به گزارش قم نیوز،فاطمه زهرا(س) تنها دختر پیامبر اسلام نبود؛ در روایات از او با القاب بلندمرتبهای چون کوثر، صدیقه، طاهره، راضیه، مرضیه و امابیها یاد شده است؛ پیامبر اکرم(ص) درباره او فرمود: «فاطمه پاره تن من است؛ هر که او را بیازارد مرا آزرده است.»
این تعبیر، عمق پیوند روحی پیامبر با دخترش را نشان میدهد؛ بانویی که به شهادت بسیاری از مورخان، خالصترین آیینه اخلاق نبوی بود.
پس از پیامبر؛ آغاز غربت
تاریخ اسلام روزهای تلخی را پس از رحلت پیامبر رقم زد، در حالی که مدینه هنوز در شوک فقدان رسول خدا بود، اختلافها، منازعات و بیمهریها، خانه اهلبیت را در تنگنای سختی قرار داد؛ روایتها میگویند حضرت فاطمه(س) در دفاع از حق و در حمایت از ولایت علی(ع) در برابر فشارها ایستاد و همین ایستادگی، رنجهای فراوانی بر او وارد ساخت.
روایت شهادت؛ زخمی که هرگز کهنه نشد
در منابع شیعی آمده است که فاطمه(س) در ماجرای هجوم به خانهاش، مورد ضرب و آسیب قرار گرفت و اثر همان جراحات، او را به بستر بیماری برد؛ حضرت، در سن کوتاه ۱۸ سالگی دعوت حق را لبیک گفت؛ در حالی که پهلویش مجروح، بازویش کبود و قلبش از رنج غربت شکسته بود.
بر اساس نقلها، در آخرین لحظات زندگی، دستهای کودکان خردسالش حسن، حسین و زینب(س) را گرفت و وصیت کرد: «مرا شبانه غسل دهید، شبانه کفن کنید و شبانه خاکم کنید».
وصیتی که خود نشانهای آشکار از عمق دلآزردگی آن حضرت بود.
مزار پنهان؛ ماندگارترین اعتراض تاریخ
اینکه مزار دخت پیامبر پنهان است، از مهمترین نشانههای مظلومیت او بهشمار میآید؛ گویی تاریخ را واداشته است تا برای یافتن چرایی این غربت، همیشه در برابر نام زهرا(س) متوقف شود.
شیعیان معتقدند این پنهان بودن، اعتراض جاودانه حضرت به آنچه بر او گذشت، است.
الگوی همیشه بیدار
با وجود عمر کوتاهش، حضرت فاطمه(س) سرچشمه سه جریان مهم در تاریخ اسلام شد، الگوی زن مسلمان در عفاف و حجاب، نشان عدالتخواهی و دفاع از حق و تجسمی از تربیت الهی و ولایتمداری.
از نگاه روایات، فاطمه(س) «بهانه آفرینش» و «امابیها» است؛ بانویی که ایمان، جهاد، خانهداری، تربیت فرزند، دفاع از ولایت و صبر را در اوج خود جمع کرده بود.
حضرت فاطمه زهرا(س) شخصیتی است که سرچشمه نور و معنویت، معیار عدالتطلبی و فرهنگ ولایت، الگوی کامل زن مسلمان، مادر نسل امامت و نماد مظلومیتی ماندگار به شمار میآید.
سوگواری امروز؛ امتداد همان مظلومیت
مومنان هر سال در ایام شهادت آن حضرت، با اقامه عزاداری، بازخوانی خطبه فدکیه و یادآوری مظلومیت ایشان، پیوند خود را با اهلبیت تجدید میکنند؛ اشکهایی که بر مظلومیت دختر پیامبر جاری میشود، تنها اشک بر گذشته نیست؛ سوگ برای عدالت ازدسترفتهای است که فاطمه برای احیای آن جنگید.
قم امروز؛ آیینه اندوه خانه علی(ع)
شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) یکی از تلخترین فصلهای تاریخ اسلام است؛ رویدادی که امروز در قم، با اشک و ناله بازخوانی شد.
در صحنهای حرم حضرت معصومه(س) و خیابانهای قم، مردم با چهرههایی غمگین، بارها روایت مظلومیت بانوی اسلام را مرور میکنند و روضهخوانان در میان صدای گریهها، از بانویی میگویند که «ما بین الحائط و الباب» مظلومانه به زمین افتاد.
امروز قم تنها عزادار نیست؛ قم راوی تاریخ است؛ تاریخِ غربت فاطمه(س) و این اندوه، هر سال با فرا رسیدن سالروز شهادت آن حضرت در دل این شهر احیا میشود.
شخصیت حضرت زهرا(س)
حضرت فاطمه زهرا(س) عالمهای بینظیر و ودیعهای از سوی پیامبر رحمت(ص) برای سعادت بشری است که توانست با اندیشه والای خود مدافع حریم ولایت در برابر دشمنان باشد.
ریحانهالنبی(س) ۲۰ جمادیالثانی سال پنجم بعثت در خانه حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام و حضرت خدیجه(س) دیده به جهان گشود؛ ایشان پرورشیافته مکتب اسلام، همسر امیرالمومنین(ع) و مادر حسنین(ع) است.
حضرت فاطمه (س) از نظر اجتماعی و سیاسی شخصیتی بسیار تاثیرگذار بود و در همه زمینهها بهویژه عبادت، همسرداری، تربیت فرزند و حضور در صحنههای اجتماعی و سیاسی برای تمام مسلمانان الگو است؛ شخصیت ایشان بهقدری جامع و کامل است که سوره «کوثر»، «انسان» و آیه «تطهیر» و «مودت» در حق آن حضرت، همسر و فرزندانش نازل شده است.
پیامبر اکرم(ص) به این دلیل نام فاطمه را برای وی برگزیدند که خداوند او و فرزندانش و آنان که به این بانوی بزرگ محبت دارند، از آتش جهنم دور ساخته است.
حضرت فاطمه(س) در حالی که از عمر مبارکش ۱۸ سال بیشتر نمیگذشت، به روایتی در ۱۳ جمادیالاول سال ۱۱ هجری قمری و بنابر روایتی دیگر در سوم جمادیالثانی سال ۱۱ هجری قمری به شهادت رسید.
بیدینی مدرن تکرار همان ساختارهای طغیانی است که حضرت زهرا(س) با آن مبارزه کرد
سخنران حرم حضرت معصومه(س) با تبیین نقش تاریخی حضرت فاطمه(س) در مقابله با بازگشت جامعه به ساختارهای قدرتمحور، تاکید کرد: «بیدینی» امروز نیز محصول سلطه جهانی و ادامه همان طغیانی است که آن حضرت در برابرش ایستاد.
حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان شب گذشته در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با تحلیل آیات قرآن درباره طغیان، «بیدینی امروز» را نه بیاعتقادی، بلکه نتیجه فرهنگسازی جریانهای سلطه جهانی دانست و آن را «دین بردگی» معرفی کرد.
وی تاکید کرد: انسان در همه دورهها تابع مکتبی بوده و حتی بیدینها نیز ناآگاهانه پیرو الگوهای تحمیلی قدرتهای مسلط هستند.
وی با اشاره به نقش جریانهای صهیونیستی در ترویج بیبندوباری، گفت هدف این جریانها تضعیف جوامع و گسترش سلطه است.
پناهیان ریشه انحرافات را در «ساختارهای طغیان» دانست و نه رفتارهای فردی، و یادآور شد: پیامبران ابتدا با طاغوتها مواجه میشدند.
وی با اشاره به موضع تاریخی حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر(ص)، تاکید کرد: تلاش آن حضرت برای جلوگیری از بازگشت جامعه به ساختارهای قدرتمحور، نمونهای روشن از مقابله با طغیان بود.
وی «انقلاب بر اعقاب» در قرآن را بازگشت به نظام طبقاتی و قدرت محور پیش از اسلام تفسیر کرد و هشدار داد: این انحراف حتی با سوءاستفاده از دین نیز ممکن است رخ دهد.
سخنران حرم حضرت معصومه(س) گفت: مستکبران با ایجاد رفاه سطحی، ملتها را از مقاومت بازمیدارند و جامعه مومن باید از تکرار الگوهای شکستخورده تاریخ پرهیز کند.