کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

امام جمعه قم: نظارت نمایندگان مجلس به معنای مچ‌گیری از مسئولان نیست

خبرگزاری فارس , 5 خرداد 1402 ساعت 14:27

امام جمعه قم خطاب به نمایندگان مجلس گفت: هرگز مسئولیت فعلی‌تان را فراموش نکنید، تا آخرین روزی که در مجلس هستید برای مردم تلاش کنید. نظارت بر اجرای قوانین داشته باشید اما این نظارت به معنای مچ گیری نیست.


به گزارش قم نیوز آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در خطبه های نمازجمعه پنجم خرداد ۱۴۰۲ در مصلی قدس قم، بیان کرد: امیرالمومنین (ع) می‌فرماید: کار برای خدا، داشتن آرزوهای کوتاه و نداشتن آرزوهای بلند و استفاده مطلوب از فرصت‌ها از نشان‌های افراد متقی است.
وی در رابطه با عوامل سعادت و شقاوت انسان اظهار کرد: تکذیب انبیا و اولیای الهی و گوش نکردن و نیندیشیدن در آموزه‌های الهی از جمله عوامل شقاوت انسان است.
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در رابطه با تفاوت این دو عامل تصریح کرد: در تکذیب انبیا الهی افراد نبوت پیامبر را زیر سوال می‌برند و بیان می‌کنند که این سخنان از نزد خدا نیست اما در گوش نکردن به سخنان پیامبر (ص)، افراد نبوت پیامبران را تکذیب نمی‌کنند بلکه بی توجه به سخنان الهی هستند.
خطیب جمعه قم با بیان اینکه دسته دوم نیز ملحق به دسته اول هستند، گفت: نگران هستم که بخشی از جامعه ما دچار حالت دوم باشد و در عین آن که می‌دانند قرآن و اسلامی وجود دارد و برای مراسم عقد، ازدواج و.. قرآن را سرلوحه برنامه های شان است اما سخنی از عمل نیست.
وی ادامه داد: جامعه ما دچار تکذیب انبیا الهی نیست اما دچار این است که سخنان انبیا الهی را نمی شنود و ترتیب اثر نمی دهند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: امام جواد (ع) می فرماید انسان مومن به سه توفیق نیاز دارد: توفیق از ناحیه خداوند، واعظی از درون و اینکه اگر خیرخواهی آن را نصیحت کرد بپذیرد.
وی عنوان کرد: عقل سرمایه بزرگی در وجود انسان است و انسان باید اندیشه کند. امام صادق (ع) می‌فرماید عقل می‌تواند دو دستاورد بزرگ برای انسان داشته باشد؛ دستاورد اول این است که انسان را به مرز عبودیت و بندگی خدا می رساند و دوم اینکه بهشت برین الهی را نصیب انسان می کند.
آیت الله حسینی بوشهری در خطبه دوم بیان کرد: امام علی (ع) می‌فرماید انسان به دو توشه نیازمند است توشه اول در دنیا است که حیات ما را با آن ادامه می دهیم و توشه دوم سرمایه آخر یعنی تقوا است و به توشه تقوا بیشتر از توشه دنیا نیاز داریم.
وی ضمن تبریک دهه کرامت گفت: خوب است که به یاد اهل بیت بودن را منحصر به چند روز نکنیم و درهمه ایام به یاد اهل بیت (ع) باشیم. البته مردم ما در همه مناسبت های شادی و شهادت‌ها به یاد اهل بیت (ع) هستند که این رسم محب بودن اهل بیت (ع) است.
وی ضمن گرامیداشت سوم خرداد اظهار کرد: حادثه سوم خرداد به قدری بزرگ بود که نمی‌توان به راحتی از کنار آن عبور کرد. این اتفاق معجزه آسا بود و دست خدا در کار بود و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، ابتکارات و نقشه هایی که در آن به کار رفت این قابلیت را دارد که در دانشگاه‌های دنیا تدریس شود و به عنوان الگو قرار بگیرد اما با این تفاوت که این نقشه را با استمداد جستن از ذات کبریایی حق تعالی تدریس کنند.
خطیب جمعه قم با اشاره به روز مجلس گفت: بیانات رهبرمعظم انقلاب نشان دهنده این است که آسیب ها و نیازهای مجلس، دولت و مجموعه قوا را خوب می شناسند و سخنانی که می گویند هم خیرخواهانه و هم کارشناسانه است.
وی با اشاره به سخنان رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس اظهار کرد: نمایندگان باید نگاه جامع، بلند و منطبق به سیاست های کلی نظام داشته باشند همچنین طرح های نمایندگان نباید بر لوایح غلبه داشته باشد و چند نماینده جمع شوند و طرحی را بدهند. باید بین لایحه و طرح تناسب باشد.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: قوانینی که تصویب می شود هیجانی نباشد و پشتوانه کارشناسانه داشته باشد و تبعات آن بررسی شود همچنین قوانین باید تاویل ناپذیر و شفاف باشد و سبب نشود که هر دسته برداشتی متفاوت داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه قوانین باید قابلیت اجرا داشته باشد و آرمانگرایانه نباشد، گفت: قوانین متعارض تصویب نشود و قوانین به روز و تنقیح شود همچنین گاهی منافع فردی و جناحی زمینه‌ساز تصویب قانون می شود که باید از آن پرهیز شود.
*نمایندگان مجلس باید تا پایان برای مردم تلاش کنند
امام جمعه قم خطاب به نمایندگان گفت: خیلی هوای رای آوردن به سرتان نزند که مسئولیت فعلی تان را فراموش کنید. تا آخرین روزی که در مجلس هستید برای مردم تلاش کنید. نظارت بر اجرای قوانین داشته باشید اما این نظارت به معنای مچ گیری نیست بلکه به معنای هدایت گری است.
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در رابطه با شعار سال بیان کرد: این شعار نیست بلکه جهت گیری نظام اسلامی است؛ یعنی اگر نمی‌‎توانید با تورم مقابله کنید حداقل تورم را مهار کنید.
وی اضافه کرد: با قوای دیگر سر سازگاری داشته باشید، این یک پیکر و مجموعه است و در یک مجموعه که دست به جان سر و سر به جان پا نمی افتد. با هم باشید و دورنمای کاریتان پیاده کردن احکام اسلام و خدمت به مردم وفادار باشد.
پایان پیام/۱۳۷


کد مطلب: 108757

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/108757/امام-جمعه-قم-نظارت-نمایندگان-مجلس-معنای-مچ-گیری-مسئولان-نیست

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir