کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت‌الله اعرافی: طلاب و نیروهای جهادی مایه افتخار حوزه‌ علمیه، روحانیت و ملت ایران هستند

خبرگزاری تسنیم , 17 فروردين 1399 ساعت 23:10

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با صدور پیامی ۱۰ ماده‌ای خطاب به طلاب جهادی، فضلا، اساتید، پزشکان و گروه‌های جهادی گفت: طلاب و نیروهای جهادی مایه افتخار حوزه‌ علمیه، روحانیت و ملت ایران هستند.


به گزارش قم نیوز متن پیام 10 ماده‌ای آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه خطاب به طلاب، فضلا، اساتید، پزشکان و گروه‌های جهادی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انه خیر ناصر و معین و صلی‌الله علی‌محمد وآله الطاهرین لاسیما بقیة الله فی الارضین(عج)

طلاب و فضلای عزیز جهادی

گروه‌ها و تشکل‌های فعال حوزوی

برادران و خواهران طلبه و روحانی

استادان، محققان، مبلغان و مشاوران جهادی

پرستاران فداکار، پزشکان ارجمند و نیروهای درمان

نیروها و قرارگاه‌های مردمی

نیروهای جهادی دانشگاهی، دانش‌آموزی و بسیجی

سلام و درود خدا بر شما

موالید درخشان شعبان و درخشش انوار ربوبی و نبوی و ولایی به‌ویژه میلاد حضرت ولی‌عصر(ارواحنا فداه) را ، در ماه مناجات و صلوات شعبانیه و فیضان الطاف و عنایات الهی و تجلی معارف ناب انسان‌ساز و تحول‌آفرین، تبریک و شادباش می‌گویم و متواضعانه خدمات بی‌شائبه و خالصانه شما را می‌ستایم و ارج می‌نهم و سپاس می‌گزارم و فرصت را مغتنم شمرده، مطالبی را یادآوری می‌نمایم .

یکم: این مکتب قرآن و نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و دعاها و مناجات‌های دل‌انگیز و روح‌افزا و ذخایر تاریخی معارف و علوم اسلامی است که روحانیت و حوزه را به قله‌هایی رساند که در منشور روحانیت امام راحل (قدس سره الشریف) تصویر شده است و این بینش و بصیرت و آگاهی الهی و اجتماعی بود که مبدأ پیدایش و شکوفایی انقلاب اسلامی و بیداری امت اسلام قرار گرفت و با هدایت و راهبری رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) تداوم یافت و مراجع عظام تقلید و بزرگان حوزه، آن را یاری و استمرار بخشیدند و این‌همه جز باشکوه و عظمت و بیداری و نقش‌آفرینی ملت شریف ایران و همه طبقات و اصناف و به‌ویژه دانشگاهیان و بسیجیان رقم نمی‌خورد و استمرار نمی‌یافت و به یاری خدا این راه نورانی در ایران و منطقه و جهان پیوسته و درخشنده استمرار خواهد یافت.

این پیشگامی حوزه‌ها و روحانیت و قم قهرمان در خدمت به اسلام و انقلاب و ملت شریف ایران و امت اسلام و مردم جهان به فضل الهی و به‌رغم همه غرض‌ورزی‌ها و شایعه‌سازی‌های دشمنان و گاهی ملامت‌ها و طعنه‌های ناآگاهان‌ و نیز گاهی نامهربانی و غفلت دوستان، استمرار و ارتقا خواهد یافت و حوزه و روحانیت و نهادها و مراکز حوزوی به‌ویژه طلاب جوان و جهادی با تأسی به اسلام عزیز و سنت سلف صالح و مجاهد و با الهام گیری از اندیشه و گفتمان امام و انقلاب و رهبری معظم بر عهد کهن خود با ملت ایران و امت اسلام استوار خواهند ایستاد.


حضور خالصانه و ایثارگرانه و متواضعانه و مظلومانه شما دوستان عزیز جوان و جهادی در حوادثی از قبیل سیل و زلزله و به‌ویژه اکنون در پیشگیری و مبارزه با کرونا و پدیده‌های ناشی از آن در کنار مجاهدان و شهیدان سلامت و همراه پرستاران گرامی و پزشکان ارجمند و کادر بیمارستان‌ها و طیف‌های گسترده نیروهای مردمی و دانشگاهی و فرهنگی و بسیجی و مسئولان محترم، لوح زرین دیگری را در تاریخ حوزه و روحانیت و ایران و انقلاب رقم زد و مایه افتخار حوزه‌های علمیه و روحانیت معظم و ملت بزرگ ایران شد.

تاریخ فداکاری و ازخودگذشتگی و ایثار همه مجاهدان راه سلامت و شما طلاب و فضلای عزیز جهادی در زمینه‌های امداد و نجات، کمک‌های روحی و معنوی، مشاوره‌های روانی، پاسخ‌گویی به پرسش‌های اعتقادی، فکری و شرعی، تجهیز و تدفین درگذشتگان و تحمل رنج‌ها و ملامت‌های شما را ثبت خواهد کرد و در پیشگاه خداوند متعال مأجور خواهید بود، همان‌طور که همبستگی ملت بزرگ ایران و مجاهدت سپاه سلامت و تلاش مسئولان خدوم و نیروهای مردمی و کشوری و لشکری آن‌هم در شرایط تحریم ظالمانه و تبلیغات سهمگین در پیشگیری و مبارزه با کرونا برگ زرینی در تاریخ ایران و انقلاب، رقم زد و این تجربه بر آمادگی نظام اسلامی و توانائی‌های آن افزود، و همه این موفقیت‌ها باید تجربه‌ نگاری و تاریخ‌نگاری و نظریه‌پردازی و الگوسازی شود.

دوم: در منطق اسلام مواجهه با مصائب و رنج‌ها و بلاها بر اساس مبانی فلسفی و کلامی و فقهی و حقوقی و اخلاقی بر یک رویکردی سه‌ضلعی عقلانی، علمی و معنوی استوار است:

الف . این رویکرد، عقلانی است، زیرا تفسیر جامعی از چرایی و علت‌های آشکار و نهان پیدایش این گونه ناملایمات و حوادث، ارائه‌شده و تأکید گردیده است که در این حوادث، فلسفه‌هایی مشخص و آزمون‌های الهی و هشدار دهی و بانگ بیدارسازی بشر وجود دارد و انسان می¬تواند به حکمت فراگیر الهی در همه این فرازوفرودها اعتماد کند.آیات شریفه قرآن و احادیث پیامبر(ص) و معصومین (ع) تصویری جامع و منسجم و منظومه وار از هستی و انسان و آزمون الهی و این‌گونه حوادث و بلاها ارائه داده است و اندیشه فلسفی و کلامی و معارفی بزرگان دین و معرفت ، تبیین شده است.

ب . این رویکرد علمی است، زیرا، مبتنی بر اذعان به‌نظام علًی معلولی و طبیعی و جامع و فراگیر است و فقه و اخلاق و معارف اسلامی، بشر را به بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و استعدادهای فکری خود برای حل مشکلات بشری فراخوانده و هرگز او را به انحصار در روش‌های معین و راه‌های معنوی و عبادی به‌مثابه بدیل و جایگزین اندیشه علمی و نسخه عملی فرانخوانده است بلکه اسلام با راهنمایی‌ها و هدایت‌ها و نظام‌های کلان و خرد خود، بشر را به تلاش و سعی علمی جامع و بهره گیری از همه تجارب بشری برای حل مشکلات توصیه کرده است .

ج . این رویکرد، معنوی و غیبی و اخلاقی است؛ زیرا علاوه بر دعوت به آگاهی بر احاطه علم و حکمت الهی و قدرت و دست برتر خداوند درپس همه ظواهر، به باور نسبت به وجود قوانین فرامادی و امدادهای غیبی هم فرامی‌خواند و بر نهفته بودن درس‌های بزرگ اعتقادی، عبادی، اخلاق اسلامی و اجتماعی و انسانی در بطن این حوادث و ضرورت درس‌آموزی از آن تأکید دارد.

در گفتمان فلسفی معرفتی اسلام دوقطبی‌ها و تقابل‌های دروغین علم و دین، ماده و معنا، جسم و جان، دنیا و آخرت، درمان و دعا، سلامت جسم و سلامت روح‌های فیزیک و متافیزیک، علم و فلسفه، طب ابدان و طب ارواح و قوانین طبیعی و فرا طبیعی وجود ندارد و مع الاسف در طول تاریخ شاهد کژ راهه‌های افراطی و تفریطی در این دوقطبی‌ها بوده‌ایم و اکنون نیز کمابیش شاهد این‌گونه انحرافات هستیم. حوزه و بزرگان آن، با همراهی جهادگران سلامت جامعه و طلاب و گروه‌های جهادی، با اندیشه و عمل خود، بشریت را به این راه روشن فرامی‌خوانند و نه به راه‌های تاریک و اندیشه‌های فلسفی ناصواب و نه به کج‌سلیقگی‌ها و شذوذات فکری و رفتاری و نه به دوقطبی‌های ناروا .

سوم: طلاب و فضلا و استادان و محققان و مبلغان و مشاوران حوزوی می‌توانند افزون بر وظائف و امدادهای عام انسانی، در عرصه‌های فکر و عمل، از ذخایر معرفتی و گنج‌های معنوی اسلام بهره‌ گیرند و در بحران‌ها و ناهنجاری‌ها با رعایت مرزهای تخصصی و در کنار متخصصان علوم پزشکی به ایفای نقش‌های امدادی و وظائف ویژه خود بپردازند، روحانیت و حوزه‌های علمیه در طول تاریخ از هویتی جامع و علمی و فرهنگی و اجتماعی برخوردار بوده است و شأن خود را خدمت به جامعه بشری می‌دانسته و می‌داند و بدان افتخار می‌کند و در این جایگاه باید رسالت‌های ویژه خود که اعتقادی و اخلاقی و معرفتی و هدایت‌گری است بپردازد و آنجا که لازم است با رعایت ضوابط علمی و نظرات تخصصی برحسب نیاز به وظائف عام و انسانی و امدادی اقدام شجاعانه می‌کند.

چهارم: کلام و فقه و اخلاق اسلامی در همه ابعاد این‌گونه حوادث و بلایا و اپیدمی‌ها دارای احکام فقهی جامع و ریز و دقیق و توصیه‌های اخلاقی عقل پسند و معارف جامعی است که نه‌تنها جا را بر عقل و خرد و دانش بشری تنگ ‌نمی‌کند بلکه آن را می‌پذیرد و با رویکردی تمدنی و فراتر هدایت می‌کند و تبیین این محورها بر عهده حوزه و نهادها و شخصیت‌های آن است و در گنج‌های معنوی و معارف اسلام ذخایری برای حل مشکلات روحی و رفتاری و اجتماعی بشر وجود دارد که دست‌یابی به آن به توسعه مرزهای علوم اسلامی و تحقیقات گسترده نیاز دارد و تبیین و عرضه آن وظیفه حوزه‌های علمیه است.

پنجم: تاریخ گواهی خواهد داد که حوزه و بزرگان آن با تأسی به رهبری معظم و مراجع عظام تقلید(دامت برکاتهم) در همه مراحل و شرایط، براین منطق جامع و خرد جمعی تأکید کردند و در سفارش اکید و عمل به توصیه‌های بهداشت فردی و اجتماعی پیشگام بودند و مهم‌ترین شعائر و مناسک دینی و برنامه‌های آموزشی حوزه‌ها را برای صیانت از سلامت مردم و رعایت مقررات تعطیل کردند و در برابر هیچ‌یک از تصمیمات کارشناسان و متولیان ذی‌ربط نایستادند، بلکه آن را پاس داشتند و همراهی و تشکر کردند.

البته گفتمان ‌وحیانی و دیدگاه جامع اسلام را نیز عرضه کردند و از ارائه نقد و نظر و پیشنهاد ناصحانه نیز دریغ نورزیدند و خیل عظیم طلاب عزیز جهادی در میدان‌های گوناگون و در کنار متخصصان و پرستاران گرامی و پزشکان ارجمند و مردم و مسئولان، به امداد و یاری مردم و بیماران برخاستند و فارغ از هر نگاه مذهبی، دینی، قومی، نژادی و ملی، درصحنه حاضر شدند و برای حضور وامداد فراتر از مرزها نیز اعلام آمادگی کردند و ایران و حوزه‌ها هیچ‌گاه در حصار نگاه‌های تنگ سیاسی و مذهبی و نژادی قرار نگرفتند و صبورانه برخی از سخنان ناصواب و اتهامات ناروا به حوزه و نهادهای حوزوی را تحمل کردند و در خدمت به مردم کوتاهی نکردند.

ششم: این منطق الهی انسانی به رهبران مذهبی و سیاسی جهان نیز منعکس شد و بر ضرورت بیداری و همبستگی جهانی و بازگشت به هویت انسانی ناب و اصالت الهی بشر و مقابله با ستم و بی‌عدالتی و ایستادگی در برابر تبعیض و تحریم‌های ناعادلانه و جلوگیری از اشغال و جنگ و ترور و توسعه سلاح‌های کشتارجمعی تأکید گردید.

ادیان الهی و نخبگان فرهنگی و آزادگان جهان می‌توانند با استفاده از این شرایط و همه ظرفیت‌ها، زمینه‌های این گفتمان الهی و انسانی و احیای کرامت انسانی و هویت فرهنگی و معنوی بشریت را فراهم آورند و سیاست‌های ظالمانه و دولت‌های مستکبر و بی‌رحم را - که در عالم فساد می‌گسترانند به تولید سلاح‌های نامتعارف دست می‌زنند و حتی در درمان و دارو با قساوت رفتار می‌کنند، - کنار زنند.

هفتم: اکنون همگان در ایران شاهد تجربه دیگری از همبستگی ملی و استحکام زیرساخت‌های علمی و فناوری و بهداشتی آن به‌رغم همه تضییق‌ها و تحریم‌های ظالمانه مستکبران هستیم و از این مهم‌تر این موج حضور مردمی و قرارگاه‌های جهادی و گروه‌های دلیر و فداکار در پیشگیری و مبارزه با کرونا، تابلو زیبای انسانی، اسلامی و انقلابی را ترسیم نموده است و این تجربه بسیج مردمی است که از ایمان و فداکاری مردم و انقلاب اسلامی بارها جوشیده و بارها معجزه آورده و به جهان صادرشده است و نمونه آن را در برخی کشورهای محور مقاومت دیده‌ایم.

امید است تجربه گران‌بهای اعتمادبه‌نفس ملی و باور به توانمندی‌های گسترده درونی و دل بریدن از بیگانگان استمرار یابد و همان‌طور که با این رویکرد در عرصه‌های گوناگون شاهد پیشرفت‌های چشمگیر علمی و فرهنگی و فناوری و نظامی بوده‌ایم، باید در این فضای جدید شاهد ابتکارات و خلاقیت‌ها و پیشرفت‌های اجتماعی و فرهنگی و علمی و پزشکی و تجربه‌های جدید در مهار این‌گونه بلاها و اپیدمی‌ها باشیم و بر آمادگی‌های خود بیفزاییم و پدافند غیرعامل را تقویت نماییم و به عمق حوادث و همه گزینه‌های متصور توجه کنیم.

هشتم: با کمال تأسف در این حوادث شاهد کژروی‌ها و کج‌سلیقگی‌هایی بودیم و شگفت‌آور آن‌که دشمنان ایران و اسلام و انقلاب بر امواج سهمگین کرونا سوار شدند و جاهلانه و عجولانه به مبانی فکری و اعتقادی اسلام و معارف الهی و اهل‌بیت(سلام‌الله علیهم) و به ارزش‌های انقلاب اسلامی و مقدسات مذهبی و دینی و به پایگاه‌ والای اجتماعی روحانیت، حوزه و انقلاب و نظام اسلامی یورش بردند و تلاش کردند با پاشیدن بذر کینه، دشمنی و اختلاف، به دین‌گریزی ،اسلام هراسی ، انقلاب هراسی، ایران هراسی و قم ‌هراسی دامن زنند و منافقان و وابستگان نیز با دشمنان ملت در سخت‌ترین شرایط، همراهی کردند و در مواردی نیز غافلان در این میدان بازی کردند و البته روند جاری حوادث در جهان و ضعف‌های مدعیان جهانی و اقتدار و توانمندی‌های ایران دروغ‌ها و کینه‌توزی‌های آنان را آشکار ساخت .

اما همه آنان بدانند قم، حوزه و روحانیت با رنج و مرارت و سختی و دشواری‌ها آشنا است و با جهاد، مقاومت، ایثار و فداکاری در کنار ملت بزرگ و مقاوم ایران اسلامی و محور مقاومت خواهد ایستاد و به یاری خدا بر عهد خود با خدا و مردم استوار خواهد ماند، ضمن آنکه از نقد دلسوزانه، نظرات، بحث آزاد و پیشنهادهای سازنده نیز استقبال می‌کند و خود را مصون از خطا نمی‌داند.

نهم: این حادثه اتفاقی جدید در دنیای معاصر بود و تکانه‌ای شدید به اندیشه‌ها و زیرساخت‌های فکری و رفتاری بشر وارد کرد و از ابعاد گوناگون و متنوع برخوردار است و پیامدهای میان و بلندمدت خواهد داشت و تفسیرهای گوناگون از آن ارائه خواهد شد و جهان پس ازکرونا و پیامدهای این حادثه و ابعاد گوناگون نیازمند مطالعه‌ای فراگیر و چندضلعی با رویکردی جامع و از منظرهای معرفتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و فناوری است که باید بدان پرداخت و تجربه گران‌بهای ایران ‌همراه با نقدها، تحلیل و ثبت و ضبط کرد و تاریخ‌نگاری همه حوادث و به‌ویژه حضور مردمی و حضور حوزوی و روحانیت باید مضبوط و ماندگار شود، اما مهم‌تر آن است که حوزه و دانشگاه و نهادهای ذی‌ربط با نگاهی جامع و اسلامی و تمدنی و علمی و دقیق به مناسبت‌ مأموریت‌ها ضمن تلاش برای پیشرفت‌ها و نوآوری‌های پزشکی و درمانی و بهداشتی، به مطالعات و تحقیقات گسترده در همه زمینه‌های آن بپردازد و برای عبور از بحران‌ها بهره‌گیری از همه فرصت‌ها و رقم زدن آینده‌ای درخشان‌تر برنامه‌ریزی نمایند.

در تاریخ نقاط عطفی وجود دارد که حضور هوشمندانه یک ملت و امت و یک اندیشه و گفتمان‌ در شناخت و مدیریت و بهره گیری از آن یا غائب و غافل بودن می‌تواند نقش‌آفرین باشد ودرآینده تاریخ اثر گذارد ، حوزه هوشمند و حکیم باید از این نگاه راهبردی و آینده‌نگر برخوردار باشد و طبعاً این مقوله به خردورزی و دانشوری و حکمت و شجاعت و ابتکار و خلاقیت و روح انقلابی نیاز دارد.

دهم: ستاد حوادث حوزه و کمیته‌های آن در قم و سراسر کشور به فضل الهی و با همکاری همه نهادها و مراکز و مؤسسات حوزوی در قم و همه استان‌ها و دیگر دستگاه‌های مسئول و قرارگاه‌های مردمی و باهمت والای خیل عظیم طلاب و فضلای عزیز جهادی، علاوه بر نقش امدادی و همیاری‌های ویژه و گسترده‌، با تخصص‌های گوناگون در قلمروهای ارائه مشاوره روان‌شناختی و روحی و تحلیل و پاسخگویی به پرسش‌ها در زمینه مباحث اعتقادی و اخلاقی و اجتماعی و نیز با ارائه طرح‌هایی در حوزه پیامدها و شرایط پساکرونایی گام‌هایی بلند برداشته وبر خواهند داشت‌ که جای تقدیر و سپاس فراوان دارد.

همان‌طور که بخش‌های تخصصی در مدیریت حوزه‌های علمیه و همه نهادها و مراکز حوزوی در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، تبلیغی و خدماتی برای استمرار حرکت علمی و فرهنگی و اجتماعی و تبلیغی و دیگر ابعاد مأموریتی حوزه با مراجع عظام و رهبری معظم و راهنمایی و همکاری شورای عالی و شوراهای دیگر سیاست‌گذار با بهره‌گیری از روش‌های جدید و فناوری‌های نوین و فضای مجازی برنامه‌ریزی و اقدامات مهمی انجام داده‌اند و مایه افتخار و امتنان است و به فضل الهی همه این برنامه‌ها ادامه خواهد یافت و امید است.

بر اساس راهبردها و توصیه‌های ارائه‌شده در نوشتارهای سابق برنامه‌ریزی جامع به عمل آید و حوزه به سمت قله‌های بلند و آرمان‌های والا حرکت کند و اصالت و هویت علمی و معنوی و اجتماعی و مردمی و انقلابی بودن آن شکوفاتر و به نیازهای متنوع و مرتبط پاسخگوتر شود و در ارائه طرح‌ها و مطالبات لازم پیش‌تر رود.

در پایان مجدداً به همه مجاهدان میدان سلامت و پیشگیری و مبارزه با کرونا و طلاب جوان و گروه‌های فعال مردمی و حوزوی جهادی و همه مراکز و نهادهای حوزوی و دانشگاهی درود می‌فرستم و فعالیت‌های آنان را ارج می‌نهم و سپاس می‌گزارم و توفیقات روزافزون آنان را از خداوند منان خواهانم.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 87327

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/87327/آیت-الله-اعرافی-طلاب-نیروهای-جهادی-مایه-افتخار-حوزه-علمیه-روحانیت-ملت-ایران-هستند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir