کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرنوشت نافرجام در انتظار یار مهربان

خبرگزاری فارس , 20 اسفند 1397 ساعت 16:15

گرانی‌ کتاب از جمله دلایلی است که برای استقبال نشدن از خرید کتاب مطرح می‌کنند ولی در این میان کتاب‌هایی هستند که با وجود گذشت یک دهه از چاپ آنها و عرضه با قیمت حراج سرنوشتی جز تبدیل به خمیر شدن ندارند.


به گزارش قم نیوز ایمن سادات موسوی نژاد درباره افزایش قیمت کتاب نوشت: «خمیر کاغذ مقصد پایانی کتاب‌هایی است که حتی با قیمت حراج نیز خریداری نمی‌شوند» این سخن یکی از فروشندگان کتاب است.

این کتاب‌ها با قیمت 4 هزار تومان در قسمت میانی مغازه روی میزی چیده شده بود. در شناسنامه برخی از این کتاب‌ها تاریخ چاپ آنها سال 86 ثبت شده است.

فروشنده نسبت به این امر تصریح می‌کند و می گوید: اکنون اگر چنین کتاب‌هایی چاپ و عرضه شود دارای قیمت 15 هزار تومان خواهد بود ولی با این وجود مشتریان حاضر به خرید آنها نیستند.

وارد یکی از مغازه‌های فروش کتاب‌های دینی و اجتماعی خیابان ارم می‌شوم. فروشنده با نگاهی به صفحه گوشی تلفن همراه خود و نگاهی به فضای مغازه علت کاهش مطالعه مردم را فضای مجازی می‌داند.

وی که 35 سال در حوزه فروش کتاب فعالیت دارد با بیان اینکه فروش کتاب 10 سالی است که به ضرر رسیده است می‌گوید: اکنون مردم دنبال مایحتاج هستند و کتابخوان نیستند و نسبت به مطالعه کتاب علاقه‌ای ندارند و سال به سال وضعیت بدتر می‌شود زیرا کتاب گران است.

 

ارتباط بیشتر با کتاب‌های کاغذی

هر یک از کسانی که در کتابفروشی‌ها به دنبال کتاب هستند سخنانی در زمینه گریز و بی‌علاقگی نسبت به خرید کتاب دارند.

پگاه سیدی، لیسانس راهنمایی مشاوره در حالی که در قفسه‌های کتاب مشغول پیدا کردن کتاب مورد علاقه خود است با بیان اینکه روزانه  6 ساعت کتب درسی و یک ساعت کتب غیر درسی مطالعه می‌کند، می‌گوید: هر ماه به طور میانگین 20 هزار تومان سعی می‌کنم کتاب رمان، روانشناسی و فلسفی خریداری کنم.

وی برقراری ارتباط با کتاب کاغذی را نسبت به کتاب مجازی آسان‌تر می‌داند و تصریح می‌کند: زمان زیادی برای مطالعه در فضای مجازی صرف نمی‌کنم زیرا دسترسی کتاب در فضای حقیقی آسان‌تر است.

 

صرفه‌جویی در هزینه لباس و خرید کتاب

رضا هاشمی، لیسانس حقوق با بیان اینکه ماهی یک یا دو کتاب خریداری می‌کند خاطرنشان می‌کند: اکنون بیشتر برای آزمون کارشناسی ارشد مطالعه دارم ولی پیش از این روزانه چهار تا پنج ساعت کتب غیر درسی می‌خواندم.

وی در زمینه گرانی کتاب می‌گوید: بنده حتی در خرید لباس صرفه‌جویی می‌کنم ولی کتاب می‌خرم و برخی اوقات کتاب هدیه می‌دهم.

این فارغ التحصیل رشته حقوق مقوله دنیای مجازی را با کتاب متفاوت عنوان می‌کند زیرا سیاست، اتفاقات روزمره و اطلاعات عمومی در دنیای مجازی ارائه می‌شود ولی کتاب شامل مبانی است.

وی تبلیغ فراوان را از جمله موارد تأثیرگذار در فروش کتاب می‌داند و می‌افزاید: اکثر دانشجویان کتاب‌هایی مانند ملت عشق و قلعه حیوانات را خواندند زیرا تبلیغ زیادی درباره آنها شده است.

 

کتاب‌های موجود پاک‌نویس کتاب‌های پیشین

یدالله یداللهی از نبود کتاب‌های به درد بخور گلایه می‌کند و اکثر کتاب‌های موجود را پاک نویس کتاب‌های پیشین می‌داند و این سؤال را مطرح می‌کند که مگر کتاب‌ها چرک نویس بوده که باید پاک نویس شود؟

وی خاطرنشان می‌کند: متن کتاب‌ها ملموس نیست و در شعرها نیز اینطور است و احساس به معنای واقعی وجود ندارد.

این فعال فرهنگی نسبت به نبود کتاب‌های مفید ابراز نارضایتی می‌کند و می‌گوید: بارها برای خرید کتاب هزینه می‌کنی ولی آنچه انتظار داشتی و می‌خواستی در متن آن وجود ندارد.

وی معتقد است: نویسنده لازم است 6 سال زمان بگذارد و کتابی تألیف کند که مفید است و بررسی کند چه موضوعی کار نشده و مورد نیاز جوانان است و جوانان چه سؤالاتی دارند.

 

کتاب اندیشه و بالندگی ذهن به همراه دارد

محمد مهدی رحیمی طلبه سطح یک که 60 درصد هزینه‌های خود را صرف خرید کتاب می‌کند تصریح می‌کند: روزی دو تا سه ساعت کتاب متفرقه مطالعه می‌کنم زیرا معتقدم کتاب اندیشه، تفکر و بالندگی ذهن می‌آورد تا فرد به موفقیت‌های بیشتر برسد.

وی با بیان اینکه گرانی مقداری مانع خرید کتاب است ولی دوستداران کتاب را دلسرد نکرده است می‌گوید: کتاب‌های معاصران مذهبی و اندیشه نو مذهبی را بیشتر مطالعه می‌کنم.

این طلبه سطح یک به کسانی که می‌خواهند مطالعه کتاب را آغاز کنند توصیه کرد با خواندن کتاب‌های کوچک آغاز کنند تا شوق مطالعه در آنها بیشتر شود و به ساعت بیشتر برای مطالعه رو آورند.

 

کاهش توان خرید کتاب

برهان صدرا از طلاب دیگر با بیان اینکه ماهانه مبلغی برای خرید کتاب اختصاص می دهد می‌گوید: با این وضعیت نمی‌توانم کتاب بخرم و توان خرید کتاب کاهش پیدا کرده بنابراین سعی می‌کنم کتاب‌های ضروری را خریداری کنم.

وی گرانی کتاب را عامل کاهش علاقه به خرید کتاب عنوان می‌کند و می‌گوید: هر اندازه کتاب گران‌تر شود رغبت ما به خرید کاهش پیدا می‌کند.

سیدمهدی میرعلایی دانشجوی رشته تفسیر و علوم قرآن با بیان اینکه کتاب‌های غیردرسی نیز که خریداری می‌کند بی ربط به درس نیستند گفت: هر ماه سه تا چهار کتاب 10 تا 15 هزار تومانی و یک کتاب در حد 30 هزار تومان خریداری می‌کنم.

وی کتاب‌های خواندنی و رمان را در نوع کاغذی ترجیح می‌دهد و به کتاب‌های مرجع با قیمت زیاد را در قالب نرم‌افزاری علاقه‌مند است.

 

رانت از جمله مشکلات حوزه کتاب

فروشنده کتاب واقع در خیابان ارم تغییر قیمت کتاب را در امر فروش مهم نمی‌داند و می‌گوید: اگر کتاب هزار تومان نیز شود مردم نمی‌خوانند زیرا مردم باید به جایی برسند که بدانند کتاب برایشان مهم است و اگر به مطالعه کتاب نپردازند هیچ ندارند.

وی معتقد است: مردم هیچ گاه این امر را احساس نکردند و کتاب برای آنها کالای اساسی نیست در حالی که حداقل یک سوم بودجه هر فرد خارجی کتاب می‌شود.

این فروشنده رانت را از جمله معضلات در بخش کتاب عنوان می‌کند و می‌گوید: نظارت وجود ندارد و دزدی ادبی صورت می‌گیرد و از یک نشر کتاب را دریافت می‌کنند و با اندک ویرایش سایر نشرها چاپ می‌کنند.

 

 مردم کتابخوان نیستند

وی با وجود آنکه دارای انواع کتاب‌های رمان، سیاسی، فلسفی، روانشناسی، مذهبی و ایثار و شهادت است، فروش کتاب را دارای کاهش چشمگیر عنوان می‌کند و می‌گوید: زمانی روزی یک میلیون تومان فروش داشتیم ولی اکنون این میزان به روزی 200 هزار تومان کاهش یافته است.

این فروشنده از علاقه نداشتن مردم به مطالعه کتاب سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: برخی افراد کتاب را ویترینی استفاده می‌کنند حتی برخی اوقات بیان می‌کنند 10 سانت کتاب سبز رنگ می‌خواهم یا مانند اجناس خوراکی این تعبیر را به کار می‌برند که یک کتاب 10 هزار تومانی می‌خواهم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت کتاب در مقایسه با اقلام خوراکی و غیرخوراکی دیگر افزایش چندانی نداشته ولی به دلیل آنکه مردم کتابخوان نیستند از خرید آن امتناع می‌کنند به طوری که اگر مراجعه‌ای به کتابفروشی داشته باشید و دستی بر کتاب‌ها بکشید غبار روی آنها گواه این موضوع است.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 75455

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/75455/سرنوشت-نافرجام-انتظار-یار-مهربان

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir