جمعه ۱۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰
کد مطلب : 42385
منبع : خبرگزاری فارس
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم‌ مطرح کرد

سرعت مطلوب احداث مترو در قم نسبت به دیگر کلانشهرها

قم نيوز : قم نیوز: سخنگوی شورای اسلامی شهر قم گفت:‌ پروژه مترو در شهر قم نسبت به کلانشهرهای دیگر کشور سرعت بیشتری دارد.
سرعت مطلوب احداث مترو در قم نسبت به دیگر کلانشهرها
به گزارش قم نیوز، عباس ذاکریان امروز  در قم با اشاره به بودجه سالیانه شهرداری قم اظهار کرد: آنچه ضرورت دارد، این است که بودجه‌های سالیانه شهرداری قم برشی از برنامه پنج‌ساله این نهاد عمومی باشد، شهرهای بزرگ از جمله شهر قم باید برنامه استراتژیک بلندمدت داشته و برنامه‌های عملیاتی آن‌ها باید بر اساس این برنامه‌های استراتژیک باشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: امسال برای نخستین بار قرار است که شهرداری قم برنامه استراتژیک پنج‌ ساله خود را تقدیم شورای اسلامی کند که کلیات این برنامه به دست شورای شهر رسیده است. بودجه سال 96 شهرداری قم بر اساس برنامه استراتژیک پنج‌ساله تقدیم شورا می‌شود، اگر این اتفاق بیفتد، بودجه سال 96 شهرداری قم بر اساس اصول و مبانی تصویب خواهد شد و از این طریق از اعمال سلیقه در انتخاب پروژه‌ها جلوگیری می‌شود.

وی افزود:‌ براساس شناخت ما از وضعیت اقتصاد کلان و وضعیت شهر،‌ درآمدها در بودجه شهرداری قم تعیین و تصویب می‌شود. براساس درآمدهای تعیین شده در بودجه هم پروژه‌ها تعریف می‌شوند،‌ امسال بخش زیادی از درآمد تعیین شده در بودجه شهرداری قم محقق شد.

ذاکریان با اشاره به منابع درآمدی شهرداری‌ اظهار کرد:‌ روش‌‌های مختلفی برای تامین منابع درآمدی موردنیاز شهرداری‌ وجود دارد،‌ یکی از درآمدهای مستقیم شهرداری،‌ درآمد حاصل از صدور پروانه ساخت و ساز است که این درآمد بیشتر صرف هزینه جاری شهرداری‌ از جمله پرداخت حقوق کارمندان می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: بخش دیگری از درآمدهای شهرداری از طریق فروش املاک و زمین است که این موارد جزو سرمایه‌گذاری‌های شهرداری به شمار می‌رود،‌ بیشتر درآمد ناشی از این راه صرف بازشدن معابر و احداث پروژه‌‌ها می‌شود.

وی در خصوص پروژه‌های بزرگ شهری تصریح کرد:‌ تامین منابع مالی موردنیاز برای برخی از پروژه‌های بزرگ در سطح شهر قم خارج از توان شهرداری است و باید برای تامین منابع مالی این پروژه‌ها به سراغ شیوه‌های دیگری همچون فاینانس و اوراق مشارکت رفت،‌ به عنوان مثال احداث پروژه بزرگی همچون بلوار پیامبراعظم پس از 17 سال با فروش اوراق مشارکت ممکن شد.

ذاکریان با اشاره به شیوه تامین منابع مالی از طریق اوراق مشارکت گفت:‌ تامین منابع مالی احداث پروژه‌های عمرانی از طریق فروش اوراق مشارکت،‌ گرفتن تسهیلات و فاینانس یک شیوه رایج در جهان است،‌ البته باید از این شیوه تامین منابع مالی برای احداث پروژه‌هایی استفاده کرد که توجیه اقتصادی داشته باشد و دریافت تسهیلات برای تامین هزینه‌های جاری به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: یکی از دلایل اصلی طولانی شدن اجرای پروژه‌های عمرانی در شهر قم بحث تملک اراضی است که مدیریت شهری قم را با یک چالش بزرگ مواجه کرده است و این مشکل تا زمانی که مدیریت واحد شهری در قم به وجود نیاید،‌ وجود خواهد داشت،‌ اگرچه که ما به دنبال تعامل با دستگاه‌های دیگر در شهر قم برای جابه‌جایی تاسیسات موجود در مسیر اجرای پروژه‌ها هستیم.

وی در خصوص وضعیت پروژه متروی قم تصریح کرد:‌ شهر قم در بحث احداث پروژه مترو نسبت به کلانشهرهای دیگر کشور سرعت بیشتری دارد. شهرهایی همچون اصفهان از ده‌ها سال پیش پروژه مترو را شروع کردند،‌ اما در شهر قم احداث پروژه مترو از چهار سال پیش آغاز شد،‌ با این وجود تاکنون 9 کیلومتر تونل مترو در قم حفاری شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد:‌ متروی قم نسبت به کلانشهرهای دیگر جلو است،‌ احداث تاسیسات و ایستگاه‌های مترو در شهر قم شروع شده و اگر ما در زمینه منابع مالی این پروژه با مشکلی مواجه نشویم،‌ پروژه متروی شهر قم تا سال 97 به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcbsfba.rhb5wpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما