کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

امام سجاد(ع) با بهره گیری از دعا و زبان فطرت جهاد تبیین می‌کردند

خبرگزاری فارس , 7 اسفند 1401 ساعت 16:40

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان بر لزوم الگوبرداری از امام سجاد(ع) در عرصه‌های مختلف زندگی تاکید کرد و گفت: جهاد تبیین امام سجاد(ع) با بهره گیری از دعا و زبان فطرت بشری بوده است.


به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام عبادی زاده، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در دوازدهمین کنگره امام سجاد(ع) که در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در حال برگزاری است،ضمن تقدیر از همه دست اندرکاران برگزاری این کنگره ابراز داشت: دوران امام سجاد(ع) دوران منحصر به فردی است به خصوص بعد از جریان عاشورا که بسیاری از کادر مرکزی شیعه و بزرگان آن یا در جریان عاشورا و یا در قیام های بعد از آن به شهادت رسیدند.
وی افزود: در این دوران سخت، امام سجاد(ع) با تربیت کادر مناسب به تقویت خط و مکتب اهل بیت(ع) همت گماشتند و در آن شرایط خفقان و اختناق شدید، کار بسیار دشواری را انجام دادند، چرا که بستر و زمینه را برای نهضت علمی فرزندان بزرگوارشان، امامین باقرین(ع) فراهم نمودند.
وی گفت: اگر نهضت علمی امام باقر(ع) در تبیین دایره المعارف ارزشمند اسلامی و برکات آن را می بینیم، باید توجه داشت که زیرساخت اصلی این حرکت و زمینه سازی برای تربیت شاگردان را حضرت سجاد(ع) مهیا کردند.
رئیس شورای سیاستگذاری کنگره امام سجاد(ع) ادامه داد: در واقع امام سجاد(ع) در جهت حرکت مبارک جهاد تبیین، بار امانت بزرگی را بر دوش گرفتند و این مرحله توأم با دشواری ها و سختی های بسیاری بوده که باید ابعاد آن به درستی تشریح شود.
وی با اشاره به این که حضرت سجاد(ع) در جهت تبیین معارف و روشنگری درجامعه اسلامی، کار مهمی را انجام دادند،گفت: امام سجاد(ع) در راستای عمل به جهاد تبیین ابزارها و سلاح های تأثیرگذاری همچون دعا را مورد استفاده قرار دادند تا جامعه در بسترها و زمینه های مختلف در مسیر هدایت قرار گیرد.
وی افزود: جریان اُموی به دنبال انحراف جامعه اسلامی از مسیر صحیح خود بود و امام با زبان فطرت و در مسیر جهاد تبیین جلوی جریان انحراف ایستادند. صرف نظر از دین و مذهب، زبان فطرت، زبانی است که هر بشری می پذیرد و شیوه حضرت سجاد(ع) مبتنی بر همین مساله بود به خصوص این که در قالب دعا و مناجات به افشاگری نسبت به جامعه و حاکمیت سیاسی پرداخته و زمینه هدایت افراد را فراهم کردند.
امام جمعه بندرعباس همچنین بیان داشت: در راستای تربیت نسل و شکوفایی عقول، ایشان با نهضت علمی و فرهنگی گام های بزرگی برداشتند که ثمرات آن را در دوران های بعد بیشتر شاهد بودیم.
وی افزود: به جز دعا، خطبه ها و سخنان امام سجاد(ع) در کوفه و شام باعث شد که جامعه آن زمان به خودش بیاید و روشنگری حضرت در خصوص طواغیت زمانه زمینه ساز بیداری مردم شد. 
وی گفت: امام سجاد(ع) با روضه ها و گریه های خویش به تبیین حقایق جریان عاشورا می پرداخت و چقدر حرکت ایشان اثرگذار بود. حضرت از هر فرصتی برای تبیین گری استفاده می کردند تا مضامین عالی و معارف ناب اسلام به مردم برسد و صحیفه سجادیه به عنوان زبور آل محمد(ع) در اختیار ماست و این کتاب شریف متعلق به همه بشریت با هر زبان و مذهبی است و تنها اختصاص به شیعه ندارد.
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان همچنین با اشاره به این که برای اصلاح رابطه بنده با خدای متعال، بهترین منبع همین صحیفه است، افزود: امروز اگر ما این معارف را به دنیای بشریت عرضه کنیم، جهانیان شیفته و علاقه مند این معارف خواهند شد. به برکت امام سجاد(ع) این معارف در اختیار ماست تا از این ها در راستای جهاد تبیین در جامعه بشری استفاده کنیم.
وی در خاتمه گفت: بخش پایانی این کنگره روز چهارشنبه هفته جاری در جزیره قشم برگزار می شود.
پایان پیام/۱۳۷


کد مطلب: 108373

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/108373/امام-سجاد-ع-بهره-گیری-دعا-زبان-فطرت-جهاد-تبیین-می-کردند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir