کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون استاندار قم: مراسم راهپیمایی اربعین امسال به دلیل شیوع کرونا برگزار نمی‌شود

خبرگزاری تسنیم , 5 شهريور 1399 ساعت 9:00

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم گفت: مراسم راهپیمایی اربعین در جهت پیشگیری از شیوع کرونا و با توجه به فقدان زیرساخت‌های بهداشتی برگزار نمی‌شود.


به گزارش قم نیوز یونس عالی پور امروز در دومین جلسه ستاد اربعین قم در تالار امام جواد (ع) استانداری اظهار داشت: کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حفظ جان مردم، موجب محدودیت در برگزاری آئین‌های عزاداری شده است.

 معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم افزود: همه باید در جهت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از برگزاری مراسم عزاداری در فضاهای کوچک و مسقف اجتناب کنند تا بتوان سلامتی مردم را حفظ کرد.

وی تصریح کرد: با همه تدابیر، تأکیدات و علیرغم نظارت‌هایی که وجود دارد هنوز برخی از هیات‌های مذهبی توجهی به تذکرات ندارند و این امر به معنای بازی کردن با جان مردم است.

عالی پور عنوان کرد: برگزاری مراسم عزاداری با تراکم جمعیت پذیرفته نیست؛ وقتی در یک فضای بسیار کوچک عده زیادی جمع می‌شوند و به سینه‌زنی و عزاداری می‌پردازند و در این میان برخی از مردم به ویروس مبتلا شوند چه کسی پاسخگوست؟

وی بیان کرد: در جهت توسعه فضای مناسب برای حضور عزاداران، قرار شد از ظرفیت دانشگاه و مدرسه و فضای سبز در جوار مساجد و هیات‌های مذهبی استفاده کنیم.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم خاطرنشان کرد: در این ایام از طبخ غذا پیشگیری می‌شود، به نظر می‌رسد در این شرایط با توجه به شیوع کرونا و محدودیت طبخ نذورات، موکب‌ها ظرفیت مهمی در توزیع مواد غذایی و معیشتی در مناطق محروم هستند.

وی در مورد برگزاری مراسم اربعین در سال جاری گفت: مکاتباتی صورت گرفته است و طبق اعلام وزارت امور خارجه، مراسم راهپیمایی اربعین در جهت پیشگیری از شیوع کرونا و با توجه به فقدان زیرساخت‌های بهداشتی، امسال به دلیل شیوع کرونا برگزار نمی‌شود.

عالی پور افزود: در سال‌های قبل موکب‌های زیادی در مرز ایران و عراق با پیگیری قم و کشور مستقر شدند و موکب‌ها ظرفیت مهمی در توزیع مواد غذایی در مناطق محروم هستند.

وی اظهار داشت: موکب‌های توانمندی در قم وجود دارد و هر یک می‌تواند در برگزاری مراسم عزاداری در فضای مناسبی مؤثر باشند، پیش‌بینی می‌شود مراسم اربعین به‌طور محدود در شهرهای نجف و کربلا و بغداد جمعیت کمتری شرکت می‌کنند.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم عنوان کرد: برای جایگزینی برنامه‌های فرهنگی به‌جای پیاده‌روی اربعین، دستورالعمل‌هایی از طرف ستاد ملی اربعین ابلاغ‌شده که شامل تأمین کمک‌های معیشتی برای مناطق فقیر و محروم است و دراین‌باره می‌توان از توان موکب‌ها در جمع‌آوری و توزیع نذورات بهره گرفت.

وی بیان کرد: شیوع کرونا بسیاری از پروژه‌های عمرانی در عتبات عالیات را با وقفه ایجاد کرده است ازاین‌رو باید بتوان با استفاده از ظرفیت خیرین، اقدامات عمرانی را در چند بخش تقسیم کرد تا به‌مرور عملیاتی شود.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 91034

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/91034/معاون-استاندار-قم-مراسم-راهپیمایی-اربعین-امسال-دلیل-شیوع-کرونا-برگزار-نمی-شود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir