کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دانشگاه قم‌ در رشته‌های نوین و جدید گیاهان دارویی ظرفیت مناسبی دارد

خبرگزاری تسنیم , 7 اسفند 1401 ساعت 19:22

معاون دانشگاه قم گفت: دانشگاه قم‌ در رشته‌های نوین و جدید گیاهان دارویی ظرفیت مناسبی دارد.


به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام سعید فراهانی‌فرد ظهر امروز در نشست خبری همایش بین‌المللی زیست‌شناسی گیاهان دارویی که در سالن جلسات دانشگاه قم برگزار شد، اظهار داشت: تبدیل‌ شدن دانشگاه به مرجعیت علمی و فعالیت در راستای نیازهای کشور دو محور دانشگاه قم است، در همین زمینه دانشگاه قم اقدامات مختلفی را انجام داده که می‌توان به برگزاری همایش‌های متعدد اشاره کرد.
وی افزود: نخستین همایش بین‌المللی زیست‌شناسی گیاهان دارویی با حضور برترین شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه گیاه‌شناسی و داروهای گیاهی برگزار خواهد شد.
معاون پژوهشی دانشگاه قم با اشاره به اهداف برگزاری همایش بین‌المللی زیست‌شناسی گیاهان دارویی بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه گیاهان دارویی نقش موثری دارند، شرکت‌هایی که در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان گیاهان دارویی نقش دارند در این همایش شرکت می‌کنند.
فراهانی‌فرد تصریح کرد: در دولت‌های قبل به طب مبتنی بر گیاهان دارویی بی‌مهری و بی‌توجهی شد، اما دولت سیزدهم نسبت به این مسئله نگاه مثبتی دارد و حمایت‌های لازم انجام می‌شود.
وی با اشاره به جنبه اقتصادی گیاهان دارویی، گفت: هشت هزار گونه گیاه که 800 نوع آن جنبه دارویی دارد شناسایی و از این تعداد 2300 مورد هم این ظرفیت را دارند که در خصوص آنها پژوهش و تحقیق شود.
معاون پژوهشی دانشگاه قم تصریح کرد: دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد به مدت 6 ماه در شرکت دانش‌بنیان مشغول کار می‌شوند، حضور دانشجویان در شرکت‌های دانش‌بنیان انگیزه‌ای برای تحصیل و کار در این زمینه می‌شود.
فراهانی گفت: آخر اسفندماه امسال مرکز نوآوری و رشد دانشگاه قم افتتاح می شود که بخش نوآوری این مرکز در راستای فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش رشد نیز ویژه ایده‌های دانشجویی است.
وی با بیان اینکه 20 غرفه دانش‌بنیان در حاشیه نخستین همایش بین‌المللی زیست‌شناسی گیاهان دارویی برپا می‌شود، ادامه داد: دانشگاه قم مزیت نسبی در حوزه‌های علوم اسلامی دارد، شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های علوم اسلامی باید تقویت شود.
مرتضی یوسف‌زاده دبیر همایش بین‌المللی زیست‌شناسی گیاهان دارویی نیز در این نشست بیان کرد: در راستای کاربردی کردن اشتغال‌زایی رشته کارشناسی زیست‌شناسی گیاهان دارویی تاسیس می‌شود.
وی افزود: به مناسبت سال جهانی علوم پایه گروه زیست‌شناسی دانشکده علوم دانشگاه قم با همکاری انجمن فیزیولوژی گیاهی ایران و اتحادیه انجمن‌های علمی گیاهان دارویی نخستین همایش بین‌المللی زیست‌شناسی گیاهان دارویی برگزار می‌شود که هدف اصلی این همایش مثبت شدن اقتصاد گیاهان دارویی و اعلام چالش‌ها و مشکلات این حوزه توسط فعالان این عرصه است.
دبیر همایش بین‌المللی زیست‌شناسی گیاهان دارویی بیان کرد: دانشگاه قم‌در رشته‌های نوین و جدید گیاهان دارویی ظرفیت مناسبی دارد که باید دانشکده کشاورزی در دانشگاه قم راه‌اندازی شود، در تلاش هستیم دانشگاه قم رشته‌های نوینی را در خصوص زیست‌شناسی گیاهان ارائه دهد.
یوسف‌زاده عنوان کرد: در نشست تخصصی که در حاشیه همایش بین‌المللی زیست‌شناسی گیاهان دارویی برگزار می‌شود موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان و مشکلات و چالش‌های پیش‌رو مورد توجه قرار می‌گیرد و هدف این همایش "اقتصاد" گیاهان دارویی است، مقالات برتر این همایش در مجلات علمی پژوهشی چاپ می‌شود.
وی با  اشاره به آثار ارسال به به دبیرخانه همایش بین‌المللی زیست‌شناسی گیاهان داروی تصریح کرد: دبیرخانه این همایش از اردیبهشت امسال فعال و شروع به دریافت مقالات کرد و تاکنون 420 عنوان مقاله به دبیرخانه ارسال شده است که با توجه به تخصصی بودن این همایش این تعداد مقالات قابل توجه است.
یوسف‌زاده افزود: این همایش  روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در دانشگاه قم برگزار می‌شود و مهمانان ایرانی خارج از کشور از استرالیا، آلمان و کانادا و شرکت کنندگان خارجی از هندوستان الجزایر و مالزی نیز سخنرانی می‌کنند.
دبیر همایش بین‌المللی زیست‌شناسی گیاهان دارویی بیان کرد: در حاشیه این همایش چندین نشست تخصصی با شرکت‌ها و افراد مختلف در حوزه گیاهان دارویی برگزار خواهد شد.
وی گفت: در افتتاحیه همایش از ولی‌اله مظفریان  و  یحیی امام از بازنشستگان در حوزه گیاهان دارویی تقدیر می شود.
یوسف‌زاده خاطرنشان کرد: ولی‌اله مظفریان از مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و یکی از سرآمدان حوزه گیاهان دارویی ایران که  کتاب‌های بسیار ارزشمندی در خصوص گیاهان دارویی کشورمان تالیف و گنجینه‌ ماندگار گیاه‌شناسی و مبتکر نام‌های فارسی برای گیاهان است، یحیی امام نیز از صاحب‌نظران در حوزه فیزیولوژی گیاهی از دانشگاه شیراز است.
انتهای پیام/۱۳۷


کد مطلب: 108376

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/108376/دانشگاه-قم-رشته-های-نوین-جدید-گیاهان-دارویی-ظرفیت-مناسبی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir