پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۲۹
کد مطلب : 96739
معاون آموزش حوزه های علمیه:

در زمینه انتخابات به دیگران اتهام نزنیم

قم نيوز : حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد تصریح کرد: از اشتراکات قارون و فرعون که نماد زر و زور در قرآن هستند می توان به پرادعایی هردوی آن ها اشاره نمود؛ به نقل از قرآن کریم فرعون گفت " أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلی‌ " و قارون عبارت " إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلَیٰ عِلْمٍ عِنْدِی " را بر زبان آورد.
در زمینه انتخابات به دیگران اتهام نزنیم
در زمینه انتخابات به دیگران اتهام نزنیم
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد در چهاردهمین جلسه از سری جلسات تفسیر آیات و روایات مرتبط با موضوع انتخابات که در ماه مبارک رمضان، در مرکز مدیریت حوزه های علمیه و با مشارکت پایگاه بسیج این مرکز با معاونت منابع انسانی حوزه برگزار شد گفت: قرآن کریم از طرفی می فرماید « إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَیٰ أَهْلِهَا »، یعنی مسئولیت ها را به اهلشان بسپارید؛ از طرف دیگر می فرماید « وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَکُمُ »، به سفیهان اموالتان را ندهید.

معاون آموزش حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: اینکه خداوند در این آیه شریفه از ضمیر «کُم» استفاده کرده است دارای معنای عمیقی است؛ ما در فقه می گوییم سفها هرگاه به حد رشد رسیدند و توان تشخیص مال را پیدا کردند آن وقت می توان اموالشان را به آن ها سپرد.

وی گفت: قرآن کریم شیوه بیانی بسیار دقیقی دارد و در خیلی جاهای آن اقل را می فرماید تا ما اکثر را خودمان بفهمیم؛ مثلاً می فرماید « فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ »، یعنی به پدر و مادر خود اُفّ نگو و از این آیه می توان فهمید که کارهای از اُفّ بدتر در حق والدین به طریق اولی جایز نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد تصریح کرد: اینکه خداوند می فرماید اموال سفیهان را به دستشان ندهید بیانگر این است که اموال خودتان را به طریق اولی نباید به آن ها بسپارید؛ این به طریق اولی یعنی مدیریت فرهنگی را، مدیریت مذهبی را، مدیریت اقتدار ملت را و مدیریت معیشت مردم را دست سفیهان ندهید.

وی افزود: قرآن کریم فرعون نماد سفاهت جباریت و قارون سفاهت مال و اموال و قدرت اقتصادی می داند؛ با بررسی آیات مربوط به این دو نماد سلطه جبارانه و سلطه اقتصادی می بینیم که اینها چقدر اشتراکات در تقابل با جریان دین دارند.

معاون آموزش حوزه های علمیه بیان داشت: خداوند می فرماید « وَمَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْرَاهِیمَ إِلَّا مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ » یعنی هیچکس نیست که از دین فطری و مدار فطرت خارج شود مگر اینکه دارای صفت سفاهت و بی خردی باشد.

وی گفت: از اشتراکات قارون و فرعون که نماد زر و زور هستند می توان به پرادعایی هردوی آن ها اشاره نمود؛ به نقل از قرآن کریم فرعون گفت " أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلی‌ " و قارون عبارت " إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلَیٰ عِلْمٍ عِنْدِی " را بر زبان آورد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد اظهار کرد: هردوی این نمادها نسبت به رقیبشان و مقابلشان از لفظ های توهین آمیز و برخوردهای بسیار سخیفانه استفاده کرده اند؛ تا جایی که فرعون به حضرت موسی علیه السلام می گوید « قَالَ أَجِئْتَنَا لِتُخْرِجَنَا مِنْ أَرْضِنَا بِسِحْرِکَ یَا مُوسَیٰ »، تو آمدی تا دین ما را خراب کنی؛ این همان سفاهتی است که قرآن کریم به آن پرداخته است.

وی در پایان عنوان داشت: باید به این نکته توجه داشت که در هیچ زمینه ای بویژه در زمینه انتخابات نسبت به خود ادعا و نسبت به دیگران اتهام را به کار نبریم.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcdn50n.yt09s6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما