قم نيوز : قم نیوز: عضو شوراي شهر قم گفت: پروژه مترو در شهر قم نسبت به كلانشهرهاي ديگر كشور سرعت بيشتري دارد.
به گزارش قم نیوز، عباس ذاكريان با اشاره به بودجه ساليانه شهرداري قم، اظهار كرد: آنچه ضرورت دارد، اين است كه بودجههاي ساليانه شهرداري قم برشي از برنامه پنجساله اين نهاد عمومي باشد، شهرهاي بزرگ از جمله شهر قم بايد برنامه استراتژيك بلندمدت داشته و برنامههاي عملياتي آنها بايد بر اساس اين برنامههاي استراتژيك باشد.
سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم، گفت: امسال براي نخستين بار قرار است كه شهرداري قم برنامه استراتژيك پنج ساله خود را تقديم شوراي اسلامي كند كه كليات اين برنامه به دست شوراي شهر رسيده است. بودجه سال ۹۶ شهرداري قم بر اساس برنامه استراتژيك پنجساله تقديم شورا ميشود، اگر اين اتفاق بيفتد، بودجه سال ۹۶ شهرداري قم بر اساس اصول و مباني تصويب خواهد شد و از اين طريق از اعمال سليقه در انتخاب پروژهها جلوگيري ميشود.
وي افزود: براساس شناخت ما از وضعيت اقتصاد كلان و وضعيت شهر، درآمدها در بودجه شهرداري قم تعيين و تصويب ميشود. براساس درآمدهاي تعيين شده در بودجه هم پروژهها تعريف ميشوند، امسال بخش زيادي از درآمد تعيين شده در بودجه شهرداري قم محقق شد.
ذاكريان با اشاره به منابع درآمدي شهرداري، اظهار كرد: روشهاي مختلفي براي تامين منابع درآمدي موردنياز شهرداري وجود دارد، يكي از درآمدهاي مستقيم شهرداري، درآمد حاصل از صدور پروانه ساخت و ساز است كه اين درآمد بيشتر صرف هزينه جاري شهرداري از جمله پرداخت حقوق كارمندان ميشود.
سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم، ادامه داد: بخش ديگري از درآمدهاي شهرداري از طريق فروش املاك و زمين است كه اين موارد جزو سرمايهگذاريهاي شهرداري به شمار ميرود، بيشتر درآمد ناشي از اين راه صرف بازشدن معابر و احداث پروژهها ميشود.
وي در خصوص پروژههاي بزرگ شهري، تصريح كرد: تامين منابع مالي موردنياز براي برخي از پروژههاي بزرگ در سطح شهر قم خارج از توان شهرداري است و بايد براي تامين منابع مالي اين پروژهها به سراغ شيوههاي ديگري همچون فاينانس و اوراق مشاركت رفت، به عنوان مثال احداث پروژه بزرگي همچون بلوار پيامبراعظم پس از ۱۷ سال با فروش اوراق مشاركت ممكن شد.
ذاكريان با اشاره به شيوه تامين منابع مالي از طريق اوراق مشاركت، گفت: تامين منابع مالي احداث پروژههاي عمراني از طريق فروش اوراق مشاركت، گرفتن تسهيلات و فاينانس يك شيوه رايج در جهان است، البته بايد از اين شيوه تامين منابع مالي براي احداث پروژههايي استفاده كرد كه توجيه اقتصادي داشته باشد و دريافت تسهيلات براي تامين هزينههاي جاري به هيچ وجه توصيه نميشود.
سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم بيان كرد: يكي از دلايل اصلي طولاني شدن اجراي پروژههاي عمراني در شهر قم بحث تملك اراضي است كه مديريت شهري قم را با يك چالش بزرگ مواجه كرده است و اين مشكل تا زماني كه مديريت واحد شهري در قم به وجود نيايد، وجود خواهد داشت، اگرچه كه ما به دنبال تعامل با دستگاههاي ديگر در شهر قم براي جابهجايي تاسيسات موجود در مسير اجراي پروژهها هستيم.
وي در خصوص وضعيت پروژه متروي قم، تصريح كرد: شهر قم در بحث احداث پروژه مترو نسبت به كلانشهرهاي ديگر كشور سرعت بيشتري دارد. شهرهايي همچون اصفهان از دهها سال پيش پروژه مترو را شروع كردند، اما در شهر قم احداث پروژه مترو از چهار سال پيش آغاز شد، با اين وجود تاكنون ۹ كيلومتر تونل مترو در قم حفاري شده است.
سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم خاطرنشان كرد: متروي قم نسبت به كلانشهرهاي ديگر جلو است، احداث تاسيسات و ايستگاههاي مترو در شهر قم شروع شده و اگر ما در زمينه منابع مالي اين پروژه با مشكلي مواجه نشويم، پروژه متروي شهر قم تا سال ۹۷ به بهرهبرداري خواهد رسيد.