> قم نیوز - کاهش ۵.۸ درصدی نرخ تولد در قم - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کاهش ۵.۸ درصدی نرخ تولد در قم

سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان , 31 ارديبهشت 1402 ساعت 21:24

معاون اطلاعات و آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی با اشاره به ثبت۱۸ هزار و سیصد و دوازده تولد در استان در سال ۱۴۰۱ گفت: این آمار نسبت به سال قبل از آن ۵.۸ درصد کاهش داشته است.


به گزارش قم نیوز معاون اطلاعات و آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی با اعلام این خبر گفت: روند کاهش نرخ موالید به طور کلی در کشور حاکم شده و به طور میانگین ما شاهد حدود ۳.۷ درصد کاهش تعداد تولد‌ها در کشور هستیم. 

 محمد جواد شاکر آرانی با اشاره به ثبت ۷۶۳۷ ازدواج در سال ۱۴۰۱ گفت: در سال ۱۴۰۰، ۷۹۷۸ ازدواج به ثبت رسید که در سال ۱۴۰۱ این تعداد به ۷۶۳۷ مورد کاهش پیدا کرد. 

معاون اطلاعات و آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اشاره به کاهش ۱۶ درصدی نرخ طلاق در استان گفت: در سال۱۴۰۱، ۲۹۸۱ فقره طلاق به ثبت رسید ۱۶.۴ درصد نسبت به سال آماری قبل کاهش داشت. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیز در این جلسه به تعداد بالای سقط جنین اشاره کرد و افزود: آمار‌های غیررسمی حاکی از سقط سالانه حدود ۸۰۰ هزار جنین در کشور است که تنها ده درصد از این تعداد به صورت قانونی انجام می‌شود. 

دکتر مهدی مصری با اشاره به دسترسی و توزیع غیر قانونی دارو‌های سقط جنین گفت: امروز در فضای مجازی این دارو‌ها که دارای عوارض گسترده‌ای نیز هستند به راحتی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد که باید با این موضوع به شدت برخورد شود. 

در ادامه این جلسه معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گزارشی از وضعیت صنعت دام و طیور در استان ارائه کرد. 

 منصوراردستانی با اشاره به فعالیت ۵۹۲۰ واحد دام و طیور در استان گفت: ۱۲۶۰ باب از این واحد‌ها به دلایل مختلف غیر فعال شده که مهمترین عامل بالارفتن نرخ نهاده‌های دامی است. 

اردستانی از تولید ۳۰ هزار و دویست و نوزده تن گوشت قرمز در استان خبر داد و گفت: قم صدور پروانه برای تولید و پرورش بیش از صدو نود هزار راس دام سبک و سنگین، در رتبه چهاردهم تولید گوشت قرمز کشور قرار دارد. 

سید محمد تقی شاهچراغی استاندار قم بر اهتمام هر چه بیشتر نهاد‌ها و دستگاه‌ها بر تحقق شعار سال تاکید کرد و گفت: در سال گذشته استان ۹۹ درصد از تسهیلات تبصره ۱۸ بهره‌مند شد و امسال نیز باید این روند ادامه یابد. 

او گفت: باتوجه به اینکه این بودجه هنوز تخصیص پیدا نکرده است می‌توان این موضوع را طی جلسه‌ای با حضور نمایندگان مجلس و رئیس کل دادگستری استان قم مطرح و پیگیری کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه به موضوع ناباروری زوج‌های جوان اشاره کرد و گفت: امروز حدود ۴ میلیون نفر در کشور ما نابارور هستند که باید برای فرزند آوری به آن‌ها کمک شود.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری به لزوم اجرای کامل و دقیق قانون جوانی جمعیت پرداخت و گفت: روند سختی برای دور شدن از بحران جمعیت در سال‌های آینده در پیش داریم و مردم را باید از این موضوع به درستی آگاه کنیم.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 108727

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/108727/کاهش-۵-۸-درصدی-نرخ-تولد-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir