کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روایت شهادت دسته جمعی گروه سرود مدرسه «قطب راوندی» قم

خبرگزاری مهر , 1 بهمن 1401 ساعت 11:31

گروه سرود مدرسه «قطب راوندی» قم در حمله هوایی رژیم بعث در سه راه بازار به شهادت رسیدند که رهبر معظم انقلاب این حادثه را جزو اتفاقات نادر دوران دفاع مقدس برشمردند.


به گزارش قم نیوز حمله به مناطق غیرنظامی و مسکونی، یکی از راهبردهای نظامی رژیم بعث عراق پس از آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران و به دنبال آن شکست در میدان‌های نبرد بود تا از این طریق امتیازاتی از ایران بگیرد و این حملات هوایی و توپخانه ای عراق علیه مناطق مسکونی ایران و غیر نظامیان تا پایان جنگ نیز ادامه داشت.

از ابتدای جنگ تحمیلی تا پایان، ۱۲۷ شهر ایران مورد تهاجم هوایی رژیم بعث عراق قرار گرفتند و در این بین شهر قم پس از شهرهای کرمانشاه، آبادان، ایلام، تهران و خرم آباد با ۱۸۴۱ نفر بیشترین شهید و مجروح در اثر حملات و بمباران هوایی را داشته است؛ موضوعی که در این سال‌ها کمتر بدان پرداخته شده به گونه‌ای که اگر از نسل امروز قم پرسیده شود آیا شهر قم هم مورد تهاجم هوایی عراق قرار گرفته بود یا خیر، بسیاری از آنان اظهار بی اطلاعی خواهند کرد.

در جریان یکی از حملات هوایی رژیم بعث به شهر قم، حادثه غم انگیز و دردآوری برای مردمان شهر رقم خورد که رهبر معظم انقلاب این حادثه را «جزو اتفاقات نادر در دوران دفاع مقدس» برشمردند.

نخستین روز بهمن ماه سال ۱۳۶۵، شماری از دانش آموزان مدرسه راهنمایی قطب راوندی قم برای تمرین سرودی جهت اجرا در ایام دهه فجر، به محل سینما تربیت در خیابان دورشهر می‌روند و پس از بازگشت از محل تمرین، در سه راه بازار به دلیل بمباران دو فروند میگ رژیم بعثی همگی به شهادت می رسند.

اسامی شهدای دانش آموز گروه سرود مدرسه قطب راوندی قم
«محمد حسن بلالی بیدگلی»، «محمد مهدی هجرتی»، «سعید روانمهر کاشانی»، «سید ناصر حسینی»، «محمدرضا رسولی»، «جواد خودکار قمی»، «محمد علی امینی»، «حسین مقتصدی زاده» و «مهدی بابایی» و مربی شهیدشان «حمید صادقی قمی» از اعضای ۹ نفره این گروه سرود بودند که به دلیل اصابت مستقیم بمب، همه این دانش آموزان نوجوان که در سنین ۱۱ تا ۱۵ سال قرار داشتند و داخل مینی بوس بودند به گونه‌ای به شهادت می رسند که چیزی از پیکرهای آنان باقی نماند و در اثر شدت انفجار و آتش گرفتن مینی بوس، شناسایی آنان دو تا سه روز به طول انجامید.

حوالی ساعت ۱۶ روز چهارشنبه یکم بهمن ماه سال ۱۳۶۵، دو فروند میگ بعثی با حرکت به سمت قم، نزدیک ترین نقطه به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) را مورد بمباران قرار می‌دهند.

مکان اصلی اصابت بمب‌ها سه راه بازار قم، درست مقابل بانک سپه فعلی بوده که آن زمان مؤسسه قرض الحسنه جوادالائمه (ع) در آنجا مستقر بود.


بمباران هوایی سه راه بازار قم به روایت یک شاهد عینی
به گفته شاهدان عینی شدت اصابت بمب‌ها به زمین به گونه‌ای بود که زمین را شکافته و حتی به لوله آب اصلی رسیده بود و آن را هم شکست.

در اثر این حمله هوایی اکثر مغازه‌های محدوده سه راه بازار تقریباً به صورت کامل تخریب شده بودند و بسیار از خانه‌ها و مغازه‌های کسبه در خیابان‌های اطراف نیز در اثر موج ناشی از انفجار و برخورد موشک به زمین دچار آسیب جدی شدند و برخی‌ها هم می‌گویند شیشه‌های مغازه‌های نزدیک به حرم در میدان آستانه نیز شکسته شده بود.

دشمن بزدل از آنجا که در میدان رزم توان جنگیدن و مقابله با رزمندگان دلیر ایران اسلامی را نداشت با نامردی تمام به مردمان بی دفاع شهرها حمله می‌کرد تا از این طریق بر شکست‌های خود در مناطق عملیاتی سرپوش بگذارد.

آقای رستگار از کاسب‌های آن روز سه راه بازار قم و شاهد عینی این حادثه می‌گوید: پس از پایان بمباران به سمت سه راه بازار حرکت کردیم، اوضاع به شدت وخیم بود و دود و شعله‌های آتش ساختمان‌ها و ماشین‌ها به هوا می‌رفت، اکثر کسانی که در ان محدوده بمباران قرار داشتند به شهادت رسیده بودند. اولین کاری که کردیم آن دسته از افرادی که سرپا بوده و دچار مجروحیت شده بودند را از معرکه نجات دادیم و راهی بیمارستان‌های نیکویی و کامکار کردیم.

وی افزود: پس از انتقال مجروحان با خودروهای شخصی مردم و آمبولانس، تلاش کردیم تا پیکرهای شهدا را جمع آوری کنیم؛ چرا که شدت حادثه به گونه‌ای بود که اولاً پیکرها دچار سوختگی و از سویی دیگر برخی‌ها قطعه قطعه شده بودند و برخی از افراد به بالای ساختمان‌های اطراف پرتاب شده بودند. در نزدیکی محل حادثه یک قهوه خانه هم بود که به دلیل وجود مقادیری سوخت در این مغازه با آتش گرفتن آن شدت حادثه بیشتر شد.

او می‌گوید: داخل بانک قرض الحسنه که در مجاورت محل انفجار بود، طلبه‌ای را دیدم که آسیب دیده بود؛ به سمتش رفتم تا او را از ساختمان بیرون بیاورم، بعد از آنکه قدم‌های آخر را به سمت بیرون برداشتیم به یکباره سقف بانک فرو ریخت.

بالغ بر ۱۰۰ نفر از شهروندان قمی مجروح و زخمی شدند
بنا بر آنچه اعلام شده در این حمله ناجوانمردانه هوایی رژیم بعث، بالغ بر ۱۰۰ نفر از شهروندان قمی مجروح و زخمی شدند و شمار شهدا را تا ۸۸ نفر نیز بیان کرده اند که در بین آنان دانش آموزان گروه سرود مدرسه راهنمایی قطب راوندی نیز بودند.

آقای ملاحسینی یکی از بازمانده‌های این گروه سرود می‌گوید: روز حادثه قرار بود برای حرکت به سمت سینما تربیت جهت تمرین سرود دهه فجر در محل مدرسه قطب راوندی جمع شویم. من دیرتر رسیده بودم و گروه به سمت سینما تربیت حرکت کرده بودند. با دوچرخه خودم را به سینما تربیت رساندم و وقتی دنبال بچه‌ها گشتم؛ گفتند که گروه زودتر اجرا کردند و با یک مینی بوس آبی رنگ رفتند، ظاهراً آقای صادقی که مربی پرورشی ما بود؛ به دلیل آنکه بچه‌ها امتحان داشتند؛ تمرین را زودتر شروع و زودتر هم تمام کرد تا بچه‌ها به درسشان برسند.

حضور دو هواپیما در عملیات بمباران سه راه بازار قم
ملاحسینی می‌گوید؛ من از اینکه نتوانستم با بچه‌ها؛ سرود را تمرین کنم ناراحت بودم. با دوچرخه به سمت خیابان صفاییه و از آنجا به سمت خیابان چهارمردان حرکت کردم. وقتی به گلزار شهدا رسیدم؛ دیدم صدای دو هواپیما به گوش می‌رسد، یکی از آنان در حال ارتفاع گرفتن بود و پدافند هوایی را به خود مشغول کرده و دیگر در حال کم کردن ارتفاع و شیرجه زدن از سمت خیابان آذر به سمت سه راه بازار بود. صدا انفجار که به گوش رسید بی اختیار به سمت بازار حرکت کردم و وقتی آنجا رسیدم مینی بوس را دیدم که در حال آتش گرفتن و سوختن بود و آقای صادقی مربی مان را جلوی مینی بوس دیدم که بدنش به شدت دچار آسیب شده بود و بقیه بچه‌های گروه سرود هم در همان مینی بوس به شهادت رسیده بودند.

نحوه اطلاع خانواده دانش آموزان از شهادت فرزندشان
آقای سرباز حسینی کارمند اداره کل آموزش و پرورش استان قم نیز از روز حادثه اینگونه روایت می‌کند؛ در اداره نشسته بودم که تلفن به صدا در آمد، مادر یکی از دانش آموزان گروه سرود پشت خط بود، می‌پرسید آیا مدرسه قطب راوندی هم در این بمباران آسیب دیده یا خیر و من پاسخ دادم خبری به ما نرسیده است.

بعد از چند دقیقه مادر یکی دیگر از بچه‌های گروه سرود تماس گرفت و گفت پسرم از ظهر که به مدرسه رفته هنوز برنگشته، اگر اتفاقی افتاده است به ما بگویید. زمان هر چقدر به شب نزدیک تر می‌شد، تماس خانواده‌ها بیشتر می‌شد و بعد از آن با پیگیری‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که بچه‌های گروه سرود مدرسه راهنمایی قطب راوندی در مسیر بازگشت از سینما تربیت در سه راه بازار مورد اصابت قرار گرفتند و همگی به همراه مربی شأن و راننده مینی بوس در این حادثه به شهادت رسیدند.

خانواده‌های شهدای دانش آموزان می‌گویند که شناسایی بچه‌ها کار دشواری بود، دایی شهید سید ناصر حسینی که خیاط بود و لباسی را برای این شهید دوخته بود از نشانه‌هایی که بر روی تکیه‌های لباس این شهید وجود داشت توانست او را تشخیص دهد.

نمایش فیلم آخرین اجرای گروه سرود مدرسه راهنمایی قطب راوندی قم در مراسم هفتم
۹ دانش آموز شهید گروه سرود مدرسه راهنمایی قطب راوندی قم به همراه مربی و راننده مینی بوس در روز جمعه ۳ بهمن سال ۱۳۶۵ همگی از حرم مطهر حصرت فاطمه معصومه (س) به سمت گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) تشییع شدند و در جوار شهدای دفاع مقدس آرام گرفتند.

در مراسم هفتم این شهدا که در مدرسه قطب راوندی و با حضور خانواده‌های این دانش آموزان شهید برگزار شده بود؛ فیلم آخرین اجرای این گروه سرود که ساعتی قبل از شهادت بوده به نمایش درآمد.

رهبر معظم انقلاب در دیدار هشتم دی ماه امسال با دست اندرکاران کنگره شهدای قم به این حادثه اشاره کردند و فرمودند: «شهدای گروه سرود که جزو اتفاقات نادر در دوران دفاع مقدس است؛ یک تعدادی نوجوانِ مثلاً دوازده‌ساله، سیزده‌ساله، چهارده‌ساله، سرود می‌خوانند، بعد هواپیما می‌آید همین گروه را هدف قرار می‌دهد، شلیک می‌کند، همه آنها، همه یا نزدیک به همه، شهید می‌شوند. کو سرودشان؟ چه خواندند؟ چه گفتند؟ چه کردند؟ پدرمادرهایشان چه کار کردند؟ اینها احتیاج به تبیین دارد، اینها پیام دارد. این از خصوصیات قم است؛ اینها نقاط برجسته‌ی دوره‌ی دفاع [مقدّس] در قم است.»

انتهای پیام / 106


کد مطلب: 107903

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/107903/روایت-شهادت-دسته-جمعی-گروه-سرود-مدرسه-قطب-راوندی-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir