کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گنجی که در جنگ نیابتی از دست دادیم؛

آیا "رکن آبادی" آخرین قربانی بی احتیاطی کشور است؟

پایگاه خبری الف , 3 آذر 1394 ساعت 16:38

قم نگار: این مطلب به دنبال این نیست که اثبات کند که "رکن آبادی" به شهادت رسیده و یا هم اینک در در اختیار نیروهای امنیتی عربستان و یا اسرائیل است، بلکه به دنبال عوامل به جود آوردن چنین اتفاق تلخی بوده که برای نظام به مساله مبهمی تبدیل شده است.


به گزارش قم نگار، نزدیک به دو سال قبل بود که سفارت ایران با هدف ضربه به اصلی‌ترین پایگاه ایران در لبنان و همچنین ترور سفیری که بهترین رابطه را توانسته بود با حزب الله لبنان بر قرار کند، مورد حمله انتحاری قرار گرفت. ۲ انفجار در نزدیکی سفارت ایران در بیروت و کشته شدن ۲۳ نفر از جمله شهادت رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این انفجار تروریستی.

تحلیلگران مسائل خاورمیانه انتقام از ایران با تخریب سفارت و همچنین به شهادت رساندن ارشدترین دیپلمات ایران_رکن آبادی_ در لبنان را هدف مهم داعش در این حمله انتحاری دانسته بودند. رسانه‌های منطقه ای نیز بارها به طرح ترور "رکن آبادی" به عنوان طعمه ای مهم برای گروه‌های تروریستی اشاره کرده بودند. هدفی که با تیزبینی شهید رضوان فارس، نیروی امنیتی محافظ سفارت و نیز توقف یک ماشین حمل آب معدنی در مقابل سفارت ایران پس از انفجار اول و فرار راننده محقق نشد. ماجد الماجد، فرمانده سعودی گرردان عبدالله عزام که مسئولیت انفجار را بر عهده گرفته بود، چندی بعد دستگیر شد و در حالی که ایران خواستار برعهده گرفتن بازجویی او شده بود، اعلام شد او در زندان به دلیل نارسایی کلیه درگذشته است!

صدا و سیما چندی قبل مستند جالبی را از حمله تروریستی به سفارت لبنان با حضور "رکن آبادی " و تصاویر اختصاصی از این اقدام را که تا به حال منتشر نشده بود، به نمایش گذاشت.

جدای از اینکه قرار بود حادثه ای در منا پیشامد کند و یا خیر، قصورهای احتمالی در سفرهای خارج از کشور مسئولین حساس کشورمان به ذهن می‌رسد که در ادامه اشاره می‌شود.

قصوری که وزارت خارجه مرتکب شد/ تاکيد بيش از حد العربيه بر عدم ورود و انکار حضور "رکن آبادي" در روزهای ابتدایی فاجعه منا به عربستان، شک‌های اين روزهاي محافل خبري را بيشتر به واقعيت نزديک می‌کند که ماجرا از حدود يک حادثه فراتر رفته و شبيه به يک گروگان گيري پيشرفته است.

تلاش رسانه‌های همسو با عربستان مبني بر ورود رکن آبادي به عربستان با نامي غير از نام اصلي گذرنامه و با گذرنامه اي شخصي و بدون آداب ديپلماتيک و با توجه به مسئوليت اين مقام ديپلمات و برخي از مقام‌های نظامي حاضر در حج امسال، شايعه ربودن اين افراد را بيش از پيش رنگ واقعيت می‌دهد. البته چند روز بعد رسانه‌های کشورمان پاسپورت شخصی رکن آبادی را منتشر نمودند، ولی سؤال اینجاست که چرا مسئولین وزارت خارجه این مقام بلند پایه وزارت خارجه جمهوری اسلامی را که مدتی قبل از ترور و انفجارهای برنامه ریزی شده سفارت جان سالم به در برده بود، بدون تذکر و یا پاسپورت دیپلماتیک راهی سفر حج کرده‌اند؟

ایران و عربستان این روزها در حال جنگ حساس و نیابتی در سوریه، عراق و تا حدی لبنان و یمن هستند. پارامترهای بازی در این زمین بزرگ و خطرناک چیزی نیست جز تیز هوشی مسئولین وزارت خارجه که در چنین شرایطی نباید اجازه می‌دادند سفیر سابق ایران که حامل اطلاعات ذیقمت بوده، بدون تذکری از کشور خارج شود.

رکن‌آبادي از سال ۲۰۱۰ تا آوريل ۲۰۱۴ سفير ايران در لبنان بوده که می‌تواند حامل اطلاعات بسيار مهم براي کشورهاي متخاصم با حزب الله لبنان باشد. نمونه موفق ائتلاف ضد يمن به رهبري عربستان براي حمله به اين کشور و انهدام زير ساخت‌های اقتصادي-نظامي آن، ميسر نمی‌شد مگر با وجود اسناد نظامي خاصي که "عبدربه منصور هادي" از يمن به عربستان منتقل نمود و جنگنده‌های عربستاني با توجه به آن اسناد حملات هدفمند خود را عليه مردم مظلوم يمن و تمام زیر ساخت‌های نظامی يمن سامان دادند. حال عربستان سعودي و در پشت آن‌ها رژيم صهيونيستي با چند حمله عقيم به جنوب لبنان و غزه به دليل عدم اطلاعات درست از راهبرد و نقشه‌های نظامي حزب الله و حماس، در شرايط حاضر و با وجود سفير سابق ايران در لبنان در حج و اينکه رکن آبادي ۴ سال حساس را در سفارت ايران در بیروت سپري نموده و حامل اطلاعات ارزشمندي است، احتمالاً شرايط را مهيا ديدند تا با يک صحنه سازي، افراد مهم خود را شکار کند.
غضنفر رکن آبادي، سفير سابق ايران در لبنان، علي اصغر فولادگر، رئيس دفتر مطالعات راهبردي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، عمار مير انصاري، سيد حسن حسني و شمار ديگري از مسئولين ايراني هستند که نامشان در ليست مفقودين بوده و احتمال يک عمليات حساب شده اطلاعاتي براي ربودن اين افراد را قوي تر می‌کند.

نمونه‌هایی از اتفاقات شبیه به مفقودی‌های منا /در سال ۸۹ نيز شهرام اميري دانشمند مرتبط با حوزه دفاعي-هسته اي کشورمان در حج آن سال به طور مرموزي ناپديد گرديد. در خرداد سال ۱۳۸۹ پيام ويدويي جالبي از اميري منتشر شد که صدا و سيما نیز آن را پخش کرد. در آن ویدئو در مورد ربوده شدنش توسط سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا و عربستان سعودي مطالبي از زبان وي بيان گرديد. اذعان "اميري" به طرح ربايش مشترک او توسط سرویس‌های اطلاعاتي عربستان و غربي در اين ويدئو، کارشناسان را به اين واقعيت رساند که عربستان از حضور حجاج ديگر کشورها در مراسم حج، سو استفاده‌های ابزاري می‌کند.

بی بی سی فارسی در حالی که دقیقاً ۵ سال بود که هیچ گونه خبر، گزارش و یادداشتی در مورد شهرام امیری بر روی خروجی وب سایت خود منتشر نکرده بود، چند روز قبل گزارشی را در مورد او بر روی خروجی خود قرار داد و از قول پدر این دانشمند هسته ای مطالبی را نقل کرد. اگر چه نمونه "شهرام امیری" کاملاً موضوعی جدا از رکن آبادی بوده ولی تشابهات آن به نمونه این سفیر سابق کشورمان از لبنان تنه می زند و نشان می‌دهد کشور، طی سالیان نه چندان دور از رفتن نا به هنگام و شاید تا حدودی غیر لازم یک مسئول حساس کشور ضربه‌هایی را دریافت کرده است.

نمونه ناپدید شدن سردار عسگری که پست‌های حساس در بخش نظامی و هسته ای کشور نیز نمونه دیگری بوده که به دلیل اینکه اطلاعات دقیق از او و نحوده ربایش و ابهامات این ماجرا در دست نیست از کنار آن می‌گذریم.

آخرین قربانی بی احتیاطی کیست؟/ با توجه به روند آسیب دیدن‌های جمهوری اسلامی از طریق این نوع از مفقودن شدن مسئولین حساس کشور، باید مکانیزمی طی ۳۷ سال گذشته از ابتدای انقلاب تا هم اکنون به کار گرفته می‌شد تا افسوس روزهای بعد از ناپدیدی یک مسئول را نخوریم. اگر احمد متوسلیان اولین نمونه آشکار شده از یک چنین وقایعی بوده - با توجه به اینکه کشور دران زمان در حال جنگ بوده- می‌تواند توجیه خوبی برای یک چنین اشتباهی باشد ولی در سال ۹۴ آن هم درست در زمانی که سفیر ایران از یک عملیات انتحاری پیچیده در لبنان جان سالم به در برده، چه لزومی به حضور "رکن آبادی" در حج امسال بوده است؟

حج تنها در صورتی که شرایط برای فرد مستطیع بر قرار باشد، واجب است و در شرایط فعلی با توجه به اینکه اسرار کشور شیعه در سینه یک فرد مهمی چون "رکن آبادی" به امانت بوده، می‌توان حکم اکراه و یا حرمت شرعی برای یک چنین سفری را قائل شد.عدم پاسخ گویی یکدست و اظهار نظرهای مختلف مسئولین کشور (اعم از نمایندگان مجلس و مسئولین دولتی و خصوصاً وزارت خارجه) در این برهه نیز شرایط نه چندان خوبی را برای خانواده وی رقم زده است.

انتهای پیام/۱۳۲


کد مطلب: 34611

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/34611/آیا-رکن-آبادی-آخرین-قربانی-بی-احتیاطی-کشور

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir