛ برای این میزان متقاضی در طرح نهضت ملی مسکن موجود نبوده و اگر ساخت خانه‌ها به شیوه آپارتمانی ۵ طبقه انجام شود، فعلاً برای ۳۲ هزار نفر زمین تأمین می‌شود و ۴۰ هزار متقاضی دیگر فاقد زمین خواهند بود از سویی دیگر در صورت اجرای افقی طرح نهضت ملی مسکن در قم با این تعداد متقاضی، قریب به ۴ هزار هکتار زمین نیاز است که الحاق این وسعت از اراضی به محدوده شهر؛ نیازمند تصویب نهادهای بالادستی همانند شورای عالی شهرسازی و معماری ایران دارد که پروسه‌ای طولانی مدت دارد.

همچنین برخی از دستگاه‌های خدمات رسان همانند وزارت نیرو نگرانی از بابت تأمین آب برای این طرح داشتند و هزینه آماده سازی زیرساخت‌ها در روش ویلایی سازی نیز بسیار سنگین بود که به نظر می‌رسید در شرایط فعلی اقتصاد کشور، دولت برای تأمین این هزینه‌ها، منابع لازم را در اختیار نداشته باشد.

در طی این مدت موضوع ویلایی سازی و یا آپارتمان سازی در جلسات مختلفی در وزارت راه و شهرسازی و در استان قم بارها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از آغاز فعالیت مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر راه و شهرسازی، در همان روزهای اول فعالیت وی؛ به درخواست استان قم جلسه‌ای با حضور استاندار، معاونین استاندار، مدیر کل راه و شهرسازی و نمایندگان قم تشکیل شد تا این پروژه از حالت بن بست خارج و تصمیم نهایی گرفته شود که در نهایت وزارت راه و شهرسازی موضوع تعیین تکلیف شیوه اجرای طرح نهضت ملی مسکن را به مدیریت استان تنفیض کرد.

استاندار قم نیز طی جلسه‌ای با کلیه دستگاه‌های مسئول در امر ساخت و ساز، نمایندگان مجلس، رئیس کل دادگستری، رئیس شورای اسلامی شهر قم، شهردار قم، مدیران عامل آب و گاز و برق، مدیرکل راه و شهرسازی و سایر مدیران استانی از آنان درخواست کرد تا پیشنهاد و نظرات خود در خصوص اجرای هر یک از طرح‌ها ارائه دهند که پس از دریافت نظرات کارشناسی از نهادهای مسئول، سر انجام استان به این نتیجه رسید که ساخت مسکن در طرح نهضت ملی به همان شیوه آپارتمان سازی به صورت بلوک‌های ۵ سقف روی پیلوت در منطقه ۵۶۰ هکتاری انجام شود و عملاً اجرای ویلایی سازی در شهر قم منتفی اعلام شد و فقط در شهرستان‌ها و بخش‌های قم این شیوه ساخت و ساز دنبال می‌شود.

خروج طرح نهضت ملی مسکن قم از بلاتکلیفی/ ویلایی سازی منتفی شد

توافق مجموعه استان بر روش آپارتمان سازی در طرح نهضت ملی مسکن قم

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اقدامات زیرساختی در راستای عملیاتی شدن طرح نهضت ملی مسکن به مدت دو ماه در استان قم متوقف شده بود که پس از برگزاری جلسات مختلف در وزارت راه و شهرسازی مقرر شد تا استان در زمینه چگونگی روش ساخت تصمیم بگیرد.

محمد صادقی عنوان داشت: پس از دریافت نظرات کارشناسی دستگاه‌های مختلف، تصمیم بر آن شد تا در منطقه ۵۶۰ هکتاری بر اساس همان طرح اولیه به صورت ۵ سقف ساخت و سازها ادامه یابد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار نفر از متقاضیان، میزان ۴۰ میلیون تومان آورده خود را واریز کردند ابراز داشت: در این مرحله قرعه کشی صورت خواهد گرفت و بر اساس اولویت‌های تعیین شده؛ اجرای فاز به فاز طرح نهضت ملی مسکن به صورت آپارتمانی ادامه خواهد یافت.

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم ادامه داد: ۴۰۰ میلیون تومان برای متقاضیان این طرح تسهیلات در نظر گرفته شده است و ۳۵۰ میلیون تومان نیز آورده خود متقاضیان است که البته پیگیری‌های لازم در راستای افزایش میزان تسهیلات از سوی وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است و آورده افراد نیز متناسب با میزان تورم ممکن است افزایش یابد.

صادقی گفت: قیمت تمام شده واحدهای نهضت ملی مسکن را به طور میانگین ۷۵۰ میلیون تومان خواهد بود و زمان تحویل واحدها نیز ۳۰ ماه پس از آغاز عملیات اجرایی است.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcc0mqs42bqxp8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما

سعیدی
پنج طبقه تک واحدی بسازید که مثل ویلایی باشه و هرینشم کمتر تموم بشه و مدت ساختم سریعتر میشه برای ما مستأجرا که هر سال باید چند برابر رهن بدیم
فکر می کنم حداقل ۸۰% از متقاضیانی که ۴۰ تومان رو واریز کردند خواستار حداقل امکان انتخاب تغییر حالت به ویلایی را دارند و لازمه که چنین اختیاری به آنها داده شود