کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا مدارس از اول مهرماه بازگشایی می‌شوند؟

خبرگزاری تسنیم , 20 شهريور 1400 ساعت 16:22

معاون آموزش‌وپرورش استان قم با اشاره به ورود ۲۸ هزار کلاس اولی به دبستان‌های استان گفت: زنگ اعلام رسمی شروع آموزش برای دانش آموزان پایه اول از ۳۱ شهریورماه از مدارس و شبکه تلویزیونی به‌ویژه برنامه شاد با عنوان شکوفه‌ها نواخته می‌شود.


به گزارش قم نیوز مدت دو سالی است که کرونا، وضعیت بازگشایی مدارس را تحت‌الشعاع خود قرار داده و جمع کثیری از مسئولین آموزشی، معلمان و حتی والدین را نیز به‌نوعی درگیر ساخته از طرفی ترس از سرایت بیماری که این روزها جولان بیشتری می‌دهد و از طرف دیگر دریافت آموزش حضوری مفید و ثمربخش به دغدغه بزرگی برای اقشار مختلف جامعه به‌ویژه والدین تبدیل‌شده است.

باوجود قرار گرفتن در پیک پنجم کرونا و شدت وخامت وضع موجود، شرایط حضور دانش آموزان در مدارس به‌گونه‌ای غیرقابل‌قبول شده از طرفی هم با واکسیناسیون معلمان تا پایان شهریورماه در بین والدین این مسئله ایجادشده که آیا مدارس از اول مهرماه بازگشایی می‌شوند؟ آیا بازگشایی مدارس به معنای حضور فیزیکی دانش آموزان است؟... و سؤالاتی ازاین‌دست که برای پاسخ به این مسائل که به دغدغه بسیاری از والدین تبدیل‌شده به گفت‌وگو با معاون آموزش‌وپرورش استان پرداختیم.

مریم سادات پناهنده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  قم ، با اشاره به ورود 28 هزار کلاس اولی به دبستان‌های استان اظهار داشت: زنگ اعلام رسمی شروع آموزش برای دانش آموزان پایه اول از 31 شهریورماه از مدارس و شبکه تلویزیونی به‌ویژه برنامه شاد با عنوان شکوفه‌ها نواخته می‌شود امیدواریم با تلاش‌هایی که صورت گرفته سالی پر از موفقیت و سلامتی در پیش داشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش استان قم هرگونه تغییر در شرایط بازگشایی مدارس را منوط به اعلام تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، خاصه ستاد استان دانست و تصریح کرد: مدارس آمادگی کامل برای بازگشایی را به هر شکل ممکن چه به‌صورت مجازی یا حضوری و ترکیبی، طبق دستورالعمل‌های تعریف‌شده برای وضعیت‌های گوناگون رادارند.

وی بیش از 90 درصد ثبت‌نام‌ها در دوره ابتدایی را قطعی دانست و افزود: درصد باقی‌مانده نیز دانش‌آموزانی هستند که نسبت به ثبت‌نام خود دیر اقدام کرده‌اند و ازآنجایی‌که در پایه اول تا زمانی که کار سنجش انجام نشود ثبت‌نام قطعی نیست خواهشمندیم والدین عزیز نسبت به این مهم سرعت عمل بیشتری داشته باشند.

به گفته پناهنده مشکل کارت و کد هویتی اتباع نیز مرتفع شده و در مدارس و ادارات در حال انجام است تا آغاز یک سال تحصیلی توأم با آرامشی را در پیش داشته باشیم؛ امسال شروع سال تحصیلی از اول مهرماه اتفاق می‌افتد و با توجه به شرایط تأسف باری که در کشور حاکم شده به‌صورت کاملاً مجازی انجام می‌شود.

وی با اشاره به‌ضرورت ثبت‌نام در دوره پیش‌دبستانی عنوان کرد: طبق سند تحول بنیادین دوره پیش‌دبستانی دوره آموزشی رسمی است که با مسئولیت و محوریت آموزش‌وپرورش، برای کودکان 5 ساله در نظر گرفته‌شده است این دوره آموزش رسمی غیراجباری بوده اما این مسئله دلیل بر الزامی نبودن آن نیست چراکه تفاوت معناداری بین دانش‌آموزانی که این دوره را سپری کرده‌اند و کسانی که آموزش‌های مربوطه را ندیده‌اند وجود دارد.

این مسئول آموزشی شرایط حاکم بر کشور را الزامی برای گذراندن دوره پیش از دبستان دانست و یادآور شد: با توجه به شرایطی که شیوع ویروس کرونا فراهم ساخته دانش آموزان باید با نحوه استفاده از گوشی هوشمند و سیستم و چگونگی کسب آموزش‌های مجازی به‌خوبی آشنا شوند.

وی با تأکید بر پوشش حداکثری جذب در این دوره گفت: تا دانش آموزان در معرض و جریان آموزش‌های مجازی قرار نگیرند نمی‌توانند ارتباط و عملکرد خوبی در راستای آموزش داشته باشند لذا با برگزاری کلاس‌های مجازی دوره پیش‌دبستانی همانند سال گذشته، تمهیدات لازم در استان چیده شده است.

به گفته پناهنده با توجه به حساسیتی که به لحاظ سلامت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اقتضائاتی که در دوره خردسالی و کودکی وجود دارد قریب‌به‌یقین این دوره‌ها به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد و در این زمینه همکاران ما به‌صورت جدی پیگیر ثبت‌نام هستند امیدواریم خانواده‌ها نیز از این بحث مهم استقبال کنند.

 ضرورت توسعه کمی و کیفی دوره پیش‌دبستانی به لحاظ آمادگی تحصیلی 

وی در راستای بحث محتوی آموزشی این دوره افزود: خوشبختانه محتوی آموزشی که خاص استان تهیه و تولیدشده جزء محتوی‌های برگزیده کشوری قرارگرفته و این محتوی از طرف سازمان تألیف کتب درسی به استان‌های دیگر با عنوان منبع آموزش دوره پیش‌دبستانی معرفی‌شده است.

این مسئول آموزشی واجدین شرایط ثبت‌نام در دوره پیش از دبستان را متولدین اول مهرماه سال 94 تا اول مهرماه سال 95 دانست و گفت: برای ثبت‌نام در این دوره خانواده‌ها می‌توانند هم به مراکز غیردولتی ما که از امکانات خوبی با ضوابط خاص خود برخوردارند مراجعه کنند و در صورت تمایل به ثبت‌نام در مراکز دولتی به نزدیک‌ترین مدرسه محل سکونت خود مراجعه داشته باشند.

وی توسعه کمی و کیفی این دوره را با توجه به ضرورتی که به لحاظ آمادگی تحصیلی برای دانش آموزان دارد را حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: بحث سنجش کودکان این دوره اگر به‌طور کامل اتفاق بیافتد جلوی بسیاری از آسیب‌های احتمالی را در دوره ابتدایی به‌ویژه اول دبستان خواهد گرفت.

انتهای پیام/‌ 137


کد مطلب: 99693

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/99693/آیا-مدارس-اول-مهرماه-بازگشایی-می-شوند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir