چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۳۹
کد مطلب : 78931
منبع : خبرگزاری فارس

وجود 13 هزار شی تاریخی در استان قم

قم نيوز : معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: حدود 13 هزار شی تاریخی حاصل از کاوش‌ها و گمانه‌زنی‌های باستانی را در استان نگهداری می شود.
وجود 13 هزار شی تاریخی در استان قم
وجود 13 هزار شی تاریخی در استان قم
به گزارش قم نیوز شاهین ایل بیگی پور ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم با اشاره به وجود اشیای تاریخی در استان اظهار کرد: حدود 13 هزار شی تاریخی حاصل از کاوش‌ها و گمانه‌زنی‌های باستانی را در استان قم داریم، اما با این وجود استان فاقد یک موزه باستان  شناسی است، در حالی که آثار و محوطه‌های تاریخی بسیاری در قم وجود دارد.

وی ادامه داد: استان قم حدود 400 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد که از جمله این آثار می‌توان به حرم حضرت معصومه(س)، تیمچه بازار و خانه‌های تاریخی شهر قم اشاره کرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم افزود: مخزن امن برای اشیای تاریخی استان در حال احداث است که مساحت این مخزن 700 مترمربع است و مخزن دارای آزمایشگاه است، پیش بینی می شود مخزن امن اشیای تاریخی استان قم تا شهریورماه یا هفته گردشگری افتتاح شود.

ایل بیگی پور با اشاره به مرمت اشیای تاریخی در استان قم اظهار کرد: برنامه سال گذشته مرمت 30 شی تاریخی در استان بود، اما توانستیم که 100 شی تاریخی را در سال 97 در استان قم مرمت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سال 97 شاهد افزایش مرمت بناهای تاریخی در استان قم بودیم و سال گذشته 18 بنای تاریخی در استان مرمت شد، همچنین مرمت تعدادی از گذرهای تاریخی استان قم هم در این مدت صورت گرفت.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchzwnq.23n6xdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما