کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حجت‌الاسلام ظهیری: امام باقر(ع) پایه‌گذار نهضت تبیین در مکتب شیعه است

خبرگزاری فارس , 3 بهمن 1401 ساعت 23:08

استاد حوزه علمیه قم گفت: امام محمدباقر (ع) پایه‌گذار نهضت تبیین در مکتب شیعه است. به‌گونه‌ای که امروز در تمام دنیا هیچ ممالکی را نمی‌توان خالی از شیعه تصور نمود و این مرهون تلاش‌های تبیینی امام محمدباقر(ع) است.


به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌ علی اصغر ظهیری، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن تبیین مقام والای مادر به‌ویژه فاطمه زهرا (س)، به حدیثی از جابر بن عبدالله  انصاری اشاره کرد و ابراز داشت: یکی از معروف‌ترین روایت‌ها روایتی است که خاتم‌الانبیا محمد مصطفی (ص) به جابر بن عبدالله بشارت دیدار امام محمدباقر (ع) را دادند و فرمودند؛ «بعد از من شخصى از خاندان مرا خواهى دید که اسمش اسم من و قیافه‌اش شبیه قیافه من خواهد بود. او درهای دانش را به روى مردم خواهد گشود»،

وی در ادامه ضمن اشاره به گفتگوهای جابر ابن عبدالله انصاری و امام محمدباقر (ع) با تأکید بر این‌که وجود مقدس امام باقر(ع) و امام صادق (ع) در دورانی که شیعیان به آرامش نسبی رسیده بودند، مردم را از راه تبیین معارف هدایت نمودند، اظهار داشت: اگر تبیین امام باقر (ع) و نهضت علمی امام صادق (ع) نبود، به‌جرأت می‌توان گفت امروز اثر و خبری از شریعت راستین اسلام نبود.

ظهیری یکی از بزرگ‌ترین عوامل بقای مکتب شیعه و مکتب اسلام پس از واقعه عاشورا را گستره تبیین امام محمدباقر(ع) و امام صادق (ع) توصیف کرد و یادآور شد: امام محمدباقر (ع) پایه‌گذار نهضت تبیین در مکتب شیعه است. به‌گونه‌ای که امروز در تمام دنیا  هیچ ممالکی را نمی‌توان خالی از شیعه تصور نمود و این مرهون تلاش‌های تبیینی امام محمدباقر (ع) است.

وی بابیان این‌که بخش قابل‌توجهی از ۱۶ هزار روایت کافی از امام محمدباقر (ع) و امام صادق (ع) نقل‌شده است، به روایتی از دیدار منصور دوانقی و امام محمدباقر (ع) در زمینه‌سازی تقویت مکتب شیعه و نهضت عاشورا و فراگیری عرصه تبیین معارف ناب الهی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: امام محمدباقر (ع) از هر فرصتی استفاده می‌نمودند تا مکتب شیعه را که ریشه در قرآن دارد، تبیین نمایند.

استاد حوزه علمیه قم مطهر افزود: در بسیاری از مواقع امام باقر (ع) در بیان معارف و اعتقادات شیعه به خاطر این‌که کلام حضرت در دل ایشان بنشیند، کلام مبارکشان را مستند به آیات الهی قرار می‌دادند و در حقیقت مذهب، عترت و کتاب را توأمان برای مردم تبیین می‌کردند.

ظهیری با تأکید بر این‌که امام باقر (ع) با آغوش باز از سؤالات و شبهات مطرح جامعه اسلامی استقبال می‌نمودند، تصریح کرد: امام محمدباقر (ع) معارف و زیبایی‌های قران را با کلامی دل‌نشین و به فصیح‌ترین شکل بیان می‌کردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن انتقاد از رها بودن فضای مجازی بر اهمیت تبیین دقیق و درست اعتقادات و معارف راستین الهی از بستر رسانه تأکید کرد و یادآور شد: اگر به فرزندان جوان سرزمینمان معارف الهی را به‌درستی تبیین نماییم، یک‌ذره از فعالیت‌های شبهه افکن دشمن در ذهن و ضمیر ایشان تأثیر نخواهد گذاشت.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این‌که تأثیراتی که جوانان می‌پذیرند ناشی از  کم‌کاری ما در تبیین حقایق معارف ناب الهی است. تصریح کرد: ای‌کاش تمام نویسندگان و صاحبان میز خطابه که در ارتقاء فرهنگ دینی مردم و تبیین مباحث و مسائل نقش‌آفرین هستند، تمام دقت خود را معطوف به تبیین درست و دقیق مبانی دینی سازند.

وی ضمن اشاره به زمینه‌ها و بسترهای متفاوت تبیین معارف الهی بابیان این‌که بدترین معرفی اهل‌بیت (ع) بیان سخنان عمل عالمانی است که درواقع تضعیف اندیشه اهل‌بیت (ع) را به دنبال دارد، اظهار کرد: اگر معارف دینی درست تبیین گردد، تمام توطئه‌ها، دسیسه‌ها و شبهه افکنی‌های دشمنان اسلام خنثی و هیچ اثری بر جوانان جامعه اسلامی نخواهد داشت.

ظهیری در پایان سخنان خود ضمن اشاره به روایتی از امام محمدباقر(ع)، خاطرنشان ساخت: اگر مقام و کلام اهل‌بیت (ع) و آموزه‌های دینی به‌درستی تبیین گردد؛ زیبایی اندیشه معارف الهی در قلب‌ها ریشه دوانده دسیسه دشمنان اسلام بی‌اثر خواهد ماند.

پایان پیام/ 137


کد مطلب: 107940

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/107940/حجت-الاسلام-ظهیری-امام-باقر-ع-پایه-گذار-نهضت-تبیین-مکتب-شیعه

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir