کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل امور تحصیلات تکمیلی حوزه های علمیه خواهران مطرح کرد:

تحصیل حدود ۹۰۰۰ طلبه در سطح ۳ حوزه های علمیه خواهران

خبرگزاری حوزه نیوز , 30 ارديبهشت 1400 ساعت 21:58

مدیرکل امور تحصیلات تکمیلی حوزه های علمیه خواهران با بیان این که تعداد طلاب در حال تحصیل سطح سه در حال حاضر ۸۹۹۶ نفر است، گفت: ۸۱۶ نفر طلبه سطح چهار در ۵ رشته (تفسیر تطبیقی، حکمت متعالی، علوم و معارف قرآن، فقه خانواده، کلام اسلامی) در ۱۱ استان و ۱۷ مدرسه عالی مشغول به تحصیل هستند.


به گزارش قم نیوز امروزه تربیت بانوانی متخصص و متعهد و فرهیخته در تمامی ابعاد علوم اسلامی با هدف صاحبنظری در حوزه های مختلف علوم اسلامی – انسانی و لزوم دفاع از نظریه و اندیشه اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام در برابر اندیشه های رقیب از ضروریات است و مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با راه اندازی مدارس مختلف در سراسر کشور به دنبال عملیاتی کردن این هدف است.

یکی از اقدامات صورت گرفته در این عرصه راه اندازی سطوح تکمیلی ۳ و ۴ و گسترش آن است که جهت آشنایی بیشتر با تحصیلات تکمیلی حوزه های علمیه خواهران با خانم آزاده صدرشیرازی مدیرکل امور تحصیلات تکمیلی حوزه های علمیه خواهران گفت و گویی انجام داده ایم که مشروح این گفت و گو تقدیم علاقه مندان می شود.

ـ رشته های سطح ۳ را نام ببرید، علت محوری راه اندازی این رشته ها و طراحی آن چه بوده است؟

تبیین روشمند، تعمیق و صاحبنظری در حوزه های مختلف علوم اسلامی – انسانی و لزوم دفاع از نظریه و اندیشه اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام در برابر اندیشه های رقیب، نیازمند تربیت بانوانی متخصص و متعهد و فرهیخته در تمامی ابعاد علوم اسلامی است که بر اساس تعالیم قرآن کریم و سنت نبوی و مکتب اهل بیت علیهم السلام ، در تولید و توسعه دانش به ویژه در عرصه زن و خانواده توانمند شوند.

بر این اساس، حوزه خواهران از سال ۱۳۸۵، مقاطع تکمیلی را با راه اندازی رشته های تخصصی آغاز کرد تا به این اهداف والای خود دست یابد.

طلاب این سطح در حوزه های اخلاق، تفسیر، فقه، کلام و مبانی و مسائل مربوط به حوزه های مختلف را فرا می گیرند و توانایی پاسخگویی به نیازهای علمی در سطح نیمه تخصصی را کسب می کنند و توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی و تدریس را پیدا می کنند به عبارتی دیگر طلبه سطح ۳ با گذراندن این رشته ها توان تحقیق در حد تحلیل در او افزایش می یابد و نسبت به مسائل پیرامون دیدگاه های مختلف را می شناسد و نقد می کند توان تدریس دارد و ان‌شاءالله مبلغ توانمند و مسلط به معارف دین تربیت شود.

از رشته های مصوب سطح ۳، می توان به تفسیر و علوم قرآن؛ فقه و اصول؛ کلام اسلامی؛ کلام با گرایش امامت؛ کلام با گرایش مهدویت؛ کلام با گرایش مذاهب اسلامی؛ اخلاق و تربیت اسلامی؛ مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی؛ تاریخ اسلام؛ تربیت دینی کودک و نوجوان؛ فلسفه اسلامی؛ مدرسی ادبیات عرب؛ مطالعات اسلامی زنان و تبلیغ با گرایش حج و علوم حدیث نام برد.

ـ سیر راه اندازی یک رشته از زمانی که مطرح می شود تا زمانی که تصویب و اجرایی شود چگونه است؟

پیشنهاد رشته از طرف مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران یا جامعه الزهرا(س) به شورای سیاستگذاری داده می‌شود، شورای سیاستگذاری آن رشته را تصویب کرده و به این مراکز جهت تنظیم سرفصل ارسال می کند، بعد از تنظیم سرفصل ها مجدداً شورای سیاستگذاری سرفصل را نیز به تصویب می رساند و مدارسی که متقاضی این رشته‌های تصویب شده هستند اجازه پذیرش طلاب در رشته های مورد نظر به آنها داده می شود.

ـ سطح ۳ در حال حاضر در چه استان ها و مدارسی ارائه می شود؟

در حال حاضر، سطح سه در ۲۷ استان و ۷۰ مدرسه در سطح کشور اجرا می شود.

ـ تعداد طلاب در حال تحصیل در سطح ۳ چه مقدار است و چه تعدادی فارغ التحصیل شده اند؟

تعداد طلاب در حال تحصیل سطح سه در حال حاضر ۸۹۹۶ نفر است.

تعداد طلاب فارغ التحصیل این سطح نیز  ۴۱۷۰ نفر هستند.

ـ بیشترین تقاضا برای تحصیل در مقطع سطح ۳ در چه رشته هایی است؟

رشته تفسیر و علوم قرآن در رتبه اول و رتبه بعدی رشته مشاوره خانواده، بیشترین متقاضیان را جهت تحصیل به خود اختصاص داده اند.

ـ رشته های سطح ۴ را نام ببرید و  علت محوری راه اندازی این رشته ها و طراحی آن چه بوده است؟

۵ رشته «تفسیر تطبیقی»، «حکمت متعالیه»، «علوم و معارف قرآن»، «فقه خانواده» و «کلام اسلامی» در سطح ۴ دیده شده است.

نیاز جامعه و نظام اسلامی به دانش آموختگان حوزوی در سطح عالی از میان بانوان و همچنین اهمیت تقریب و ارتباط جوامع و مذاهب اسلامی در عصر حاضر از یک سو و رسالت حوزه های علمیه خواهران مبنی بر تربیت محققان و دانشمندان زن مسلمان ایجاب می کند تا طلابی در سطح عالی تربیت شوند و به تحقیق و پژوهش بپردازند.

محوریت رسمیت یافته در عرصه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی ـ تبلیغی دینی زنان و تربیت صاحبنظر در مسائل فقهی، که در چشم انداز حوزه های علمیه خواهران بیان شده است؛ از راه تربیت نیروی متخصص و متخلق در سطوح عالی دست یافتنی خواهد بود.

ـ سطح ۴ در حال حاضر در چه استان ها و مدارسی ارائه می شود و تعداد طلاب این سطح چقدر است؟

۸۱۶ نفر طلبه سطح چهار در ۵ رشته (تفسیر تطبیقی، حکمت متعالی، علوم و معارف قرآن، فقه خانواده، کلام اسلامی) در ۱۱ استان و ۱۷ مدرسه عالی مشغول به تحصیل هستند.

این مدارس عالی در استان های «اصفهان شامل مدارس مجتهده امین و حضرت فاطمه الزهرا(س)»، «تهران مدارس رفیعه المصطفی، کوثر، قاسم بن الحسن(ع)، امام حسن مجتبی(ع) و حضرت عبدالعظیم(ع)»، «خوزستان مدرسه الزهرا(س)»، «سمنان مدرسه فاطمة الزهرا(س)»، «فارس مدرسه جامعه النور»، «قم مدارس معصومیه و تربیت مدرس صدیقه کبری(س)»، «کرمان مدرسه علی رکن الهدی»، «گلستان مدرسه عالی الزهرا(س)»، «مازندران مدرسه عالی ام البنین(س)»، «مرکزی مدرسه عالی ریحانة النبی(س)» و «یزد مدراس عالی امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س)» به تحصیل اشتغال دارند.

ـ با تشکر از شما بابت فرصتی که در اختیار قرار دادید.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 96948

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/96948/تحصیل-حدود-۹۰۰۰-طلبه-سطح-۳-حوزه-های-علمیه-خواهران

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir