کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بیش از 97 درصد شهروندان قمی باسواد هستند

خبرگزاری تسنیم , 23 شهريور 1400 ساعت 20:34

معاونت سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان قم درصد باسوادی در اوایل انقلاب در استان را ۴۷ و نیم درصد دانست و گفت: بیش از ۹۷ درصد شهروندان ما باسواد هستند که بااین‌وجود نسبت به میانگین کشوری ۱۴ درصد بالاتر هستیم.


به گزارش قم نیوز یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مسائل جامعه امروز ما بحثی است که سازمان نهضت سوادآموزی مکلف بر آن شده است.

گام برداشتن در مسیرهای سخت و دشوار اما سبز و با طراوت سوادآموزی به بازماندگان از آموزش‌وپرورش، در حقیقت قرار دادن جمع کثیری از فراگیران در طریق تعالی است.

اهمیت سوادآموزی از آنجایی بیشتر نمود پیدا می‌کند که به ایجاد کارکردها، توانمندی‌ها، شایستگی‌ها و صلاحیت‌ها، برای مشتاقان به سواد فردی و ثبات اجتماعی بیشتر نیاز  است.

برای دست یافتن به جامعه‌ای تأثیر گزار نیازمند هم‌افزایی همه اقشار جامعه به‌ویژه مسئولان آن هستیم تا با همکاری و هماهنگی یکدیگر موانع این مهم مرتفع شود.

شرایط حاکم بر جامعه و شیوع ویروس منحوس کرونا نتوانست آموزش، خاصه آموزش سوادآموزی را تعطیل کند و برای تسهیل در امر یادگیری، برنامه‌های مختلف و متنوعی تهیه و تولید شد تا دسترسی کاربران سوادآموزی در این راستا به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد.

با توجه به‌ پیشرفت‌های جوامع مدرن درزمینهٔ نحوه ارائه آموزش به‌ویژه آموزش‌های مجازی، معاونت سوادآموزی استان قم نیز با تولید محتوی برنامه‌های آموزشی و پرورشی قدم‌های بزرگی در عرصه آموزش برداشته است و سوادآموزی را مهم‌ترین و تأثیرگذارترین راه دستیابی به جامعه‌ای ایده آل معرفی می‌کند.

بر همین اساس به‌منظور گرامیداشت روز نهضت سوادآموزی به گفت‌وگو با معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان قم پرداختیم تا با پاره‌ای از  اقدامات این مجموعه آشنا شویم.

حجت‌الاسلام محمدرضا قاسمی نیا  در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 17 شهریور اظهار داشت: شعار امسال سوادآموزی برای بهبود شرایط با محوریت انسان، کاهش فاصله دیجیتالی است؛ با تبدیل تهدید ویروس منحوس کرونا به فرصتی برای آموزش، برای اولین بار در کشور و بین کشورهای منطقه از ظرفیت رادیو استفاده شد.

 100 برنامه آموزشی ویژه دانش آموزان ابتدایی تهیه و تولیدشده است 

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان قم تصریح کرد: با همکاری صداوسیمای مرکز قم تعداد 100 برنامه آموزشی ویژه سه‌پایه اول ابتدایی با عنوان صدای دانایی تهیه و تولید شد که درمجموع در  مدت یک سال 2 هزار و 940 دقیقه برنامه آموزشی روی آنتن رفت.

وی تعداد آموزش‌دهندگان سوادآموزی استان را 350 نفر اعلام کرد و گفت: طی سه سال گذشته 270 نفر از تعداد کل آموزش‌دهندگان استان با عنوان نیروی حق‌التدریس جذب آموزش‌وپرورش شده‌اند که 147 نفر آن‌ها امسال به عضویت این مجموعه درآمدند.

به گفته قاسمی نیا یکی دیگر از برنامه‌هایی که در ایام کرونا موردتوجه بسیار قرار گرفت تولید 570 فیلم آموزشی در 6 هزار و 400 دقیقه مربوط به سه دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم بوده همچنین سوادآموزان استان در راستای شعار کاهش فاصله دیجیتالی، مقدمات آموزش کار با رایانه را آموزش می‌بینند.

وی با ارائه آماری از تعداد کل بازماندگان از تحصیل در ایام کرونا عنوان کرد: طبق آمار به‌دست‌آمده 263 میلیون نفر کودک و نوجوان بین 6 تا 17 سال در جهان از تحصیل بازمانده‌اند که از این تعداد 61 میلیون نفر آن‌ها در دوره ابتدایی، 60 میلیون نفر آن‌ها در دوره متوسطه اول و مابقی نیز در متوسطه دوم مشغول به تحصیل بودند‌.

33 هزار و 44 نفر در محدوده سنی 10 الی 49 سال در قم بی‌سواد هستند

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان قم تعداد بی‌سوادان استان در محدوده سنی 10 تا 49 سال 33 هزار و 44 نفر دانست و افزود: برای تحقق انسداد مبادی بی‌سوادی باید به جایگاه سوادآموزی اهمیت و اقبال  ویژه‌ای داشت و اگر به هر دلیلی کودکان ما از تحصیل بازبمانند این امکان محقق نخواهد شد.

این مسئول آموزشی با اشاره به خود اظهاری مردم و طبق سرشماری نفوس و مسکن در سال 95 تعداد 8 میلیون و 700 هزار نفر بی‌سواد در رده سنی 6 سال و بالاتر در کشور شناسایی شد که از این تعداد 2 و نیم میلیون نفر بین 10 تا 49 سال سن دارند.

وی درصد باسوادی در اوایل انقلاب در استان را 47 و نیم درصد دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر بالای 97 درصد شهروندان ما باسواد هستند که بااین‌وجود نسبت به میانگین کشوری 14 درصد بالاتر هستیم.

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان قم با معرفی دیگر اقدامات معاونت سوادآموزی استان یادآور شد: همکاری مشترکی با جامعه المصطفی العالمیه درزمینهٔ آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان صورت گرفت که طبق این قرار حدود 200 نفر از تبعه کشورهای نیجریه، پاکستان، عراق و هند زبان فارسی را آموزش دیدند.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 99777

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/99777/بیش-97-درصد-شهروندان-قمی-باسواد-هستند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir